Funderar på low-tech - Frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #31
    Gott att du fick väck masken men den var otroligt seglivad fem dygn i akvariet .....
    Smart av dig att suga upp den med en pipet. Jag fick syn på de första nya bladen på mina växter i mitt blivande räkburk posthorn snäckorna städar runt som tokiga. Klämde ur en del av innehållet från en filterinsatas från det storakarets filter i fredags. Detta för att få i fler snälla bacelusker som på skyndar mognaden.
    Senast redigerad av Mick13; 17 August 2008, 22:47.
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #32
      Mick13; Det låter bra Hur stort är karet? När startade du det?

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #33
        Jag har helt glömt bort att berätta de närmaste planerna för mitt större kar!

        Jag ska, troligen nästa vecka, starta om även detta till lowtech, i syfte att billigast möjligt odla upp lite bättre växtmassa, som jag sen kan flytta över till mitt kommande 400L. Alltså bland annat för att sänka växtkostnaderna för mig själv senare - det gäller att vara smart
        (Har sammanlagt en budget på ca 4000 kr att använda inom akvaristiken, måste betala allt som inte följer med det nya karet själv )

        Sen hur det går är en HELT annan femma...

        Har startat en annan tråd om hur jag ska gå tillväga för att undvika att någon cyano överlever omstarten: http://www.zoopet.com/forum/showthre...14#post1179714

        (Överväger att starta en projekttråd istället/också...)

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #34
          Ursprungligen postat av Solid
          Mick13; Det låter bra Hur stort är karet? När startade du det?
          Det är ca en vecka sedan nu. Men jag väntar på o få tillfälle och sticka i väga och handla ett billiginnerfilter.. . Det är lite lustigt format fem sidor men en dryga 30L. Det är här räkorna skall husera sedan. Har inte fixat någon bakgrund heller var inne på blå eller svart film. Jag har inte heller någon jord under badsjögruset utan växterna växer rätt i gruset.

          SERP AI is an community-driven, collection of artificial intelligence, machine learning & data science tools, courses, information, data & more.


          Jo växterna är stöttepelaren i lowtech karen. Så det är nog klokt och börja och driva upp växter till det stora karet. Annars kan det bli en dyrköpt erfarenhet.
          Senast redigerad av Mick13; 18 August 2008, 14:48.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #35
            Räkkaret funkar fortfarande har dessutom några Pistia Stratiotes och Limnobium (flytväxter) däri nu, de kan nog hjälpa till att få ner Nitratnivåerna nu i början. Just nu är det drygt 40 ppm Nitrat hos räkorna

            Men växterna tycks må bra hittills, räkorna likaså. Dock finns det en del alger på rutorna nu, men inga på växterna och de på rutan är ju bara att skrapa bort

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #36
              Hittills endast goda nyheter !

              10 L Walstad med Körsbärsräkor
              Allt funkar super än så länge - ni anar inte vilken känsla det är när man aldrig lyckats få någon riktig balans i ett akvarium förut - och aldrig haft ett som ser så naturligt (?) och fint ut ! Vatnet är tefärgat (då jag återanvände deras gamla vatten som var färgat av roten som varit däri tidigare) och ljuset som är gult framhäver färgen. Det är inte bra att ta kort på men ser mysigt ut när man sitter framför karet
              pH ligger på 7,4-7,5 och det är första gången jag haft mätbart pH. (Kranvattnet har pH 8 och mitt test går bara upp till 7,6 och har aldrig visat lägre pH än så i något av mina kar). Då jag fick med ett gäng posthorn när jag köpte växter till 200-litersburken har några av dessa också fått flytta in. Allt växer på (ev. är javaormbunken ett undantag där, har inte kollat den så noga) bra dessutom, har ansat bort mer än hälften av hornsärven bland annat

              200 L Walstad - Startat i fredags
              Till detta kar har jag köpt växter av andra via plantswap.se samt inhandlat på Zookompaniet och Hornbach (där jag även köpte lite till jord). Fiskarna, varav vissa drabbade av vita prick, fick hamna i brorsans kar för medicinering och några av dessa kommer få återvända när de är friska igen. Å allt anat åkte ur karet också för den delen...
              Sen var det i med lite sand, i med 2-2,5 cm jord och sen 1 cm sand på det. Jag gjorde som jag gjort hos räkorna, jag planterade innan jag hällde i vatten (med vattenspruta i högsta hugg för att undvika uttorkning under proceduren). I med vatten igen och tekniken (doppvärmare och Eheim innerfilter utan filtermaterial, ca 350l/h). Så fick snäckorna (posthorn + en okänd med avlångt skal) flytta in på en gång och någon dag senare hällde jag faktiskt i ett litet gäng räkor från räkburken också.
              Är tyvärr rädd för att jag har för lite växter i uppstarten och jag lär väl se snart och det blir någon algboom eller inte... Jag njuter nu så länge innan någon katastrof hunnit ske
              I dagsläget ligger pH på 7,4 och invånarna lever än... Det får bära eller brista!

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #37
                Kul och se att allt flyter på Solid =)
                Räkkaret är nu klart för att ta emot räkor. Växterna tar sig och växer hyfsat, tror ifs. att de lider lita av att det är näringsfattig för det bebos bara av posthornsnäckor som trivs ypperligt. Jag har planer på att skapa en växt burk som jag ska besätta med posthorns-snäckor och göda med små doser ner malt blåkorn. Men jag har blivt varnad för algsoppa och nitrit spik.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #38
                  Ursprungligen postat av Solid
                  10 L Walstad med Körsbärsräkor
                  Allt funkar super än så länge - ni anar inte vilken känsla det är när man aldrig lyckats få någon riktig balans i ett akvarium förut - och aldrig haft ett som ser så naturligt (?) och fint ut !

