En ny "vem äter mina växter?"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M.B
    • July 2008
    • 22

    En ny "vem äter mina växter?"

    Har just nu 3 riktigt fula plastväxter i akvariet, mycket tråkigt. Tycker liksom att växtligheten är en del av hela grejen med akvarie. Jag har en koi som jag VET är på växterna, har tagit honom på bar gärning allt för många gången men det startade redan innan han kom hem.
    Har Praktbotier, silverhajar, öronålar, platy, svart neontetra, pictusmalar, vanlig algätare, långsträckt pasarmal, scalar och en koi. Jag ska Ev göra om hela akvariet med fiskar och allt..så jag skulle vilja veta vad ni tror, vem är elakast mot växterna? Funderar på att försöka sälja allt jag har och börja om..Men vi får väll se hur det blir. vill så gärna ha fina växter.
    //Malin
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Oj kan vara så många.. Scalarer har vart jävliga mot mina växter tidigare.. men jag kan tänka mig att praktbotier och silverhajar också kan ta sig en tugga när lusten slår in...
    / Rickard

    Kommentar

    • M.B
      • July 2008
      • 22

      #3
      okej, är så trött på detta nu. Funderar som sagt på att anonsera ut varenda krake och börja om med snälla söta fiskar, inte sånna som förstör och äter upp varandra.
      så du menar att scalarerna också kan vara på växterna?
      //Malin

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Den största faran mot växterna i det gänget är din Koi, sedan om du gillar svärdsplantor kan du sluta med det om du behåller Ancistrusen då en del av dessa kan vara riktiga marodörer mott dessa växter, (om det nu är Ancistus som du avser när du säger vanlig algätare).
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • M.B
          • July 2008
          • 22

          #5
          Vanlig algätare är gula långsmala, säljs under det namnet i växjö. vet inte om dom har nåt annat namn.
          //Malin

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            OK, då är det antagligen en albino variant av liknande denna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276 som inte är någon större marodör mot växter, däremot brukar de bli ganska sura av sig med stigande ålder.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • M.B
              • July 2008
              • 22

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              OK, då är det antagligen en albino variant av liknande denna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276 som inte är någon större marodör mot växter, däremot brukar de bli ganska sura av sig med stigande ålder.


              ja så ser dom ut men gula då, har aldrig sett nåt annat namn än "vanlig algätare" kul att äntligen få läsa lite om dom. Tack!
              //Malin

              Kommentar

              Arbetssätt...