Funderar på low-tech - Frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Ursprungligen postat av Solid
    Ja solen ligger på karet en del vissa delar av året (nästa kommer att stå inne i mitt rum istället - garanterat solfritt). Växterna växer inte, utan är bara vääldigt bleka och antagligen långsamt döende. Ljuset är rätt bra för växterna, 0,45 w/L Sun-glo lysrör, dock inte så snyggt ljus. Och eftersom det varit lite si och så med skötslen senaste tiden har de ju inte fått så bra med näring, så att de inte mår bra finns det många anledningar till....
    Jag har inte heller någon näring till mina växter nu när karet är ingått men jag har inte så avancerade växter heller.. Men mina växter växer så jag kastar varje vecka.. När man får alger så har man ju mer näring än växterna förbrukar... Frågan är varför dina inte trivs??!!!
    Så återigen, nu är växttråden uppe igen.. Släng in en fråga till växtproffsen för jag är inget proffs.. Jag vet att solljus kan orsaka alger så här på sommaren men i övrigt är jag inte så bra på felsökning, lysrör osv kan jag inte alls..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #17
      Ursprungligen postat av Katharina
      Jag har inte heller någon näring till mina växter nu när karet är ingått men jag har inte så avancerade växter heller.. Men mina växter växer så jag kastar varje vecka.. När man får alger så har man ju mer näring än växterna förbrukar... Frågan är varför dina inte trivs??!!!
      Så återigen, nu är växttråden uppe igen.. Släng in en fråga till växtproffsen för jag är inget proffs.. Jag vet att solljus kan orsaka alger så här på sommaren men i övrigt är jag inte så bra på felsökning, lysrör osv kan jag inte alls..
      Men eftersom jag har rätt bra med ljus och redan från uppstarten gödde med Pmdd och Easycarbo, så växte det på bra till en början. Jg fick dessutom öka Pmdd-dosen för att växterna inte skulle få näringsbrist. Så i början gick det bra. Sen blev det problem med filter och cyano som kom med köpta växter.

      Kort sagt så tog algerna över och med tiden de spred sig blev jag slarvigare med näringsdosering och vattenbyten = Cyanosoppa

      Edit: Nu har jag dock påbörjat en sista kupp mot Cyanon - ökad dosering av Pmdd och Easycarbo samt vatenbyte var 4:e dag. Karet kan i vilket fall inte se värre ut^^
      Senast redigerad av Solid; 07 August 2008, 21:18.

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #18
        Ursprungligen postat av Solid
        Jag kan ju förklara lite noggrannare vad jag tänkt mig hittills (har hittat lite trådar efter långt letande ):
        - Belysning ca 0,3 w/l
        - Ett lager jord (Hornbach så/kaktusjord eller Hornbach dammjord) 3-5 cm och ovanpå det 2-4 cm sand eller grus.
        - Mycket växter (tåliga) ex. Hornsärv, H.polysperma m.fl...
        - Rätt mycket fisk (orkar inte skriva upp vilka, men inga grävande fiskar i af)
        - Mitt nuvarande ytterfilter Tetratec 1200 utan filtermaterial eller mitt gamla fluval innerfilter utan filtermatta. Alltså endast som cirkulation.

        Det jag främst är ute efter att få veta är om detta är något som ni tror skulle fungera och vad ni skulle göra annorlunda.

        Sen är jag fortfarande intresserad av hur mycket innvånare ni startat med och hur snabbt man kan utöka antalet i lowtech?


        Tack för era svar hittills

        Edit: Har även en mindre viktig fråga ang fisk. Hade planerat ett litet corydoras-stim men sen läst att de inte passar i lowtech pga att de äter upp överbliven mat som växerna behöver. Men om man bara har 6-7 st i 400L, tror ni att det går bra ändå?
        Citerar mig själv för att få tillbaka tråden på rätt spår igen (har kretsat en del om fel kar ).

        Någon som vill tycka till/har råd/tips/bilder/länkar?

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #19
          10L lowtech

          Igår kväll blev det total makeover hos mina stackars körsbärsräkor (de är 30-50 st i 10 L, och karet har under lång tid varit halvfyllt! fråga mig inte hur de överlevt så trångt).

          Ut med allt, skrubba bort alger, leta upp lämplig rot, köpa växter och grus m.m...
          Till slut blev det ett lager så- & kaktusjord, 1-1,5cm i framkant och 2-2,5sm i bakkant och ett lika tjockt lager svart grus (skulle gissa 3-4mm) på det. Sedan blev det en smal, grenig rot som jag hittade död och torr i trädgården, den blev kokad och skrubbad och jag hoppas den inte är farlig på något sätt...

          Så var det planteringen...
          Jag hade en del hornsärv och en rejäl portion javamossa med mig från zoobutiken som åkte i. Några stänglar Bacopa och en okänd växt som varit i karet tidigare fick också hamna där. Sen snodde jag lite gälört och några mycket små hygriphila av okänd sort från lillebrorsans kar.

          Och sedan i med räkorna och det gamla vattnet + nytt vatten.