                  Så fick snäckorna (posthorn + en okänd med avlångt skal) flytta in på en gång och någon dag senare hällde jag faktiskt i ett litet gäng räkor från räkburken också.
                  Är tyvärr rädd för att jag har för lite växter i uppstarten och jag lär väl se snart och det blir någon algboom eller inte... Jag njuter nu så länge innan någon katastrof hunnit ske
                  I dagsläget ligger pH på 7,4 och invånarna lever än... Det får bära eller brista!
                  Kul, hur länge har det varit igång nu???
                  Den heter Malysisk någonting.... Ska kolla om jag hittar det... Gömmer sig i gruset och är alltså svår att reducera antalet på och städar inte lika bra som Posthorn.. Men de är faktiskt ganksa fina...
                  Hoppas du slipper algboomen...

                  Ursprungligen postat av Mick13
                  Kul och se att allt flyter på Solid =)
                  Räkkaret är nu klart för att ta emot räkor. Växterna tar sig och växer hyfsat, tror ifs. att de lider lita av att det är näringsfattig för det bebos bara av posthornsnäckor som trivs ypperligt. Jag har planer på att skapa en växt burk som jag ska besätta med posthorns-snäckor och göda med små doser ner malt blåkorn. Men jag har blivt varnad för algsoppa och nitrit spik.
                  Men då använder du ju konstgödning... Det har jag lite svårt för när man kör just Lowtec... Det går i klinch litegrann, men det är jag... Det känns som om man "ska" köra naturligt då...
                  Räcker det inte med kaktusjord lr vad då??? Varför peta i ännu mer och få algblomning, övergöda akvariumet som vi gör med våra hav???
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Ja jag håller med, lowtech-benämningen är intimt förknippad med ett ekologiskt sätt att köra akvariet med en levande botten som ska mineralisera restprodukterna från fiskarna.

                    Det har inte lika mycket att göra med huruvida man använder lågteknologiska hjälpmedel eller lågteknologisk gödning. Konstgödsel med ammonium (Blåkorn) får anses mycket hightech om man lyckas med det...
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #40
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Den heter Malysisk någonting.... Ska kolla om jag hittar det... Gömmer sig i gruset och är alltså svår att reducera antalet på och städar inte lika bra som Posthorn.. Men de är faktiskt ganska fina...
                      Malaysisk sandsnäcka, heter den om det är en snäcka med mörkt skal som är konformat och en förhållandevis liten kropp. Under dagarna kan alla gräva ner sig och man ser inga alls, men sen på kvällen när man matar så är det massor helt plötsligt...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #41
                        Tack för svaren!

                        Jag har också fått uppfattningen att man i ett fungerande walstad/lowtech (vad är skillnaden?) inte göder eller liknande alls. Och det är så jag helst vill ha det, inte behöva tillsätta annat än vatten och mat.

                        Ang. Malayisk sandsnäcka så har jag kollat bilder och kan konstatera att det är en sådan jag har. Dock bara en så det lär ju inte bli någon plåga precis, dessutom är de fina . Fast min är dagaktiv till skillnad från vad jag läst om dom.

                        Om jag kommer ihåg rätt så har 10Litaren varit igång sedan den 8/8 eller något därikring, ca 3 veckor alltså.


                        Bilder kommer när jag hinner fixa det

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #42
                          Men då använder du ju konstgödning... Det har jag lite svårt för när man kör just Lowtec... Det går i klinch litegrann, men det är jag... Det känns som om man "ska" köra naturligt då...
                          Räcker det inte med kaktusjord lr vad då??? Varför peta i ännu mer och få algblomning, övergöda akvariumet som vi gör med våra hav??? [/quote]

                          Ok Du och defdac har fått mig på andra tankar det blir inget blåkorn i det karet. Räkkaret blir referens objektet till grönsaks burken. Men saken är den att jag har ingen jord under det ren sköljda natur gruset. har ni några idieer om hur jag kan öka närings tillgången utan PMMD eller andra hjälpmedel?
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #43
                            Ursprungligen postat av Solid
                            Tack för svaren!

                            Jag har också fått uppfattningen att man i ett fungerande walstad/lowtech (vad är skillnaden?) inte göder eller liknande alls. Och det är så jag helst vill ha det, inte behöva tillsätta annat än vatten och mat.

                            Ang. Malayisk sandsnäcka så har jag kollat bilder och kan konstatera att det är en sådan jag har. Dock bara en så det lär ju inte bli någon plåga precis, dessutom är de fina . Fast min är dagaktiv till skillnad från vad jag läst om dom.

                            Bilder kommer när jag hinner fixa det
                            Har för mig att den där Malaysiska snäckan gräver runt i karet och det är jäkligt svår att begränsa beståndet.
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mick13
                              Har för mig att den där Malaysiska snäckan gräver runt i karet och det är jäkligt svår att begränsa beståndet.
                              Jo, men även om snäckor är tvåkönade behöver de faktiskt vara två för att para sig. Jag har bara en, resten är posthorn, och jag tror inte att de korsar sig

                              Så jag tror inte det blir svårt att utrota den om jag skule vilja

                              Kommentar

                              • Solid
                                • August 2007
                                • 734

                                #45
                                Nu har jag skapat en projekttråd om 200L-karet, med bilder!


                                Här kommer för övrigt en bild på räkburken
                                (som sagt riktigt tevatten här )
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...