Lummiga växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Lummiga växter

    Mina Växter som cabomba och Gälört får så långt mellan kransarna de sticker i höjden bara, Vattenspikbladen ser också konstiga ut grymt långt mellan bladen och vattepesten är tun men låååång.

    Men Växter Som Svärdsplantor och Anubias stor och liten växer grymt långsamt.....


    Info:
    200L
    2x30w Växt rör
    Pmdd 3 x 20 ml/vecka
    EC 4 ml/dag

    Skulle jag behöva byta EC mot Co2 eller Mäsk?

    Mvh Jonas
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Tror de långa glesa kan vara att du har för mörkt eller att ljuset är för rött kanske?? (eller var det blått)
    De lägger all kraft på att nå upp till ljuset då. Har hört att ena färgen får de att bli fläskiga och den andra får dem att växa på längden. pga olika våglängder är detta i praktiken samma som att det är för mörkt. Vet att den blå färgen brukar brinna ut ganska fort i många sk växtrör. Grolux är ett sådant exempel.
    Testa philips aquarelle rör om ingen ger dig bättre tips.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • annatzk
      • January 2008
      • 165

      #3
      Jag hade också en gles stackars cacomba (heter det så?), och där är det nog ljuset som är boven.
      Min var lång och ranglig, men den tog sig efter standarddocering m med EC och pmdd, preparat som ju du också kör med.
      Det är dock en ganska ljuskrävande växt, som Sme h skriver, och den stora skillnaden inträdde när jag bytte rör och satte in ett sådant där typiskt växtrör (kommer inte ihåg vad det hette men det var ur aqua-serien, många verkar dock förespråka philips aquarelle som ett bättre alternativ). Det gav verkligen effekt, har nu ett jättefint snår. Övriga växtlighet (anubis och svärdsplantor här med) har också fått ett uppsving, och EC och pmdd verkar ha hållt algerna i schack (som ju också gillar mer ljus).

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Jag har ett philips aquarelle och ett silvana (någonting) för växter.

        Men blir inte de nämda växterna tätare av Co2 eller Mäsk ?
        Någon som har erfarenhet av detta?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          L. sessiflora (gälört) är känd för att få väldigt långt mellan bladparen när den har bra förutsättningar och växer som snabbast.

          Speciellt extremt rödlila växtrör som GroLux får växter att sträcka mycket på sig, medans blåare rör typ Aquarelle får dom att trycka ihop sig och krypa längs bottnen.

          Vad gäller gälört kvittar det dock mångt och mycket. Den kommer få långt mellan bladparen om den trivs.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ok, ska fixa blåare ljus i bägge rören och hoppas på en förändring.

            *Tack för alla svaren mycket Nice...

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Nu tycker jag iof att aquarelle tillhör de rödlila men, men...
              Vilket fall som helst så är det ett utav marknadens bästa växtrör.

              En bra kombination är att behålla ditt ena aquarelle rör och att byta ut ditt grolux till ett mer hög kelvin rör som typ power eller aquaglo.
              Bägge dessa ger ett blå(vitt) sken.
              Jag har den kombinationen i två kar (gjorde det som en test i det första karet) och det växer på bra i bägge.

              Ang EC eller mäsk, så stanna du kvar på din EC.
              Vill du köra "riktig" CO2 så ta dig en funderare, men det är såklart det bästa! Men kräver mer ljus än vad du har i dag.

              Du har trots allt bara 0.3W ljus per liter. Och jag tycker du har fel kvot på Pmdd och EC doseringen i förhållande till ditt låga ljus.
              Dina växter kan omöjligt ta upp 3 gg Pmdd dos/v med den låga EC doseringen.
              Kör du 50% VB varje vecka?

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Anettejt
                Kör du 50% VB varje vecka?

                Nej 30% varje vecka....
                Vad kan du tycka vara en bättre dosering på PMDD respektive EC
                Jag menade 20 ml per flaska... 3 st flaskor nu

                om Man vill ha co2 ska man då ha typ 4 x 30 w ?

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Med 30% VB och 20ml per flaska och normal dosering EC, så ser det mycket bättre ut!
                  Det ser ut som om jag skulle gjort det själv...

                  Vet faktiskt inte minimiljuset för att köra CO2, men Defdac har full koll där...

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Hej igen
                    Funderade på en ljusramp med 4x30 W Philips Aquarelle 90cm Kan det bli för mycket ljus ?
                    Tänkte på alger.......
                    Akvariet är ett normlt 200 alu med stativ.

                    skulle behöva svar snarast då jag tänkte beställa nu

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Det finns ingen minsta mängd ljus för att kunna köra CO2, snarare tvärt om höll jag på att säga.

                      Med CO2 (men antagligen också med EC) så minskar faktiskt ljus behovet.


                      Tabell 1 på den sidan visar tillväxt med olika CO2 och ljus nivåer.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        ok då borde det räcker det med 3 x30 W Co2 + EC ....
                        DEt finns inte ramper med 3 x 30 W
                        men som sagt det kan väll inte bli sämre med 4X 30 W

                        algerna gör dom någon skillnad på 3 x 30 eller 4 x30 W
                        När jag valde 4 X 30 W tänkte jag på den lummiga efekten jag vill åt.
                        Som kan trycka ner växterna istället för att sticka på höjden..

                        Eller är jag helt snett på det ?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Med relativt normala reflektorer tror jag 4x30 watt Aquarelle blir rätt bra - speciellt om man även kör EC och/eller CO2.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...