          Klart! tänkte jag nöjt och tittade lite närmare och ser en LEVANDE DAGGMASK krypa runt i jorden på botten längs glasrutan!
          Jag--> och sen--> Hur sjutton missade jag en ringlande mask när jag noggrant smulade jorden och bredde ut den på botten ?
          Jag hade i alla fall ingen tanke på att plocka upp alltsammans för att få upp den, med lite tur blir han till växtnäring nere i jorden när han dör
          (Eller så kanske han börjar ruttna och förgiftar vattnet - hemska tanke! )

          I vilket fall så återstår att se hur det hela kommer att funka, jag hoppas verkligen det inte blir pannkaka av alltihop eftersom det är något liknande jag tänkt mig i 40 ggr så stor skala i det kommande karet

          Kan ladda upp ett par bilder sen inom ett par dagar.

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #20
            Två bilder på räkkaret efter makeover´n till walstad. Ursäkta den dåliga kvaliten, kan tyvärr heller inte skylla på kameran (däremot på det dåliga ljuset och de smutsiga rutorna som gör att det inte går att använda blixt)

            Det är mer hornsärv och gälört än vad som syns i bakgrunden, de har bara inte rätat upp sig ännu...
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Safireee
              • June 2006
              • 19

              #21
              Jag trodde att jag skulle få en påminnelse på e-mailen vid svar så jag har glömt att kolla denna tråd, ledsen för det!

              Vad kul att du gjort om ett kar nu. Det låter bra det som du skriver att du gjort.

              Jag hade i tre ancistrus från start och efter fem dagar petade jag i 20 kardinaltetror. Efter ytterligare 1-2 veckor hällde jag i ännu mer fisk (typ 20 tetror). Jag hade läst att det är viktigt att man kör igång karet ordentligt med matning och bajs och att man därför ska ha en del fiskar. Men sedan fick jag faktiskt nitrit efter kanske ytterligare en vecka. Det var inga fiskar som dog och jag medicinerade snabbt så att det blev normalt igen, men uppenbarligen blev det lite för mycket fiskar för snabbt. Så ta lite färre fiskar för säkerhets skull och testa nitritvärdet ofta så att du upptäcker nitriten i tid. (jag hade ett annat inkört kar som helt plötsligt fick dödliga värden av nitrit och som hade ihjäl alla mina kardinaltetror över en natt, det var inte roligt det!)

              När det gäller Corydorasen så tror jag inte att det är något problem när de är så få i ett så stort kar. Jag har hört flera som har corydoras i walstadkar.

              Sen det med att ha solljus in i karet, det är ju absolut något som genererar alger. Men enligt Walstad-boken så är det bra med solljus i karet så jag har det faktiskt till mitt ena kar nu. Det har inte blivit några alger där än.

              Du undrade vad jag har för jord och jag har faktiskt vanlig ICA- resp Eldorado-blomjord i mina kar. Vad jag har hört så spelar det inte så jättestor roll vad det är för jord så länge man inte tar en med små vita kulor i, för de flyter upp och är lite jobbiga att fiska ur.

              Ja, just det. Jag kanske ska säga att jag bara matar fiskarna varannan dag (gammal vana) och då blir det flingor och eventuellt ärtor. Jag brukar ha i gurkbitar till malarna.

              Huvudregeln enligt Walstad är 2,5cm jord och 2,5 cm grus så det är det jag har kört på. En annan viktig grej är att man startar med så mycket växter att de nästan täcker hela botten, just för att få ordentlig balans när det gäller växtdelen. Det är bra med mycket flytväxter för att förhindra nitrit och alger eftersom de snabbt suger upp näring som algerna velat ha. Ja, jag kommer inte ihåg exakt hur det fungerade, men det var något sånt. Men man får ju hålla koll så att det fortfarande kommer ner ljus, så att inte flytväxterna täcker hela ytan (jag har fiskelina spänd över akvariet så att flytväxterna håller sig inom ett område). Jag skänker flytväxter varje vecka just för att de växer så bra och håller på att ta över hela ytan. ;-)

              Lycka till!
              240-liter lowtech-växtkar med tetror, 110-liter tanganyika, 70-liter lowtech-växtkar med kilfläcksrasbror och endlers guppy.

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #22
                Ursprungligen postat av Safireee
                Vad kul att du gjort om ett kar nu. Det låter bra det som du skriver att du gjort.
                Känns bra att veta att någon som har lite mer kött på benen tycker att det verkar okej

                Ursprungligen postat av Safireee
                Jag hade i tre ancistrus från start och efter fem dagar petade jag i 20 kardinaltetror. Efter ytterligare 1-2 veckor hällde jag i ännu mer fisk (typ 20 tetror). Jag hade läst att det är viktigt att man kör igång karet ordentligt med matning och bajs och att man därför ska ha en del fiskar. Men sedan fick jag faktiskt nitrit efter kanske ytterligare en vecka. Det var inga fiskar som dog och jag medicinerade snabbt så att det blev normalt igen, men uppenbarligen blev det lite för mycket fiskar för snabbt. Så ta lite färre fiskar för säkerhets skull och testa nitritvärdet ofta så att du upptäcker nitriten i tid. (jag hade ett annat inkört kar som helt plötsligt fick dödliga värden av nitrit och som hade ihjäl alla mina kardinaltetror över en natt, det var inte roligt det!)
                Just nu är det ju himla många räkor däri, men de smutsar ju inte ner alls så mycket som fisk och de fixar sin mat mer eller mindre själva. Matar pyttelite varje dag, men de flesta räkorna bryr sig inte utan håller sig till växterna och letar egen mat^^

                Det var bra att veta, ska se till att ta det lite lugnare med fisk i starten än vad du gjorde då (synd med det andra karet )
                Jag tror jag fick med mig rätt bra med nyttobakterier med det gamla vattnet och bottenböset till starten hos räkorna.

