växterna tar sig aldrig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ambjörn
    • February 2008
    • 77

    växterna tar sig aldrig

    Hejhej

    Mina växter verkar aldrig vilja ta sig. Just nu är det mest mina nya plantor blyxa (ca tre veckor gammal) och min nya vallisneria (en månad gammal hos mig) som jag oroar mig för.

    Blyxan ser ut så här: http://i33.tinypic.com/2d9w6za.jpg och http://i36.tinypic.com/xd6m2q.jpg Den får mycket nya rötter, men tappar färg, blir fransig i topparna, tappar blad nertill, samt svartnar/mjuknar under sanden. Växer inte. Placerad så ljust det bara går, alldeles under rören.

    Vallisen är av en bredbladig sort som jag inte minns namnet på, men de nya bladen är max 1 cm breda och ruttnar av nere vid basen ganska snabbt. http://i36.tinypic.com/2guxkdd.jpg Den skjuter nya blad hela tiden + har skaffat ett par tre nya rotskott på en månad, men bladen varar alltså inte länge. Också placerad under rören, men med lite flytväxter ovanför.

    Tacksam för alla tips vad det kan röra sig om. Jag vet att blyxan gärna vill ha CO2, men har också hört att den klarar sig utan. Funderar på Easy Carbo men är lite orolig för snäckorna då.

    FÖrutsättningar:
    Karet är halvt omstartat för en månad sedan (inkört filter+50 % av det gamla vattnet men ny inredning och nyplanterat).
    PMDD normaldos 1 g/v, byter 20 %/v, ej CO2. Flytväxterna växer som tusan, liksom limnophilan.
    2*30 watt, ett aquarelle och ett aquaglo.
    150 liter, just nu med bara fyra mosaikgurami, fyra rosentetror, tre pansarmalar, en ancistrus och tre äppelsnäckor.
    Bottenmaterial Biltemas blästersand.
    Temp oftast ca 27 men har legat på 30 under värmeböljan.
    Rejäl filtermatta (6*35*ca25 cm) med Aquael 500 (tror jag den heter, för upp til 250 liter tror jag) bakom.
    Växter: vallis, ca 10 blyxa, någon mossa, 5 pyttesmå crypto, limnophila, flytväxter av något slag, tynande javaormbunke, anubias. En del grå tofsalger eller nåt liknande.
  • BlueJ
    • January 2008
    • 261

    #2
    Jag hade samma problem förut att det gick sakta med växterna men köpte en co2 Natural system Bio-komponent-set. Funkar kanon växterna växer av bara farten har bleve ganska stora nu, det negativa är vell att man måste köpa nytt efter typ en månad, men har inte gjort det eftersom jag tyckte det var bra endå. Nu har jag köpt det igen och det växer bra ska sätta i mer växter någon dag här och hoppas det växer lika bra som förut det är något jag kan rekomendera
    The nicest person is nott always the winner

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Jag tror du har två problem. Ljuset och näringen. Det låter som om dina flytväxter tar båda för dina övriga växter...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Helt sjukt att auto-vitbalansen på en Nikon D70 kan få Aquarelle+AquaGlo att se ut som glödlampsljus. Är det pga alla flytväxter månne?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • ambjörn
          • February 2008
          • 77

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Jag tror du har två problem. Ljuset och näringen. Det låter som om dina flytväxter tar båda för dina övriga växter...
          Mmmm. Har tänkt det också, men flytisarna täcker aldrig mer än halva ytan (jag rensar till 1/4 vid vattenbyte och så växer de till sig lika mycket på en vecka) och just över blyxan finns de inte alls.

          Men ökar jag ljus och/eller PMDD så lär väl bara flytisarna växa ännu mer med samma resultat?

          Kommentar

          • ambjörn
            • February 2008
            • 77

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Helt sjukt att auto-vitbalansen på en Nikon D70 kan få Aquarelle+AquaGlo att se ut som glödlampsljus. Är det pga alla flytväxter månne?
            Hm, ja, faktiskt är det mysko... men det kan kanske vara flytisarna (bilden är tagen när de täckte som mest av ytan). Och blyxans färg har också gått lite åt det orange hållet från att ha varit klargrön.

            Kommentar

            • ambjörn
              • February 2008
              • 77

              #7
              Ursprungligen postat av BlueJ
              Jag hade samma problem förut att det gick sakta med växterna men köpte en co2 Natural system Bio-komponent-set.
              CO2 är säkerligen jättebra, men med tanke på hur lit tid jag har att ägna åt akvariet så är det inte fler (dyra) grejer med underhållsbehov jag behöver...

              Kommentar

              • Olivin
                • July 2006
                • 573

                #8
                Eftersom dina flytväxter växer bra så är det där som näringen tar vägen. Flytväxter är snygga men har två problem i växtakvarium; de snor all näring från övriga växter och de stjäl allt ljus eftersom de skuggar de andra plantorna. Håll ned mängden ytväxter ännu mer och låt dom inte täcka mer än säg max 1/4 av ytan när de är som mest.

