Funderar på low-tech - Frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #46
    Vad växterna har tagit sig =)
    Kul och se
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #47
      Ursprungligen postat av Solid
      Nu har jag skapat en projekttråd om 200L-karet, med bilder!


      Här kommer för övrigt en bild på räkburken
      (som sagt riktigt tevatten här )
      Åhh... Vad spejsat... Jättehäftigt... Vilken sorts räkor ska du har där??? Sonjas blåsvarta skulle ju göra sig... Gula och gröna är ju bortkastat... Syns inte i Coca Cola vatten..

      Extra gödning får du fråga Defdac om... Jag kör bara ett fusk lowtec som fungerar jättebra utan någonting... Men jag har inte så avacerade växter heller... Tror jag..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #48
        Tack till er båda

        Jag har redan Körsbärsräkor av okänt antal där (som gått tillbaka till vildform för länge sen, inte ett dugg röda). Men jag är ju lite sugen på att byta ut dom mot någon annan art a lá CR, eller något annat...

        Som det ser ut nu behöver jag då ingen gödning av något slag, har fortfarande gott om nitrat. När det börjar gå neråt i näringsväg ska jag börja dra på med matningen har jag tänkt mig.
        Helst vill jag ju inte behöva göda något alls utöver maten.

        Mick13; Jodå, i stort sett allt växer bra just nu. Kan tillägga att några dagar innan bilden togs klippte jag bort hälften av hornsärven, de började ta för mycket plats om man uttrycker sig så

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #49
          Vatenbyten?

          Jag har hittills i båda karen rätt bra med nitrat, 30-40 ppm, och det blir ju knappast mindre i det kommande karet med ordentlig fiskbesättning... Dessutom vill jag ha klart vatten i det nyköpta karet, och några redmoor-rötter.

          Mina egna spekulationer (kan vara helt fel) är att jag kan komma att få för höga nitratvärden samt tevatten efter en tid utan vattenbyten...

          Den stora frågan:
          Kan jag byta lite vatten då och då för att undvika detta?

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #50
            Ursprungligen postat av Solid
            Jag har hittills i båda karen rätt bra med nitrat, 30-40 ppm, och det blir ju knappast mindre i det kommande karet med ordentlig fiskbesättning... Dessutom vill jag ha klart vatten i det nyköpta karet, och några redmoor-rötter.

            Mina egna spekulationer (kan vara helt fel) är att jag kan komma att få för höga nitratvärden samt tevatten efter en tid utan vattenbyten...

            Den stora frågan:
            Kan jag byta lite vatten då och då för att undvika detta?
            Jag tror att det viktigast är att man gör saker regelbundet. Om du inte lyckas få ner nitraten så tror jag att du ska ha ett kontinuerligt vattenbyte... Meningen är ju att växterna ska förbruka de ämnena??!!

            Jag kör ju lite fusk lowtec med lite pumpkapacitet och mycket växter. Jag byter 20-25 % i veckan. Jag ska kolla min nitrat när jag kommer hem och hinner och återkomma...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #51
              Jag har bytt 1,5 L två ggr (30l) under den tiden jag haft mitt fusk low-tech i gång det som skulle bli ett hem för lätt förvildade räkor ... Fast det karet jag har fått the färg i är det stora som körs med riktigt filter och fisk. Men det har berott på att filtrets kanaler börjat bli i gensatta och den inte orkat dra runt vattnet. Andra orsaken till the vatten är att jag en mellan stor mangrove rot i karet som färgarut brunt.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              Arbetssätt...