Grönt slem...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazzi
    • October 2006
    • 364

    Grönt slem...

    Jag har fått problem med grönt slem på gruset och på endel växter. Jag antar att det är cyanobakterier och jag fick tipset att använda typ baktopur. Ska belysningen vara släkt under behandlingen? Vad är nästa steg när behandlingen är över? Hjälp någon....
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Om du anväder baktopur kommer väl även dina goda bakterier i filtret att dö. Flytta isåfall pump och fiskar innan du börjar behandlingen.

    Sen för att förebygga att detta händer igen får du försöka komma på varför du har dessa alger från första början och åtgärda det istället.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Total mörkläggning i flera dagar, General Tonic, eller AntiRed fungerar. Det första för att cyanobakterier har mindre upplagsnäring än växter och svälter snabbare, de andra för att de är antibiotika som dödar bakterier. De är dock snällare (inte snälla, men snällare) mot filterbakterier än de är mot cyano.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Mazzi
        • October 2006
        • 364

        #4
        Jag har mörklagt karet nu......hoppas det funkar. Tack för svaren!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Azur, vad är AntiRed? Har aldrig hört talas om det så det kunde vara kul att höra.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mazzi
            • October 2006
            • 364

            #6
            Vad säger fiskarna om mörkläggningen, ska dom svälta helt under 3 dygn? Hoppas dom inte får shocken när belysningen går på igen!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              3 dygn är ingen fara för varken växter eller fiskar att vara utan ljus och mat. Klart växterna kanske inte ser världens roligaste ut, men de dör inte iaf.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...