Defdac och andra hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solisten
    • July 2008
    • 58

    Defdac och andra hjälp...

    Läste i en tråd om brunalger att du, Defdac, sade att för lite fosfat är en vanlig anledning till problem med brunalger. Använder själv en näring som heter "Tropica Aquacare" som innehåller bl.a Phosphor (på svenska fosfor).
    Wikipedia säger om fosfat "Fosfater är salter och estrar av fosforsyra".

    Innebär detta att om en speciell växtnäring innehåller fosfor så är det detsamma som att det inehåller fosfat?

    Är tacksam för svar från er alla, riktade mig bara lite speciellt till Defdac eftersom jag fått lite intryck av att han är lite av en växtexpert här på forumet

    Mvh Mikael
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag har faktiskt själv också just nu lite problem med kiselalger (dom är bruna och kan bilda långa slemmiga trådar samt ett grått dis på morgonen). Jag fick mina när jag gjorde en rejäl omdesign där jag rotade upp stora rotsystem och på så sätt fick en liten härlig ammoniumknäpp. Jag kör dessutom numera ganska snålt med fosfor, eller egentligen näring generellt.

    Aquacare plus (med fosfor och kväve) innehåller tyvärr ammonium, så om du gav akvariet en rejäl dos av den kan du säkert ha satt igång dom. Speciellt om du som jag kört lite låga fosforhalter ett tag.

    Eftersom dessa alger "släpper" på natten och svävar omkring är UVC-filter mycket effektivt. Även diatomfilter som kan fånga upp de mikroskopiska partiklarna. Quickfilter kan man testa: En billig "strumpa"/patron man kan sätta på insuget till sitt filter som kan ta riktigt små partiklar.

    Vattenbyten kan vara effektiva på morgonen när dom fortfarande flyger omkring. Speciellt om man fluffar av växterna.

    Tom Barr är alggurun nummer ett i världen säger såhär:

    "Try and fluff it off as best you can, doing water changes to get rid of it and addinf a bit more CO2 will help.

    You can try a 2 day blackout + Excel + Water changes each day(no CO2 during this time)."

    I Sverige använder man normalt sett EasyCarbo istället för Excel, eftersom det är enklare att få tag på.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Solisten
      • July 2008
      • 58

      #3
      Ok, tack för dem fina tipsen. Har börjat med ett vattenbyte på 25% idag efter att jag försökt gnugga loss så mycket alger jag kunde, plus att jag lade i lite javamossa (tänkte att den tar ju upp näringen direkt från vattnet och kanske kan hjälpa till att "konkurera ut" brunalgerna?!).

      Detta var innan jag läste tipsen från dig och det var ju inte helt "way of"

      Mitt akvarium är relativt nystartat (ca. 2 veckor nu) och tyvärr öste jag på rätt bra med Aquacare plus i all min okunskap .
      Har ju dessutom läst att brunalger ofta uppstår i nystartade akvarium men att dom där ofta försvinner av sig själva, stämmer detta?

      Antar att kombinationen av nystartat+ Aquacare plus (överdosering dessutom) inte är någon direkt hit om man vill undkomma brunalgsbesök i sitt kar. Tänker fortsätta gnida bort+vattenbyten i kombination med min ide om att javamossan ska kunna hjälpa till att kunna konkurera ut brunalgerna. Vad tror du om detta?

      Mvh Mikael
      Senast redigerad av Solisten; 29 July 2008, 17:21.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Alla växter tar upp näring med bladen faktiskt, så det är inte bara javamossa som gör det. Det är smidigare för dom att ta in näringen direkt där den behövs än att transportera upp den från rötterna. En liten fördel med att vara undervattensväxt även om det svåraste ämnet att få tag på även är det viktigaste, CO2.

        Om det är lite hårdare brunalger så är det rätt att dom nästan alltid kommer i nystartade akvarier och byts allteftersom ut mot vanliga grönalger. Om det är sådana så kan du nog ta det med ro och då borde du kunna fortsätta med Aquacare+.

        Som du säger är det kanske inte jättebra att köra Aquacare+ i nystartat akvarium iom ammoniumet. Glada växter är generellt bra mot alger så javamossan blir säkert bra.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Solisten
          • July 2008
          • 58

          #5
          Tack så jättemycket för den fina hjälpen, har verkligen hjälpt mig

          Kommentar

          Arbetssätt...