växtbubbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    växtbubbel

    Kör sedan början av denna vecka med CO2... Dock så får jag inga bubblor på mina växter som jag sett så många foton av här på zoopet.. Gör jag något fel eller är det normalt?.. jag har ganska så hög cirkulation i karet.
    / Rickard
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ja hög cirkulation kan eventuellt göra så att syret hela tiden håller sig på normalnivå, speciellt om du har väldigt kraftig ytcirkulation.

    Är det bara hög cirkulation nere i akvariet och det inte bubblar kanske det är dags att kolla om du har några stora depåer av mulm/gyttja bakom stenar/bakgrund/växtbuskage eller i filtermassan. Dessa depåer ligger och tar väldigt mycket syre och det blir skillnad i bubbel direkt om du tar bort det.

    Men högst sannolikhet är nog tyvärr att du inte löser upp gasen tillräckligt bra. Jag har hållt på med alla olika upplösningsmetoder man kan tänka sig i 8 år och jag tycker fortfarande att det är svårt. Den metod jag kör nu och jag tycker funkar hyffsat är överdimensionerat ytterfilter med enbart keramik där jag släpper in 1 bubbla/sek in i insuget.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Prövade att ta bort min reaktor som följde med startsetet jag köpte och ersatte med en Hydor diffusor som jag hade sedan tidigare. Nu ser man i allafall att bubblorna slås sönder effektivt av pumpmotorn och löses upp i akvariet. Det såg man aldrig i reaktorn. Ska testa detta någon vecka. Nu installerade jag även bubbelräknare iochmed att man inte ser det längre utan reator. Vad är lämpligt att ha för bubbelantal i ett 200 liters kar? Har en Co2 mätare jag ska slänga ner i karet men jag måste ha en grundstolpe att stå på.
      / Rickard

      Kommentar

      • mojle
        • August 2006
        • 26

        #4
        Jag har exakt samma problem som du i mitt 200 liters. Rick vad var det för någon sorts reaktor du hade tidigare. eller vad är det för något CO set du köpt.

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #5
          Jag har köpt JBL CO2 easy1 set som jag kompletterat med en magnetventil från aquamedic. Reaktorn är den som följde med i kittet. Men tittar man på reaktorer lösa kostar de ca 500kr vilket borde betyda att denna är kass.. Så får se hur det blir med diffusorn nu.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 4_6301600_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 323,8 KB
ID: 2101346
          / Rickard

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Böra med runt en halv bubbla/sek och vandra sakta uppåt. Jag tvivlar på att du behöver mer än 2 bubblor/sek om du verkligen lyckas lösa upp gasen ordentligt - vilket leder till en följdfråga:
            Nu ser man i allafall att bubblorna slås sönder effektivt av pumpmotorn och löses upp i akvariet.
            Är det verkligen så att bubblorna inte hinner komma upp till vattenytan utan försvinner helt medans dom färdas i vattnet?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • rick
              • April 2005
              • 1012

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Böra med runt en halv bubbla/sek och vandra sakta uppåt. Jag tvivlar på att du behöver mer än 2 bubblor/sek om du verkligen lyckas lösa upp gasen ordentligt - vilket leder till en följdfråga:

              Är det verkligen så att bubblorna inte hinner komma upp till vattenytan utan försvinner helt medans dom färdas i vattnet?
              En del löses upp i vattnet innan de når ytan medan en del andra inte gör de... vad skulle du rekommendera att göra om vi bortser från att jag bara ska ha makaroner i mitt ytterfilter. Har diskus i karet så måste visa lite hänsyn till dom....

              Vad sägs om att köra med reaktorn och efter den koppla på en slang som är någon meter och sedan koppla på diffusorn.. eller det kanske inte kommer att bli något skillnad.

              Men då känns det i allafall som att gasen har 2 chanser att lösas upp. Genom sidorna på reaktorn och sedan i diffusorn.
              / Rickard

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Då tycker jag absolut att du ska köra med din Hydor och låte den "slösa" lite. CO2 är billigt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • rick
                  • April 2005
                  • 1012

                  #9
                  Hur menar du då?.. Köra reaktor med hydor efter eller bara hydor diffusor (som nu )..
                  / Rickard

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag menade att det nog inte är så jättebra att arrangera om din filterlösning om du har Discus och hittat en filterlösning som passar dom. Därför menade jag att det kanske är bättre att enbart köra Hydor diffusorn.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • rick
                      • April 2005
                      • 1012

                      #11
                      Okey.... Prövar så här.. Alternativet om jag inte får någon bra respons så får jag väl köpa någon effektivare reaktor än den jag har..
                      / Rickard

                      Kommentar

                      Arbetssätt...