                Försök öka ljusmängden, kanske hemmasnickrade reflektorer i form av alu-folie inuti ljusrampen? Brukar ge förvånandsvärt mycket effekt i förhållande till arbetsinsatsen.

                Är det dags att byta ut lysrören? Efter något års användning går effekten ned och skulle de vara flera år gamla så har de säkert inte så mycket effekt kvar.

                Kolla om täckglasen är smutsiga, är det dags byta dom till nya glas ifall de inte går att rengöra längre? Brukar inte kosta särskilt mycket hos en glasmästare, bytte själv nyss på mina 160-lit akvarium för ca 150 :- per akvarium.

                Tillsätt kol i näringen på något sätt. Enklast är kanske genom att regelbundet hälla i Easy-Carbo. Mindre dagligt pyssel och definitivt billigast är det med gör-det-själv CO2 från mäsk (kolla här i forumet efter beskrivningar om hur man gör). CO2 via tub och regulator har jag inte provat själv men jag antar att det är dyrare i inköp men mer självgående. Mäsk-CO2 innebär att du behöver sätta ny mäsk var 4-5e vecka eller så.

                Till sist, tänk på att det är först när alla komponenter finns på plats (ljus och näring i form av både CO2, micro- och macro-näringsämnen) som växterna tar fart. Så länge någon av de olika delarna fattas kommer du inte se någon större effekt eller i värsta fall enbart gynna algerna så det gäller att försöka balansera de olika ändringarna.
                Medlem i VAAF www.vaaf.se

                Kommentar

                • ambjörn
                  • February 2008
                  • 77

                  #9
                  Tack Olivin för superbra svar med massa bra tips!

                  Ursprungligen postat av Olivin
                  Eftersom dina flytväxter växer bra så är det där som näringen tar vägen. Flytväxter är snygga men har två problem i växtakvarium; de snor all näring från övriga växter och de stjäl allt ljus eftersom de skuggar de andra plantorna. Håll ned mängden ytväxter ännu mer och låt dom inte täcka mer än säg max 1/4 av ytan när de är som mest.
                  ska försöka

                  Ursprungligen postat av Olivin
                  Försök öka ljusmängden, kanske hemmasnickrade reflektorer i form av alu-folie inuti ljusrampen? Brukar ge förvånandsvärt mycket effekt i förhållande till arbetsinsatsen.
                  Hepp, kan man göra så, alltså... det låter skojigt. Hur länge håller en sådan (antar att det är bäst med ugns/grillfolie). Men ger det ändå inte mest resultatet att flytisarna växer ännu mer?

                  Ursprungligen postat av Olivin
                  Tillsätt kol i näringen på något sätt. Enklast är kanske genom att regelbundet hälla i Easy-Carbo.
                  Jo, men jag har ju både snäckor och vallisneria - hur går det med EC?

                  Ursprungligen postat av Olivin
                  Mindre dagligt pyssel och definitivt billigast är det med gör-det-själv CO2 från mäsk (kolla här i forumet efter beskrivningar om hur man gör).
                  Gjorde så, och blev nästan lite sugen...

                  Tack igen!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ett bättre alternativ än aluminiumfolie, och nästan lika enkelt, är matt vit färg i hela rampen.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • ambjörn
                      • February 2008
                      • 77

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Ett bättre alternativ än aluminiumfolie, och nästan lika enkelt, är matt vit färg i hela rampen.
                      Tack för det tipset också. Men varför matt färg, reflekterar inte blank bättre?

                      Kommentar

                      • Ahlqvist
                        • January 2008
                        • 661

                        #12
                        Nope, matt ska det va! Men sök lite på det här på forumet så har du hur mycket som helst att läsa om alla detaljer ang matt/blank

                        "
                        So Long, and Thanks for All the Fish
                        "
                        Douglas Adams
                        Spana in NVSA's Webbsida!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ang. matt/blank så är det helmatt man vill ha för att man vill att ljuset ska reflekteras åt alla håll. Är det en blank yta så studsar mer av ljuset rakt ner i röret igen. Jag tvivlar dock på att skillnaden är mätbar =)

                          En annan intressant grej är att om man skulle ha en väldigt välformad och regelbunden plastbit (måsvingeformad t ex) så skulle högglans vitfärg vara bättre än matt vit färg och aluminiumfolie perfekt utsmetad på denna plastbit skulle lustigt nog vara bättre än matt vit färg också. Detta beroende på att man kan utnyttja glansigheten för att rikta ner ljuset, istället för att förlita sig på slumpmässiga studsar.

                          Men har man en oregelbunden yta som under en akvarieramp, där man inte kan rikta ljuset, så blir matt vit färg bäst.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...