Funderar på low-tech - Frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Funderar på low-tech - Frågor

    Mitt nuvarande 200 liters består av litervis med cyano + bleka växter under detta slemtäcke och jag orkar nu knappt försöka få balans där igen.

    Om en eller ett par månader så ska jag dock få uppgradera mig - sälja 200-burken och köpa ett större begagnat, 375-540 L beroende på vad jag hittar på blocket.se. Och i det skulle jag gärna prova på att köra Low-tech bl.a för att minimera risken att jag tröttnar på vattenbyten eller liknande vilket leder till ny algsoppa...

    Men jag vet inte särskilt mycket om hur man startar upp/sköter lotech/walstad-kar och sökfunktionen funkar inte för mig här på zoopet
    - så jag vill gärna få hjälp här

    Jag har flera frågor och hoppas att någon vill ta sig tid att svara;
    - Just nu har jag ett Tetratec 1200 som ytterfilter i karet, kan jag använda detta i det nya akvariet?
    - Hur stark belysning rekkommenderar ni?
    - Kan såjord/kaktusjord med sand 1-2 mm ovanpå fungera? Eller borde jag ha någon annan sorts jord? Grövre sand/grus?
    - När det gäller invånare, ska man tänka på något speciellt när man väljer?
    - Fungerar de flesta enkla akvarieväxter i lowtech?
    - Är det viktigtigare med vilket pH man har än i ett "normalt" kar?

    Tacksam för alla svar
    Senast redigerad av Solid; 25 July 2008, 23:15.
  • Safireee
    • June 2006
    • 19

    #2
    Jag skulle absolut inte vilja säga att jag är någon expert, eftersom mina low techkar bara varit igång i två månader resp. två veckor men jag skulle ju kunna berätta hur jag har gjort. Det växer bra i karen och det finns i princip inga alger alls, vilket är väldigt skönt.

    240-literskaret har ganska dålig belysning (inga reflektorer ens) och är till hälften täckt av flytväxter. Solen lyser in på ena sidan hela dagarna. Jag har inte bytt vatten än utan fyller bara på det som avdunstar. Jag har en pump på typ 400 l/h som rör lite på ytan och lite filtermaterial.

    Jag hade i 2,5cm vanlig blomjord i botten och 2cm 1-2mm grus samt 1 cm 3-5mm grus ovanpå. I det andra karet hade jag 2,5 cm blomjord och 2,5 cm 2-3mm grus ovanpå. Funkar nog lika bra båda på.

    När det gäller växter så var jag noggrann med vad jag planterade eftersom växter med stora rotsystem drar med jord upp om man skulle vilja dra upp dem. Däremot stängelväxter har inte varit några problem att dra upp.

    Det är samma sak när det gäller invånare. Jag har undvikit fiskar som gräver stora hål så att jorden virvlar upp.

    När det gäller pH-värdet så vet jag inte.

    Du kan läsa mer på walstad/low tech-delen på www.plantswap.se och du kan även kika i min akvarieblogg om du vill se mer av hur jag gick till väga: http://420litervatten.wordpress.com/
    240-liter lowtech-växtkar med tetror, 110-liter tanganyika, 70-liter lowtech-växtkar med kilfläcksrasbror och endlers guppy.

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av Safireee
      Jag skulle absolut inte vilja säga att jag är någon expert, eftersom mina low techkar bara varit igång i två månader resp. två veckor men jag skulle ju kunna berätta hur jag har gjort. Det växer bra i karen och det finns i princip inga alger alls, vilket är väldigt skönt.

      240-literskaret har ganska dålig belysning (inga reflektorer ens) och är till hälften täckt av flytväxter. Solen lyser in på ena sidan hela dagarna. Jag har inte bytt vatten än utan fyller bara på det som avdunstar. Jag har en pump på typ 400 l/h som rör lite på ytan och lite filtermaterial.

      Jag hade i 2,5cm vanlig blomjord i botten och 2cm 1-2mm grus samt 1 cm 3-5mm grus ovanpå. I det andra karet hade jag 2,5 cm blomjord och 2,5 cm 2-3mm grus ovanpå. Funkar nog lika bra båda på.

      När det gäller växter så var jag noggrann med vad jag planterade eftersom växter med stora rotsystem drar med jord upp om man skulle vilja dra upp dem. Däremot stängelväxter har inte varit några problem att dra upp.

      Det är samma sak när det gäller invånare. Jag har undvikit fiskar som gräver stora hål så att jorden virvlar upp.

      När det gäller pH-värdet så vet jag inte.

