Funderar på low-tech - Frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Safireee
    svarade
    Jag trodde att jag skulle få en påminnelse på e-mailen vid svar så jag har glömt att kolla denna tråd, ledsen för det!

    Vad kul att du gjort om ett kar nu. Det låter bra det som du skriver att du gjort.

    Jag hade i tre ancistrus från start och efter fem dagar petade jag i 20 kardinaltetror. Efter ytterligare 1-2 veckor hällde jag i ännu mer fisk (typ 20 tetror). Jag hade läst att det är viktigt att man kör igång karet ordentligt med matning och bajs och att man därför ska ha en del fiskar. Men sedan fick jag faktiskt nitrit efter kanske ytterligare en vecka. Det var inga fiskar som dog och jag medicinerade snabbt så att det blev normalt igen, men uppenbarligen blev det lite för mycket fiskar för snabbt. Så ta lite färre fiskar för säkerhets skull och testa nitritvärdet ofta så att du upptäcker nitriten i tid. (jag hade ett annat inkört kar som helt plötsligt fick dödliga värden av nitrit och som hade ihjäl alla mina kardinaltetror över en natt, det var inte roligt det!)

    När det gäller Corydorasen så tror jag inte att det är något problem när de är så få i ett så stort kar. Jag har hört flera som har corydoras i walstadkar.

    Sen det med att ha solljus in i karet, det är ju absolut något som genererar alger. Men enligt Walstad-boken så är det bra med solljus i karet så jag har det faktiskt till mitt ena kar nu. Det har inte blivit några alger där än.

    Du undrade vad jag har för jord och jag har faktiskt vanlig ICA- resp Eldorado-blomjord i mina kar. Vad jag har hört så spelar det inte så jättestor roll vad det är för jord så länge man inte tar en med små vita kulor i, för de flyter upp och är lite jobbiga att fiska ur.

    Ja, just det. Jag kanske ska säga att jag bara matar fiskarna varannan dag (gammal vana) och då blir det flingor och eventuellt ärtor. Jag brukar ha i gurkbitar till malarna.

    Huvudregeln enligt Walstad är 2,5cm jord och 2,5 cm grus så det är det jag har kört på. En annan viktig grej är att man startar med så mycket växter att de nästan täcker hela botten, just för att få ordentlig balans när det gäller växtdelen. Det är bra med mycket flytväxter för att förhindra nitrit och alger eftersom de snabbt suger upp näring som algerna velat ha. Ja, jag kommer inte ihåg exakt hur det fungerade, men det var något sånt. Men man får ju hålla koll så att det fortfarande kommer ner ljus, så att inte flytväxterna täcker hela ytan (jag har fiskelina spänd över akvariet så att flytväxterna håller sig inom ett område). Jag skänker flytväxter varje vecka just för att de växer så bra och håller på att ta över hela ytan. ;-)

    Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Två bilder på räkkaret efter makeover´n till walstad. Ursäkta den dåliga kvaliten, kan tyvärr heller inte skylla på kameran (däremot på det dåliga ljuset och de smutsiga rutorna som gör att det inte går att använda blixt)

    Det är mer hornsärv och gälört än vad som syns i bakgrunden, de har bara inte rätat upp sig ännu...
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    10L lowtech

    Igår kväll blev det total makeover hos mina stackars körsbärsräkor (de är 30-50 st i 10 L, och karet har under lång tid varit halvfyllt! fråga mig inte hur de överlevt så trångt).

    Ut med allt, skrubba bort alger, leta upp lämplig rot, köpa växter och grus m.m...
    Till slut blev det ett lager så- & kaktusjord, 1-1,5cm i framkant och 2-2,5sm i bakkant och ett lika tjockt lager svart grus (skulle gissa 3-4mm) på det. Sedan blev det en smal, grenig rot som jag hittade död och torr i trädgården, den blev kokad och skrubbad och jag hoppas den inte är farlig på något sätt...

    Så var det planteringen...
    Jag hade en del hornsärv och en rejäl portion javamossa med mig från zoobutiken som åkte i. Några stänglar Bacopa och en okänd växt som varit i karet tidigare fick också hamna där. Sen snodde jag lite gälört och några mycket små hygriphila av okänd sort från lillebrorsans kar.

    Och sedan i med räkorna och det gamla vattnet + nytt vatten.


