En annan ofta förbisedd aspekt av mäskad CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    En annan ofta förbisedd aspekt av mäskad CO2

    Har sedan lite dryg två dygn satt upp en CO2 på mäsk i 300 karet, kör samma liters butelj och tvättflaska som till 40 liters baljan fast med en 2dl socker, 1cl torrjäst samt 1krm bikarbonat.

    Testade och förberedde en torrsats för ett par timmar sedan medans köttsoppan stod och puttrade på spisen, kopplade loss buteljen och tömde försiktigt över innehållet i en tillbringare som jag ställde i kylen(mer om detta senare) sköljde ur flaskan och öste på torrblandningen samt 45 gradigt vatten, skakade loss och kopplade in buteljen på sin plats ovanpå rampen.


    3 minuter senare startade processen, eftersom jag har kopplat luftslangen från tvättflaskan på eheimdiffusorn som sitter i änden på min DIY 1250/1018 så uppstår ett visst undertryck i slangen, dock inte så pass att tvättflaskan knycklas men tillräckligt för att slippa vänta in bubblet.

    Nu till bonusen, efter en fantastisk köttsoppa(eget recept) och kökstjänst öppnades kylskåpet och efter lite försiktigt sniffande hällde jag över den nybryggda xxxsatsen i en glaskanna och upptäckte till min glädje att dom flesta utfällningar stannat kvar i kannan, efter en försiktig provsmakning (har glas No.2 framför mig i denna skrivande stund) kan jag bara konstatera att om nån undrar varför jag har fläderblomster i min CO2-mäsk så beror det på fläderblommornas antiseptiska och undergörande egenskaper.

    God Kväll!

    Tilläggas skall att jag efter att ha läst alkohollagen vill understryka att jag ALDRIG låter min CO2 mäsk överstiga 2,25 volymprocent innan jag sätter ny sats eftersom detta annars skulle vara olagligt.

    Med vänliga huvudvärkshälsningar /Gaffel

    P.s Efter ett dygn i kylskåp är vätskan sommrigt ljusgul, kristallklar och helt urluftad och innehåller inte längre några spår av CO2. D.s
    Senast redigerad av Gaffel; 22 July 2008, 12:38.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Har huvudvärken lagt sig än? Och Co2-gödning som kan vara så beroendeframkallande som det är Undrar om det skulle vara värt pysslet att dela upp en 20liters vinsats i tjugondelar, det kan ju tom bli drickbart, och vad jag förtstått är det lagligt.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Om du klickar på länken så ser du att all vätska med en alkoholkoncentration överstigande 2,25 volymprocent enl Alkohollag (1994:1738) 2§ klassificeras som sprit och är olagligt.

      Därför säger jag inte skål utan ål!

      Tack för omtanken, nu dricker jag ytterst sällan så huvudvärken berodde antagligen på stängt fönster och varmt sovrum..

      Rättelse, det ÄR lagligt att dricka sitt hembryggda vin, jag får göra som alla andra och skylla på alkoholen..

      2 § Med sprit förstås en vätska som innehåller alkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Med tillverkning av sprit förstås varje förfarande, varigenom alkohol i sådan koncentration framställs eller utvinns. Vin, starköl och öl anses dock inte som sprit. Inte heller utgör framställning av sådan dryck tillverkning av sprit.
      Med mäsk förstås en jäsande vätska som blir sprit om den får fortsätta att jäsa.

      Med alkohol avses i denna lag etylalkohol.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Att få kalla det Vin starköl eller öl kräver att kolhydraterna till en begränsad del kommer från vanligt socker, en viss andel måste komma från andra saker, fruktsaft eller malt, eller vad det nu kan vara man huvudsakligen gör sitt vin eller öl av. Vet inte om just det här går att hitta i alkohollagen eller om det är prejudicerande fall eller något annat som fastställt detta.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Det alkohollagen betonar är spritframställan av etanol C2H5OH (etylalkohol.)

          Lagen är svårtolkad eftersom den inte jämställer framställningen av vin, starköl och öl med tillverkning av sprit medans lagen betonar att mäsk om den får fortsätta att jäsa blir sprit..

          Jag tolkar det hela som att framställning av sprit()vätska överstigande 2,25 volymprocent alkohol)ur mäsk enl alkohollag(1995:1738) inte är pålagt med förbud.

          Men för säkerhets skull säger jag ändå ål!
          Senast redigerad av Gaffel; 22 July 2008, 13:54.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Förbud och förbud, det är tillståndskrav, så det är förbjudet så länge man inte har tillstånd, alltså att jäsa fram alkoholdrycker över 2,25% som inte är vin eller öl, och man får inte kalla det vin eller öl om man använder huvudsakligen socker. Så åla på du så länge du inte använder malt eller fruktsaft.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Fast om du säger att mäsk innehållande huvudsakligen socker inte får kallas vin, starköl eller öl i bemärkelsen att mäsk på jäst, socker och vatten i så fall enl lagtexten skulle räknas som tillverkning av sprit så vill jag gärna att du hittar belägg för det.

              Vin är tex framställning av alkoholhaltig vätska överstigande 2,25 volymprocent även om vinproducenterna föredrar att se vin framställd av druvor som det enda sanna vinet.

              I sverige ändrades tex alkohollagen 1994 och tillät återigen framställningen av vin på maskrosor vilket tidigare varit förbjudet.

              Åter igen, 300 liters tanken tuffar på med 4 bubblor per sekund, jag göder 8,5ml NutriSi dagligen för att kompensera användandet av UVC, javaormbunkarnas igår bleka skott har mörknat lite och ett visst överskott av syre har börjat skönjas, papegojorna är piggare än någonsin och idag ska jag shoppa EasyCarbo.

              Ål på er grevar och baroner!

              Hittade lagtexten du lutar dig på beträffande användandet av socker eller saft i jäsningsprocessen.

              Lag (1977:292) om tillverkning av drycker, m.m. (författningen upphävd genom SFS 1994:1738)

              3 §
              Med vin förstås dryck som är framställd genom jäsning av saft från druvor, bär, frukt eller rabarber och som innehåller mer än 1,8 viktprocent men högst 22 volymprocent alkohol.
              Vin kallas lättvin om det har en alkoholhalt av högst 15 volymprocent och starkvin om alkoholhalten överstiger 15 men ej 22 volymprocent.

              10 §
              För tillverkning av vin inom landet får ej användas extrakt eller koncentrat av druvmust eller av annan fruktsaft.
              Tillståndsmyndigheten får för visst fall medgiva undantag från bestämmelserna i denna paragraf såvitt avser annan tillverkning än hemtillverkning.
              Senast redigerad av Gaffel; 22 July 2008, 15:04.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              Arbetssätt...