                "Medicinerade"? Vad använde du?

                Ursprungligen postat av Safireee
                När det gäller Corydorasen så tror jag inte att det är något problem när de är så få i ett så stort kar. Jag har hört flera som har corydoras i walstadkar.
                Okej, jag är väldigt sugen på ett litet stim corydoras, så jag ska nog prova

                Ursprungligen postat av Safireee
                Du undrade vad jag har för jord och jag har faktiskt vanlig ICA- resp Eldorado-blomjord i mina kar. Vad jag har hört så spelar det inte så jättestor roll vad det är för jord så länge man inte tar en med små vita kulor i, för de flyter upp och är lite jobbiga att fiska ur.
                Antagligen kör jag på likadan såjord som jag använt nu, men håller utkik efter daggmaskar

                Ursprungligen postat av Safireee
                Huvudregeln enligt Walstad är 2,5cm jord och 2,5 cm grus så det är det jag har kört på. En annan viktig grej är att man startar med så mycket växter att de nästan täcker hela botten, just för att få ordentlig balans när det gäller växtdelen. Det är bra med mycket flytväxter för att förhindra nitrit och alger eftersom de snabbt suger upp näring som algerna velat ha. Ja, jag kommer inte ihåg exakt hur det fungerade, men det var något sånt. Men man får ju hålla koll så att det fortfarande kommer ner ljus, så att inte flytväxterna täcker hela ytan (jag har fiskelina spänd över akvariet så att flytväxterna håller sig inom ett område). Jag skänker flytväxter varje vecka just för att de växer så bra och håller på att ta över hela ytan. ;-)
                Som det är nu, så ÄR i princip hela bottenytan upptagen av växter. Men de är ännu låga så det ser inte ut att vara så mycket. Men förhoppningsvis kommer de igång snart. Jag har lämnat ett par små stänglar hornsärv som flytväxt. Någon annan flytväxt skulle man behöva rensa ur väldigt ofta då det inte tar lång tid för de att täcka ytan i ett så litet kar...

                Ursprungligen postat av Safireee
                Lycka till!
                Tack!

                Och tack för att du tog dig tid att svara!

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #23
                  Såg idag när jag matade räkorna att den där j*vla daggmasken fortfarande lever!!! 5 dygn i vatten.... Fast han såg inte pigg ut, men rör sig gör han fortfarande!

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #24
                    Hur artar sig dit lowtech ?? Jag följer din tråd nu så att jag får fart på mitt halv lowtech =) Lycka till nu
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #25
                      Hittills funkar det helt okej
                      Bacopan, hornsärven och gälörten har hunnit börja växa, och den okända hygrophila-sorten (den har förkrympta blad efter lång tid med dålig skötsel och därför vet jag inte hur den "egentligen" ser ut) och min andra okända växt anar jag också att nya blad är på gång. Javamossan vet jag inte om den har börjat växa, men den ser ut att må ok fortfarande

                      Har börjat få lite alger på rutorna, men inga på växterna i alla fall och räkorna verkar trivas - Så jag ska inte klaga på något än

                      Edit; Nya bilder kommer inom några dagar

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #26
                        Det låter som det går åt rätt håll. Mor och far har inte tröttnat än helt på din akvarie hobby än?? Hur mår den eländes daggmasken då??
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          #27
                          Jo det hade dom (med tanke på den totala algsoppan som var i 200L är det förståeligt...), men jag tror de tycker det är bättre nu, när både räkburken och den större ser betydligt bättre ut

                          Masken lyckades jag suga upp med pipett när han befann sig ovanpå gruset, några timmar efter senaste maskinlägget. Han är numera donerad till mammas rabatt

                          Kommentar

                          • Vargadottir
                            • May 2008
                            • 75

                            #28
                            Jag vill också ha walstads kar!!! *Drömma*
                            100 L = "Elixir Akvariet"
                            45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #29
                              Ursprungligen postat av Vargadottir
                              Jag vill också ha walstads kar!!! *Drömma*
                              Köp hem en burk och prova

                              Kommentar

                              • Mick13
                                • May 2008
                                • 1796

                                #30
                                Ursprungligen postat av Vargadottir
                                Jag vill också ha walstads kar!!! *Drömma*
                                Vargadottir det enda sätet är att köpa ett kar på blocket/lämplig butik och sen pysa till Blomsterlandet och fixa kaktusjord och lite dekorations stenar till substrat och en bunt med akvarieväxter Sedan är det bara att köra hårt
                                In vino veritas, in aqua sanitas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...