    Klart! tänkte jag nöjt och tittade lite närmare och ser en LEVANDE DAGGMASK krypa runt i jorden på botten längs glasrutan!
    Jag--> och sen--> Hur sjutton missade jag en ringlande mask när jag noggrant smulade jorden och bredde ut den på botten ?
    Jag hade i alla fall ingen tanke på att plocka upp alltsammans för att få upp den, med lite tur blir han till växtnäring nere i jorden när han dör
    (Eller så kanske han börjar ruttna och förgiftar vattnet - hemska tanke! )

    I vilket fall så återstår att se hur det hela kommer att funka, jag hoppas verkligen det inte blir pannkaka av alltihop eftersom det är något liknande jag tänkt mig i 40 ggr så stor skala i det kommande karet

    Kan ladda upp ett par bilder sen inom ett par dagar.

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Ursprungligen postat av Solid
    Jag kan ju förklara lite noggrannare vad jag tänkt mig hittills (har hittat lite trådar efter långt letande ):
    - Belysning ca 0,3 w/l
    - Ett lager jord (Hornbach så/kaktusjord eller Hornbach dammjord) 3-5 cm och ovanpå det 2-4 cm sand eller grus.
    - Mycket växter (tåliga) ex. Hornsärv, H.polysperma m.fl...
    - Rätt mycket fisk (orkar inte skriva upp vilka, men inga grävande fiskar i af)
    - Mitt nuvarande ytterfilter Tetratec 1200 utan filtermaterial eller mitt gamla fluval innerfilter utan filtermatta. Alltså endast som cirkulation.

    Det jag främst är ute efter att få veta är om detta är något som ni tror skulle fungera och vad ni skulle göra annorlunda.

    Sen är jag fortfarande intresserad av hur mycket innvånare ni startat med och hur snabbt man kan utöka antalet i lowtech?


    Tack för era svar hittills

    Edit: Har även en mindre viktig fråga ang fisk. Hade planerat ett litet corydoras-stim men sen läst att de inte passar i lowtech pga att de äter upp överbliven mat som växerna behöver. Men om man bara har 6-7 st i 400L, tror ni att det går bra ändå?
    Citerar mig själv för att få tillbaka tråden på rätt spår igen (har kretsat en del om fel kar ).

    Någon som vill tycka till/har råd/tips/bilder/länkar?

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Jag har inte heller någon näring till mina växter nu när karet är ingått men jag har inte så avancerade växter heller.. Men mina växter växer så jag kastar varje vecka.. När man får alger så har man ju mer näring än växterna förbrukar... Frågan är varför dina inte trivs??!!!
    Så återigen, nu är växttråden uppe igen.. Släng in en fråga till växtproffsen för jag är inget proffs.. Jag vet att solljus kan orsaka alger så här på sommaren men i övrigt är jag inte så bra på felsökning, lysrör osv kan jag inte alls..
    Men eftersom jag har rätt bra med ljus och redan från uppstarten gödde med Pmdd och Easycarbo, så växte det på bra till en början. Jg fick dessutom öka Pmdd-dosen för att växterna inte skulle få näringsbrist. Så i början gick det bra. Sen blev det problem med filter och cyano som kom med köpta växter.

    Kort sagt så tog algerna över och med tiden de spred sig blev jag slarvigare med näringsdosering och vattenbyten = Cyanosoppa

    Edit: Nu har jag dock påbörjat en sista kupp mot Cyanon - ökad dosering av Pmdd och Easycarbo samt vatenbyte var 4:e dag. Karet kan i vilket fall inte se värre ut^^
    Senast redigerad av Solid; 07 August 2008, 21:18.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av Solid
    Ja solen ligger på karet en del vissa delar av året (nästa kommer att stå inne i mitt rum istället - garanterat solfritt). Växterna växer inte, utan är bara vääldigt bleka och antagligen långsamt döende. Ljuset är rätt bra för växterna, 0,45 w/L Sun-glo lysrör, dock inte så snyggt ljus. Och eftersom det varit lite si och så med skötslen senaste tiden har de ju inte fått så bra med näring, så att de inte mår bra finns det många anledningar till....
    Jag har inte heller någon näring till mina växter nu när karet är ingått men jag har inte så avancerade växter heller.. Men mina växter växer så jag kastar varje vecka.. När man får alger så har man ju mer näring än växterna förbrukar... Frågan är varför dina inte trivs??!!!
    Så återigen, nu är växttråden uppe igen.. Släng in en fråga till växtproffsen för jag är inget proffs.. Jag vet att solljus kan orsaka alger så här på sommaren men i övrigt är jag inte så bra på felsökning, lysrör osv kan jag inte alls..

