Svarta "bajsalger"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    Svarta "bajsalger"

    Hej hej!

    Nu mina damer och herrar har jag fått "bajsalger" i mitt kar

    De är svarta, slibbiga ibland trådiga och överallt i karet rutorna, bottnen och växterna mm. de löses upp i svarta små moln när jag gnuggar på dem.

    vad är detta för "bajsalger" och varför gillar de mitt kar? och Det viktigaste: Hur Får jag bort dem
  • mirrefirre
    • January 2008
    • 31

    #2
    har du hittat på namnet själv
    260 liter: Tigerbarb

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      Ursprungligen postat av mirrefirre
      har du hittat på namnet själv
      skojjar du eller?

      Klart jag har^^ tyckte det definierar dem rätt bra.

      har du ngn aning om ded det kan vara?

      Kommentar

      • mirrefirre
        • January 2008
        • 31

        #4
        nej
        260 liter: Tigerbarb

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Kan det vara kiselalger kanske? Här kan du se min senaste odling:

          Här är setuppen för att ta död på den:

          Quickfilter på insuget, sedan ett UVC-filter och sist ett powerhead (750l/h tror jag den klarar).

          Idag är vattnet kristallklart och jag ruskade av lite rester som fortarande hängde kvar.

          Jag förväntar mig att jag kan ta bort alltihop om ett par dagar.

          En enklare men tråkigare variant är mörkläggning i runt 3 dagar, gärna med kartong så det blir riktigt kolsvart.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Kan det vara kiselalger kanske? Här kan du se min senaste odling:

            Här är setuppen för att ta död på den:

            Quickfilter på insuget, sedan ett UVC-filter och sist ett powerhead (750l/h tror jag den klarar).

            Idag är vattnet kristallklart och jag ruskade av lite rester som fortarande hängde kvar.

            Jag förväntar mig att jag kan ta bort alltihop om ett par dagar.

            En enklare men tråkigare variant är mörkläggning i runt 3 dagar, gärna med kartong så det blir riktigt kolsvart.
            vettekattsiken, ser inte ut så utan det nästan helt svarta alger möjligtvis lite grönaktiga, o de sätter sig sig som långa slemtrådar,

            de algerna som du hade verkar vara mera brunaktiga och "fluffiga"

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Dom har lite olika skepnader, alltifrån ett grått dis på morgonen till långa nästan svarta slemtrådar på kvällen.

              Och dom är väldigt enkla att "fluffa" bort från växter osv. Sitter väldigt löst. Tar man i en lång slemtråd så löses den upp.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Dom har lite olika skepnader, alltifrån ett grått dis på morgonen till långa nästan svarta slemtrådar på kvällen.

                Och dom är väldigt enkla att "fluffa" bort från växter osv. Sitter väldigt löst. Tar man i en lång slemtråd så löses den upp.
                hehe okej, varför gillar de mitt akvarie?

                kör med pmdd (15ml) akvariet är 160L

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  I mitt fall triggades dom av en stor omplantering av mina växter. Då störs kvävecykeln och man får lite svängiga ammoniumhalter.

                  När dom väl blommat upp brukar dom inte ha någon direkt anledning att sluta växa. Orkar man så kan man vänta ut blomningen men det kan ta över 4 veckor innan man märker förbättring, och innan man märker förbättring brukar det se riktigt hopplöst ut.

                  Är man otålig som jag är så sliter man fram stora algdödarartilleriet (Quickfilter+UVC+EasyCarbo) eller gör en mörkläggning i några dagar.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Idag är dom borta:
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • erikmoose
                      • November 2005
                      • 120

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Quickfilter på insuget, sedan ett UVC-filter och sist ett powerhead (750l/h tror jag den klarar).
                      Inte för att jag är insatt, men borde inte filtret vara sist?
                      Annars fastnar väll allt i filtret som ligger först i kedjan... Dvs det är fortfarande kvar i vattnet.
                      MVH
                      Erik Tinnerwall

                      http://www.eriksgallery.com

                      Kommentar

                      • rick
                        • April 2005
                        • 1012

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikmoose
                        Inte för att jag är insatt, men borde inte filtret vara sist?
                        Annars fastnar väll allt i filtret som ligger först i kedjan... Dvs det är fortfarande kvar i vattnet.

                        Vet inte vad ett Quickfilter är men tittar man på bilderna så ser det ut som ett filter som bara förhindrar större partiklar att ta sig in till UVC:t...
                        / Rickard

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikmoose
                          Inte för att jag är insatt, men borde inte filtret vara sist?
                          Annars fastnar väll allt i filtret som ligger först i kedjan... Dvs det är fortfarande kvar i vattnet.
                          Mjo det är väl i princip riktigt. Det beror lite på vilken strategi man väljer.

                          Vill man försöka fånga upp dom och bara grilla resterna som lyckas smita igenom Quickfiltret, eller vill man försöka grilla allt och försöka samla upp allt dött i Quickfiltret?

                          Främsta anledning att jag satte den på insuget är dock att pumpar gillar att jobba på insugssidan och dra igenom vattnet. Annars är det risk för kavitation som kan förstöra impellern. Vet inte riktigt hur stor den risken är med våra små akvariepumpar, men det märks väldigt väl att dom inte gillar att trycka vatten.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            (Quickfilter är en extremt tät strumpa som när det är lite igenkläggat kan ta partiklar av diatomstorlek - dvs det krävs ganska mycket kraft att dra vatten igenom den)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...