Polysperma, Cabomba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Polysperma, Cabomba

    Jag har två växter som jag undrar om man kan förkorta dem/klippa av en del av toppen utan att växterna där, växterna de handlar om ser ni i rubriken.


  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    #2
    Båda växterna är snabbväxande och har inga som helst problem med att växa vidare efter att du delat dem på höjden. Bara knipa av med naglarna och stoppa ner i sanden igen

    Edit: Cabomba:n får du nog korta ner nertill. Jag har erfarenheten att de växer 2:1 dvs om de växer 10cm så får man ta bort 5cm nertill och sätta om dem pga att de blir bruna eller fula på annat sätt, särskillt om man försöker hålla dem långa och inte har bra gödning.
    Senast redigerad av Martin85; 07 August 2008, 19:08.

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Hmm, jag kan tänka mig att kapa dem över nu med naglarna, men inte under, lite svårt att plantera om så som de är inrett just nu.

      Men kan jag verkligen använda den delen jag kapat av??? Kan den skapa rötter och växa vidare? De skulle ju vart sjukt bra.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Ursprungligen postat av beerzon
        Men kan jag verkligen använda den delen jag kapat av??? Kan den skapa rötter och växa vidare? De skulle ju vart sjukt bra.
        H.Polysperman rotar om sig på max tre dagar. Så det går fin fint!

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Hehe ok, ska testa imorgon, orkar inte idag, kom precis hem från halkan, yes jag blev godkänd

          Polysperman och Cabomban trivs väldigt bra, hade såna där långa grässtrån innan och då trivdes de, men nu verkar de inte alls trivas, kan de vara så att polyn och cabomban snor maten?

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Kapade av både cabomban och polysperman igår och planterade delarna som blivit kapade. Dock så verkar inte den kapade delen av polysperman klara sig, men cabomban ser bra ut.

            Nån som testat kapa polysperman och plantera ner den kapade delen och fått de att fungera?

            Eller ska man låta den kapade delen ligga vid vattenytan några dagar så de kanske bildas rötter? (vad vet jag..)

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              bump, vill ha svar så snart som möjligt så jag kan göra något åt de.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av beerzon
                Nån som testat kapa polysperman och plantera ner den kapade delen och fått de att fungera?

                Eller ska man låta den kapade delen ligga vid vattenytan några dagar så de kanske bildas rötter? (vad vet jag..)
                Ja så gör jag ett par gånger i veckan, de dör inte utan rotar om sig direkt,
                Och nej inte flyta, utan sätt ner den direkt.

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anettejt
                  Ja så gör jag ett par gånger i veckan, de dör inte utan rotar om sig direkt,
                  Och nej inte flyta, utan sätt ner den direkt.
                  Alltså dem ser inte ut att må bra. Ska ta en bild så får du se.

                  Kommentar

                  • Ibanez
                    • July 2006
                    • 853

                    #10
                    ja gör så att ja tar 4-5stänger ca 5-8cm st. och sätter ihop dem me ett litet gummiband eller liknande och gräver sen inte ner dem utan gömmer dem genom en rot eller sten osv..
                    Era fiskar ger jag mina till frukost..

                    Kommentar

                    • beerzon
                      • May 2008
                      • 877

                      #11
                      Såhär ser de ut:

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Det är bara att sätta ner dem så tar de sig, det går för det mesta utmärkt med de flesta akvarieväxter som växer med stänglar. Utmärkt sätt att föröka dem utan att behöva köpa fler.
                        Hydrophila difformis, som är en släkting til din polysperma, bildar till och med nya plantor på enstaka blad som driver löst i vattnet. Den är i stort sett ostoppbar......
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          #13
                          Men kolla bilden jag la upp, bladen bara hänger ner.. den ser ju ut dö..

                          Kommentar

                          • Bluesman
                            • August 2008
                            • 177

                            #14
                            Ursprungligen postat av beerzon
                            Men kolla bilden jag la upp, bladen bara hänger ner.. den ser ju ut dö..
                            Så farligt såg det ju inte ut. Ge det lite tid så skall du se att de börjar växa igen.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...