      Du kan läsa mer på walstad/low tech-delen på www.plantswap.se och du kan även kika i min akvarieblogg om du vill se mer av hur jag gick till väga: http://420litervatten.wordpress.com/
      Om växterna växer, algerna inte trivs och fiskarna lever har du ju lyckats bra hittills i alla fall läste lite grann i din akvarieblogg och tycker att ditt kar ser fint ut (tittade bara på 240L karet)

      Så sand 1-2mm borde kanske funka för mig åckså, får se hur det blir med det...

      Vad för jord har du?
      Senast redigerad av Solid; 27 July 2008, 00:30.

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        När man startar upp, ska man börja med bara några få fiskar första veckan och sedan köpa till resten (eller i alla fall mer än i vanliga fall)?
        För växterna behöver väl avfallet från fiskarna (näring & CO2) för att komma igång?

        Ungefär hur mycket ska man ha av jord resp. sand?

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #5
          Det är ännu långsammare start på ett lowtech. Antalet fiskar ökas succesivt och som sagt ska det gå i väldigt långsam takt enligt Walstad.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Jaha..?
            Jag hade bestämt för mig att fiskarna skulle i snabbare an i vanliga fall för att växterna skulle komma igång. Men det kan kanske bero på vad man har i karet från början (hur mycket växter, bottenmaterial)?

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Man kan snabbstarta med hjälp av gammal mulm och gegga från begagnade akvariefilter som blandas i jorden. Det funkade för mig. Jag startade mitt med ca tio fiskar från början utan problem. Jag använde näringsfattig kaktusjord (Obs skölj den för att få bort eventuella barkbitar) blandad med 2/3 delar sand som bottesubstrat. Hade jag gjort det idag hade jag även strött ett mycket tunt lager torkad lera eller kattsand gjord av torkad lera på botten. Mina växter fick brister och jag petade ner lerkulor vid rötterna som kompensation. Funkade kanonbra. Obs man måste mata minst dubbelt så mycket som vanligt för att växterna ska få nog med näring! (och ibland tillsätta lite PMDD om brister uppkommer)
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Hur stort är ditt kar?

                Eftersom jag har en massa cyano i karet nu, så vill jag inte använda filtergegga därifrån, däremot ska jag hälla i Nitrivec vid uppstarten. Jag hade tänkt mig ett lager så-/kaktusjord eller dammjord från Hornbach med några centimeter grus eller grövre sand.

                Ungefär hur snabbt fram tror du (eller någon annan) att man kan gå fram i så fall? Ska man precis som i normala fall endast mata lite i början och öka mängden efter ett tag?

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Vill väldigt gärna få svar (eller länkar) så jag kan övertyga mina föräldrar ordentligt

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Jag försökte hitta tråden förrut men den var borta.. Hade du lagt den på växter och alger???!! där letade jag inte..

                    Jag har ett fusklowtec.. Jag kör som vanligt, med engelsk sjösten som jag nu har hällt lite sand på för att det var snyggt bara... Jag har en massa växter och matar en massa och sen har jag ett litet innerfilter för vattencirkulationen på 650L med en filterpatron öppet eftersom jag har räkor i karet..

                    Jag vet inte hur mycket fisk du hade men att starta med mycket fisk så tar det jättelång tid att få en fin balans... Det blir så hög belastning.. Det är mycket lättare om man börjar med några få och sedan ökar succesivt.. Posthornsniglar är bra också... Jag satte lite näring i botten och hälld i lite Loka för växterna i början..
                    Senast redigerad av Katharina; 03 August 2008, 18:13.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Jag försökte hitta tråden förrut men den var borta.. Hade du lagt den på växter och alger???!! där letade jag inte..

                      Jag har ett fusklowtec.. Jag kör som vanligt, med engelsk sjösten som jag nu har hällt lite sand på för att det var snyggt bara... Jag har en massa växter och matar en massa och sen har jag ett litet innerfilter för vattencirkulationen på 650L med en filterpatron öppet eftersom jag har räkor i karet..

                      Jag vet inte hur mycket fisk du hade men att starta med mycket fisk så tar det jättelång tid att få en fin balans... Det blir så hög belastning.. Det är mycket lättare om man börjar med några få och sedan ökar succesivt.. Posthornsniglar är bra också... Jag satte lite näring i botten och hälld i lite Loka för växterna i början..
                      200L startade jag med 5 små nyckelhålsciklider och en Ancistrus, med ett inkört filter (förutom två filtrerarräkor är invånarna samma fortfarande). Det såg riktigt bra ut de första 3-4 vackorna. Men så råkade jag få med lite cyano på växter jag köpte, följt av ett filter som la av, och byte av lysrör (och snart nytt filter) och... ja gott om förändringar helt enkelt och algerna tog över med tiden

                      Så jag hoppas att det ska gå bättre med det här, mamma och pappa börjar bli väldigt skeptiska till det här med akvarier... Så jag vill verkligen få balans i det kommande karet.

