Kno3..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Kno3..

    Blandade ihop en ny sats pmdd igår, hade för första gången stått och dubbelkokat vatten och kom efter utförd tillredning och butteljering på att jag aldrig någonstans läst att man ska använda någonting annat än vanligt vatten till KNO3 och KH2PO4

    Skakade loss de tre flaskorna och fick nästan KNO3 helt löst innan det var sängdax, dock noterade jag att det uppstått någon form av reaktion då NutriSI och KH2PO4 flaskorna blev svagt varma medans KNO3 flaskan slog om och blev iskall, det dubbelkokade vattnet var avsvalnat och höll runt 35-37 grader celcius..

    Nu på morgonen öppnar man kylen för att kolla till flaskorna och upptäcker att KNO3 slagit om och kristalliserat sig..

    Någon som har ett bra svar?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Japp den reaktionen får man för Kno3..

    Bara skaka flaskan innan användning så är allt bra..
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Well, skakat som en tokig men lösningen verkar mättad, bildat långa fina kristaller.

      Löste 105ml(1dl+5kryddmått) i 500ml dubbelkokt vatten, man kanske skulle tillsätta socker innan..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ja KNO3-flaskan brukar bli varm (exoterm reaktion?)
        CaCl2 blir tvärtom kall (endoterm).

        Däremot har jag aldrig någonsin sett KNO3 kristallisera sig, det låter spännande =) Vore kul om någon kemist kan förklara vad det kan vara för reaktion.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Well, skakat som en tokig men lösningen verkar mättad, bildat långa fina kristaller.

          Löste 105ml(1dl+5kryddmått) i 500ml dubbelkokt vatten, man kanske skulle tillsätta socker innan..
          Lösligheten ligger på ~31g/100ml vid 20grader så du ligger precis på gränsen.
          Att det blir kristaller är säkert för att du hade varmare vatten från början, dvs högre löslighet. Sen när flaskan kom i kylen sjönk temperaturen och det blev lägre löslighet (lägre än 31g/100ml eftersom kylen brukar hålla 4-8 grader)
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Kan nog stämma, silade ur kristallerna som jag provade att blanda ut i vanligt vatten varpå kristallerna snabbt löstes upp.

            Kan det finnas någon risk att det är för låga nivåer i den ursprungliga vätskan eller kan jag köra på?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Nu vet jag inte vad lösligheten är vid 4-8 grader (om det var då du silade) men jag tror inte skillnaden är så stor att det är någon risk.
              Det du kan göra är ju att försiktigt tillsätta mer KNO3 till flaskan när den är rumstempererad och se när den blir mättad.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Kollade till flaskan för en liten stund sedan och den hade byggt en liten ny hög med kristaller, vet du om man genom dubbelkokning förändrar vattnets förmåga att lösa KNO3?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Om inte annat så behöver man inte destillerat vatten till KNO3 mest till NutriSi..

                  Så om du har handlat av ngn av säljarna kontakt honom så ordnar det sig nog =O)
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Nemas problemas, den laddningen pmdd kommer ursprungligen från .se, tog mig bara friheten att utnyttja din kunskap i ämnet, dock är den satsen på upphällning så du får snart kolla din e-post.

                    Däremot tog jag fasta på ditt laborerande och kommer fortsättningsvis köra med dubbelkokt och citronsyra vid tillredning av NutriSI.

                    Mvh Gaffel
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...