Ofräscht akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Ofräscht akvarium

    Hejsan!

    Tyvärr börjar mitt akvarium se ganska ofräscht ut, trots att jag byter vatten varje vecka.. Hela gruset är färgat av alger och det sitter på allt i akvariumet. (Försökte infoga bild o visa, men hittar ingen knapp för det).
    Tömde akvariumet och tvättade allt för några månader sedan, men det blev nästan värre av det.
    Dessutom äts de flesta av växterna upp av, vad jag tror, alla jädra snäckor. Kvar är stjälkar med ett fåtal sönderätna blad.

    Har ju läst en del här på zoopet och tänkte att jag kanske måste få mer fart på växterna.

    I min akvariumbok så står det att man ska byta lysrör 1ggr/år. Stämmer det?
    I så fall, hur vet jag vad jag ska ha? Det finns ju så många olika fäger & styrkor på dem. Vad passar ett 112 liters akvarium?

    Använder pmdd, finns något annat jag kan göra föratt få fart på dem? Är Co2-lösningen bra som det skrivs en del om här?

    Tack på förhand!
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    EasyCarbo är ett bra alghämmande medel, som tillför kol åt växterna. Det kan väl vara något att prova? Jag är ingen växtexpert, men det funkar för mig
    Snäckor äter bara döda växter, vad jag har hört iaf.

    MVH Johan
    Senast redigerad av Johanski; 19 July 2008, 19:36.

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Att tömma akvariet och tvätta allt är som att starta upp ett nytt akvarium vilket måste göras tålmodigt och långsamt. Om du bara håvat ur fisken, tvättat allt och lagt allt tillbaka inkl. fisken och fortsatt som tidigare är resultatet alger och andra problem.

      Ett ljusrör som jag rekomenderar är Philips Aquarelle. Det finns säkert andra men jag gillar detta. Det är längden på rampen som avgör lysröret. Dvs. mät längden (i cm) på det gamla röret. Kanske finns det olika effekter med samma längd men det känner jag inte till. Någon annan kanske vet.
      h. Johan

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Att tömma akvariet och tvätta allt är som att starta upp ett nytt akvarium vilket måste göras tålmodigt och långsamt. Om du bara håvat ur fisken, tvättat allt och lagt allt tillbaka inkl. fisken och fortsatt som tidigare är resultatet alger och andra problem.
        Det där är en mycket bra erfarenhet att dela med sig av.

        När man börjar med akvarier tror man ofta att en rejäl omstart med grustvätt, kokning av tillbehör osv är en magisk kur mot alla former av alger - när det egentligen är precis tvärtom: Bakterieekologin försvinner helt och skapar ostadiga nivåer som alger diggar skarpt eftersom dom tar det som att dom inte har någon konkurrens.

        I ett omstartat akvarium är det ju småttingarna som snabbast kan återhämta sig. Växter behöver ofta lite mer tid på sig att skapa rätt mikroatmosfär runt sina rötter så att mineraliseringsbakterier kan hjälpa dom att skaffa organisk näring. Men dessa bakterier har den flitiga akvaristen tvättat bort så växten måste helt förlita sig på bladupptag. Samma sak där: Det omstartade akvariet är helt näringsfritt så växterna står mest och lider (om man inte hjälper dom på traven med CO2, PMDD osv).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #5
          Jag läste någon gång ett inlägg om någon som regelbundet tog upp alla dekorationer, stenar etc och decinfiserade dem i tron om att det hjälpte akvariet. Men det var ju precis tvärtom. Hon slutade med det efter att ha fått råd från mer erfarna akvarierister. Men det är ju lätt att tro att man bör göra så.

          Kommentar

          • Pokerface86
            • March 2007
            • 86

            #6
            Oj.. håva ur fiskarna och tvätta allt var precis det jag gjorde

            Men är jag inne på rätt spår om jag försöker att få mer fart på växterna? Eller kommer algerna få ännu mer näring då?
            Finns det ljusrör som är extra fördelaktigt för växter? Tänker oxå testa det där EasyCarbo, låter ju toppen om det gör att algerna hämmas!

            Kommentar

            • cecilienne
              • February 2007
              • 282

              #7
              Javisst. Att försöka få växterna att trivas och att ha goda nitrifikationsbakterier är nyckeln till ett välmående akvarium. Nitrifikationsbakterier sätter sig till största del i filtermatierialet, men oxå på skrovliga stenar och i sandbotten etc. Det finns nyttiga bakterier på flaska att köpa på djuraffären om man tror att man inte fått igång bakterierna än.

              Det där med exakt vilket lysrör eller exakt vilken näring som växterna behöver är ju det som är roligt med hobbyn. Man får testa sig fram. Det finns förstås många olika åsikter och alla har olika erfarenheter. Beror förstås på vad man har för växter oxå.

              Det finns människor här med mer detaljerad kunskap än mig vad gäller specifika märkestips på lampor och näring. Sök på forumet - här finns massor med diskussioner huruvida den ena lampan är bättre än den andra, eller den ena näringen är bättre än den andra för växterna.
              Senast redigerad av cecilienne; 20 July 2008, 13:21.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av Pokerface86
                Men är jag inne på rätt spår om jag försöker att få mer fart på växterna?
                Jupp.
                Eller kommer algerna få ännu mer näring då?
                Dom har alltid tillräckligt med näring oavsett gödning, så det är växterna man ska fokusera på om man vill få bort algerna.

                Finns det ljusrör som är extra fördelaktigt för växter?
                Philips Aquarelle, Sylvania Aquastar, Hagen PowerGlo, Deltec Aquablue + för att nämna några likvärdiga och mycket effektiva rör.

                Tänker oxå testa det där EasyCarbo, låter ju toppen om det gör att algerna hämmas!
                EasyCarbo+PMDD och reflektorer till lysrören är en bra start om du vill få sprutt på växterna.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Pansi
                  • August 2007
                  • 13

                  #9
                  Det som hjälpte i mitt fall var en tömning av allt och rengöring av akvariet. Sen flyttade jag akvariet till en mindre solig plats och lät inte ljuset vara tänt mer än 8 timmar om dagen. Sen dess har jag inte haft några som helst problem med alger, och mina växter växer bättre.

                  Inte så high-tech men det funkade och jag är nöjd!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...