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Jo, men jag menar att om du inte har kommit på vad som är fel nu så lär du ju få samma problem sen.. Skiner solen in i karet??? Växer växterna eller dör de??? Vad har du för lysrör???
    Det nya karet??? Ska du inte starta om samma kar??? Som sagt, försök först att hitta felet... Problem har en tendens att följa en om man försöker att strunta i dem...
    Jaha du tänkte så^^

    Ja solen ligger på karet en del vissa delar av året (nästa kommer att stå inne i mitt rum istället - garanterat solfritt). Växterna växer inte, utan är bara vääldigt bleka och antagligen långsamt döende. Ljuset är rätt bra för växterna, 0,45 w/L Sun-glo lysrör, dock inte så snyggt ljus. Och eftersom det varit lite si och så med skötslen senaste tiden har de ju inte fått så bra med näring, så att de inte mår bra finns det många anledningar till...

    Som jag skrev i första inlägget är det ett nytt större kar som jag ska starta upp. Det jag har nu kommer att säljas.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av Solid
    Jo, jag är mycket medveten om att det är obalans i karet - och då karet läggs ner mycket snart orkar jag inte längre försöka fixa till det, utan ska göra vad jag kan för att lyckas bättre med det nya.
    Jo, men jag menar att om du inte har kommit på vad som är fel nu så lär du ju få samma problem sen.. Skiner solen in i karet??? Växer växterna eller dör de??? Vad har du för lysrör???
    Det nya karet??? Ska du inte starta om samma kar??? Som sagt, försök först att hitta felet... Problem har en tendens att följa en om man försöker att strunta i dem...

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Jag startade upp från början med en bakterietablett, bakteriebomb, som gjorde hela karet mjölkvitt och växter. Efter en vecka köpte jag 7 små endlersguppys och 10 räkor... Efter några veckor till köpte jag några platy och sedan blev det en massa guppyyngel...

    När jag sedan fick en tarmparasit och blev tvungen att medicinera hela karet flera gånger så startade jag om.. Då var hela karet välbefolkat och det har tagit flera månader innan jag nu märker att balansen börjar bli riktigt bra...

    Att du har alger beror på någon form av obalans eller belysningen.. Lägg upp en ny fråga så att växtproffsen hittar hit.. Beskriv noga vilka lysrör, hur länge det är tänt, eventuell växtnäring osv...
    Jo, jag är mycket medveten om att det är obalans i karet - och då karet läggs ner mycket snart orkar jag inte längre försöka fixa till det, utan ska göra vad jag kan för att lyckas bättre med det nya.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Jag startade upp från början med en bakterietablett, bakteriebomb, som gjorde hela karet mjölkvitt och växter. Efter en vecka köpte jag 7 små endlersguppys och 10 räkor... Efter några veckor till köpte jag några platy och sedan blev det en massa guppyyngel...

    När jag sedan fick en tarmparasit och blev tvungen att medicinera hela karet flera gånger så startade jag om.. Då var hela karet välbefolkat och det har tagit flera månader innan jag nu märker att balansen börjar bli riktigt bra...

    Att du har alger beror på någon form av obalans eller belysningen.. Lägg upp en ny fråga så att växtproffsen hittar hit.. Beskriv noga vilka lysrör, hur länge det är tänt, eventuell växtnäring osv...

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Jag försökte hitta tråden förrut men den var borta.. Hade du lagt den på växter och alger???!! där letade jag inte..

    Jag har ett fusklowtec.. Jag kör som vanligt, med engelsk sjösten som jag nu har hällt lite sand på för att det var snyggt bara... Jag har en massa växter och matar en massa och sen har jag ett litet innerfilter för vattencirkulationen på 650L med en filterpatron öppet eftersom jag har räkor i karet..

