Vad är detta för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Vad är detta för alger?

    Hej!

    Är det någon som vet vad det är för alger i mitt akvarium? Jag misstänker att det 2 st olika sorter, eller har jag fel?



    På Akvarielagrets hemsida står det att man inte ska göda med växtnäring när man har alger. Tycker ni att jag ska sluta med pmdd? Har precis börjat med EasyCarbo, är det okej att fortsätta med det?

    Tack på förhand!
  • Guest

    #2
    Det där ser ut som fostfat brist och då blir det bara värre om du slutar göda.
    Man skall definitivt inte sluta göda när man får alger, utan stabilitet är vad som hämmar dom.
    Fortsätt med EC, det tar inte bort dina alger men får växterna till att konkurera ut näringen så att det blir nada över till algerna.

    Hur mycket göder du?
    Vattenbyten?

    Kommentar

    • Pokerface86
      • March 2007
      • 86

      #3
      *Jag brukar göda 10ml från varje flaska pmdd, 1 ggr/veckan. (Akvariet är på 112 liter).

      * EasyCarbo ca 4 ml/dag

      *Byter ca 30 liter/ vecka.

      Vad kallas algerna för som jag har? Kan jag något mot fosfat-bristen?

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Svårt att veta exakt hur mycket du skall göda när man inte vet hur mycket växter du har, men.
        Med den EC doseringen (misstänker jag att du har mycket växter) bör du halv-hel dubbla dosen för Pmdd, alltså dosera 15-20ml av varje flaska dagen efter ett VB.
        Fosfatbristen fixar Pmdd. (KH2PO4)

        Tänk på att det bästa sättet att hålla borta alger är att hålla karet stabilt, så bestäm dig för doseringsmängd och stanna kvar där sen i minst 1 månad.

        Kommentar

        • Pokerface86
          • March 2007
          • 86

          #5
          Ska testa det! Tack för hjälpen!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Gröna prickalger är bra skit. Då göder du en gnutta för lite bara. Som Anettejt säger så kan du öka på PMDD-doseringen lite så borde dom försvinna.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Pokerface86
              • March 2007
              • 86

              #7
              Är även algerna på de första bilderna gröna prickalger? (Bara nyfiken )

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Nej det ser mer ut som vanliga grönalger som ger krukan lite mer patina
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...