PMDD + Easycarbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazzi
    • October 2006
    • 364

    PMDD + Easycarbo

    Jag använder för tillfället PMDD, Easycarbo och Profito i mitt kar. Är det någon mening med att köra både PMDD och Profito eller blir det kaka på kaka? Kan tänka mig att det blir lite för mycket järn tillsatt! Vad blir effekten av för mycket järn?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det går bra att köra båda, det är ingen större fara att köra med lite mer järn.

    Ibland kan man få en massa trådalger om man plötsligt ökar järnhalten, men stabiliserar man järnhalten på en hög fin nivå så brukar växterna komma ikapp och dessutom få finare färg.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Ja, suck, dessa trådlager... De dyker upp ibland i ett av mina kar. Kanske kan det bero på järnhalten som nog kan variera lite. Jag kör med lerkulor och PMDD. Vad tror du defdac, kan de också dyka upp om man har en bambu eller trärot som börjar brytas ned så smått? Förra gången jag fick trådar så försvann de efter det att jag tagit bort en av rötterna som blivit mjuk.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ja om man får en plötslig algblommning så är det oftast syresvängningar och kvävecykeln som fått sig en törn (ruttnande bambu tex).

        Beroende på hur övriga näringsnivåer ser ut när man får syredippen/ammoniumsvängningen så har jag kommit fram till att det här stämmer rättså bra:

        Har man hög järnhalt så brukar det oftast bli trådalger (Spirogyra eller Cladophora). Har man låga fosfathalter brukar det oftast blir kiselalger. Har man höga fosfathalter brukar det oftast bli Cyano. Har man varierande CO2-halter blir det oftast toffsalger. Har man generellt höga näringsnivåer så blir det staghorn.

        Det verkar stämma hyffsat när man ser folks algproblem generellt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Hmm- ska nog kontrollera skicket på bambun. Känns dock inte rutten, men det är på bambuns javamossa algerna sitter.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det är normalt sett hyffsat okej att ha en massa ruttnande drivved i akvariet, men man kan tänka på att det anstränger ekologin lite. Vissa trädslag multnar markant saktare och jag vet inte riktigt hur bambu fungerar i det hänseendet.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Mazzi
              • October 2006
              • 364

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Det går bra att köra båda, det är ingen större fara att köra med lite mer järn.

              Ibland kan man få en massa trådalger om man plötsligt ökar järnhalten, men stabiliserar man järnhalten på en hög fin nivå så brukar växterna komma ikapp och dessutom få finare färg.
              Ok! ser bra ut nu så jag kör på ett tag och ser hur det blir

              Kommentar

              Arbetssätt...