Dags för ett par algätare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solisten
    • July 2008
    • 58

    Dags för ett par algätare...

    Jag tänkte införskaffa ett par algätare (hur många är lagom till ett 222 liters?) och frågan är nu, vilken algätare är den effektivaste?

    Tack på förhand

    /Mikael
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Lite fel kategori va?

    Kommentar

    • Solisten
      • July 2008
      • 58

      #3
      Tänkte att det kanske inte var riktigt rätt, men det handlar ju trots allt om bekämpning av alger

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Bättre att svara istället för att påpeka onödiga saker, IMO.

        Siamesisk algätare är en av de bästa algätarna, rysligt effektiva

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          + en ancistrusmal som gärna suger rent rutorna. Om du bor i Uppsala kan du få en av mig.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Solisten
            • July 2008
            • 58

            #6
            Tack så jättemycket för svaren. Tack Mattias för erbjudandet men bor i Lund . Blir två Siameser och en Ansictrus då

            Kommentar

            • Tamarind
              • February 2008
              • 482

              #7
              Jag vet inte hur väl detta stämmer, men jag har läst att man helst inte ska ha 2 siamesiska algätare då de kan bli aggressiva mot varandra. Antingen en ensam eller helst fler än 3. Men som sagt, vet ej hur väl det stämmer... Mina 4 är iallafall snälla mot varandra, och har efter 10 dagar ätit HELT rent på brunalger! Detta är en bedrift, tro mej, jätte-roten var fullständigt täckt och såg helt luden ut!
              /Erika

              Kommentar

              • Niklas-P
                • August 2007
                • 53

                #8
                Siameser kan vara lite hysteriska och blir väldigt slöa på jobba med algätandet när de blivit lite större. Jag gjorde mig av med mina för de skapa en orolig stämning för mina lugnare fiskar.

                Unga/små Ansictrus slår det mesta!

                MVH
                Niklas

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Beroende på vad du har för andra fiskar så kan 20st otocinclus vara ett alternativ. De bli mycket mindre i storlek och är i större antal väldigt dekorativa till skillnad från siameser. Fulvuxna siameser är inge roliga varken att titta på eller som arbetare.
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  Arbetssätt...