    Jag vet inte hur mycket fisk du hade men att starta med mycket fisk så tar det jättelång tid att få en fin balans... Det blir så hög belastning.. Det är mycket lättare om man börjar med några få och sedan ökar succesivt.. Posthornsniglar är bra också... Jag satte lite näring i botten och hälld i lite Loka för växterna i början..
    200L startade jag med 5 små nyckelhålsciklider och en Ancistrus, med ett inkört filter (förutom två filtrerarräkor är invånarna samma fortfarande). Det såg riktigt bra ut de första 3-4 vackorna. Men så råkade jag få med lite cyano på växter jag köpte, följt av ett filter som la av, och byte av lysrör (och snart nytt filter) och... ja gott om förändringar helt enkelt och algerna tog över med tiden

    Så jag hoppas att det ska gå bättre med det här, mamma och pappa börjar bli väldigt skeptiska till det här med akvarier... Så jag vill verkligen få balans i det kommande karet.

    Jag kan ju förklara lite noggrannare vad jag tänkt mig hittills (har hittat lite trådar efter långt letande ):
    - Belysning ca 0,3 w/l
    - Ett lager jord (Hornbach så/kaktusjord eller Hornbach dammjord) 3-5 cm och ovanpå det 2-4 cm sand eller grus.
    - Mycket växter (tåliga) ex. Hornsärv, H.polysperma m.fl...
    - Rätt mycket fisk (orkar inte skriva upp vilka, men inga grävande fiskar i af)
    - Mitt nuvarande ytterfilter Tetratec 1200 utan filtermaterial eller mitt gamla fluval innerfilter utan filtermatta. Alltså endast som cirkulation.

    Det jag främst är ute efter att få veta är om detta är något som ni tror skulle fungera och vad ni skulle göra annorlunda.

    Sen är jag fortfarande intresserad av hur mycket innvånare ni startat med och hur snabbt man kan utöka antalet i lowtech?


    Tack för era svar hittills

    Edit: Har även en mindre viktig fråga ang fisk. Hade planerat ett litet corydoras-stim men sen läst att de inte passar i lowtech pga att de äter upp överbliven mat som växerna behöver. Men om man bara har 6-7 st i 400L, tror ni att det går bra ändå?
    Senast redigerad av Solid; 03 August 2008, 22:07.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Jag försökte hitta tråden förrut men den var borta.. Hade du lagt den på växter och alger???!! där letade jag inte..

    Jag har ett fusklowtec.. Jag kör som vanligt, med engelsk sjösten som jag nu har hällt lite sand på för att det var snyggt bara... Jag har en massa växter och matar en massa och sen har jag ett litet innerfilter för vattencirkulationen på 650L med en filterpatron öppet eftersom jag har räkor i karet..

    Jag vet inte hur mycket fisk du hade men att starta med mycket fisk så tar det jättelång tid att få en fin balans... Det blir så hög belastning.. Det är mycket lättare om man börjar med några få och sedan ökar succesivt.. Posthornsniglar är bra också... Jag satte lite näring i botten och hälld i lite Loka för växterna i början..
    Senast redigerad av Katharina; 03 August 2008, 18:13.

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Vill väldigt gärna få svar (eller länkar) så jag kan övertyga mina föräldrar ordentligt

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Hur stort är ditt kar?

    Eftersom jag har en massa cyano i karet nu, så vill jag inte använda filtergegga därifrån, däremot ska jag hälla i Nitrivec vid uppstarten. Jag hade tänkt mig ett lager så-/kaktusjord eller dammjord från Hornbach med några centimeter grus eller grövre sand.

    Ungefär hur snabbt fram tror du (eller någon annan) att man kan gå fram i så fall? Ska man precis som i normala fall endast mata lite i början och öka mängden efter ett tag?

    Lämna en kommentar:


  • MattiasL
    svarade
    Man kan snabbstarta med hjälp av gammal mulm och gegga från begagnade akvariefilter som blandas i jorden. Det funkade för mig. Jag startade mitt med ca tio fiskar från början utan problem. Jag använde näringsfattig kaktusjord (Obs skölj den för att få bort eventuella barkbitar) blandad med 2/3 delar sand som bottesubstrat. Hade jag gjort det idag hade jag även strött ett mycket tunt lager torkad lera eller kattsand gjord av torkad lera på botten. Mina växter fick brister och jag petade ner lerkulor vid rötterna som kompensation. Funkade kanonbra. Obs man måste mata minst dubbelt så mycket som vanligt för att växterna ska få nog med näring! (och ibland tillsätta lite PMDD om brister uppkommer)

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...