                      Jag kan ju förklara lite noggrannare vad jag tänkt mig hittills (har hittat lite trådar efter långt letande ):
                      - Belysning ca 0,3 w/l
                      - Ett lager jord (Hornbach så/kaktusjord eller Hornbach dammjord) 3-5 cm och ovanpå det 2-4 cm sand eller grus.
                      - Mycket växter (tåliga) ex. Hornsärv, H.polysperma m.fl...
                      - Rätt mycket fisk (orkar inte skriva upp vilka, men inga grävande fiskar i af)
                      - Mitt nuvarande ytterfilter Tetratec 1200 utan filtermaterial eller mitt gamla fluval innerfilter utan filtermatta. Alltså endast som cirkulation.

                      Det jag främst är ute efter att få veta är om detta är något som ni tror skulle fungera och vad ni skulle göra annorlunda.

                      Sen är jag fortfarande intresserad av hur mycket innvånare ni startat med och hur snabbt man kan utöka antalet i lowtech?


                      Tack för era svar hittills

                      Edit: Har även en mindre viktig fråga ang fisk. Hade planerat ett litet corydoras-stim men sen läst att de inte passar i lowtech pga att de äter upp överbliven mat som växerna behöver. Men om man bara har 6-7 st i 400L, tror ni att det går bra ändå?
                      Senast redigerad av Solid; 03 August 2008, 22:07.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Jag startade upp från början med en bakterietablett, bakteriebomb, som gjorde hela karet mjölkvitt och växter. Efter en vecka köpte jag 7 små endlersguppys och 10 räkor... Efter några veckor till köpte jag några platy och sedan blev det en massa guppyyngel...

                        När jag sedan fick en tarmparasit och blev tvungen att medicinera hela karet flera gånger så startade jag om.. Då var hela karet välbefolkat och det har tagit flera månader innan jag nu märker att balansen börjar bli riktigt bra...

                        Att du har alger beror på någon form av obalans eller belysningen.. Lägg upp en ny fråga så att växtproffsen hittar hit.. Beskriv noga vilka lysrör, hur länge det är tänt, eventuell växtnäring osv...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Jag startade upp från början med en bakterietablett, bakteriebomb, som gjorde hela karet mjölkvitt och växter. Efter en vecka köpte jag 7 små endlersguppys och 10 räkor... Efter några veckor till köpte jag några platy och sedan blev det en massa guppyyngel...

                          När jag sedan fick en tarmparasit och blev tvungen att medicinera hela karet flera gånger så startade jag om.. Då var hela karet välbefolkat och det har tagit flera månader innan jag nu märker att balansen börjar bli riktigt bra...

                          Att du har alger beror på någon form av obalans eller belysningen.. Lägg upp en ny fråga så att växtproffsen hittar hit.. Beskriv noga vilka lysrör, hur länge det är tänt, eventuell växtnäring osv...
                          Jo, jag är mycket medveten om att det är obalans i karet - och då karet läggs ner mycket snart orkar jag inte längre försöka fixa till det, utan ska göra vad jag kan för att lyckas bättre med det nya.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av Solid
                            Jo, jag är mycket medveten om att det är obalans i karet - och då karet läggs ner mycket snart orkar jag inte längre försöka fixa till det, utan ska göra vad jag kan för att lyckas bättre med det nya.
                            Jo, men jag menar att om du inte har kommit på vad som är fel nu så lär du ju få samma problem sen.. Skiner solen in i karet??? Växer växterna eller dör de??? Vad har du för lysrör???
                            Det nya karet??? Ska du inte starta om samma kar??? Som sagt, försök först att hitta felet... Problem har en tendens att följa en om man försöker att strunta i dem...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Jo, men jag menar att om du inte har kommit på vad som är fel nu så lär du ju få samma problem sen.. Skiner solen in i karet??? Växer växterna eller dör de??? Vad har du för lysrör???
                              Det nya karet??? Ska du inte starta om samma kar??? Som sagt, försök först att hitta felet... Problem har en tendens att följa en om man försöker att strunta i dem...
                              Jaha du tänkte så^^

                              Ja solen ligger på karet en del vissa delar av året (nästa kommer att stå inne i mitt rum istället - garanterat solfritt). Växterna växer inte, utan är bara vääldigt bleka och antagligen långsamt döende. Ljuset är rätt bra för växterna, 0,45 w/L Sun-glo lysrör, dock inte så snyggt ljus. Och eftersom det varit lite si och så med skötslen senaste tiden har de ju inte fått så bra med näring, så att de inte mår bra finns det många anledningar till...

                              Som jag skrev i första inlägget är det ett nytt större kar som jag ska starta upp. Det jag har nu kommer att säljas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...