CO2 - en djungel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    CO2 - en djungel?

    Växterna käkar Co2 som fiskarna käkar syre, har jag förstått. För mera växtsprutt - ge mera Co2.

    Det finns tre olika metoder vad jag förstår:
    Vätska att ge som tillsats (Easy Carbo),
    "Mäsk" - jäsningsmetod i flaskor vid sidan av akvariet med system för att leda in Co2 i akvariet,
    och ett tekniskt system för att leda in gas från en kolsyrepatron till akvariet.

    Det första verkar ju hur enkelt som helst, det andra hyfsat billigt men aningen krävande och det sista dyrt och krävande...

    Så vad vinner man med de andra två som man inte får med Easy Carbo? Och varför är den sista bättre än den näst sista?
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Ursprungligen postat av JeanM
    Så vad vinner man med de andra två som man inte får med Easy Carbo? Och varför är den sista bättre än den näst sista?
    Varför kan jag inte svara på till 100%, men man säger det är olika saker kol och co2, min erfarenhet är Ec är ok, men med co2 blir bättre fart det

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      räkna på det..
      EC kostar X:-
      påfyllning 6kg kostar Y:-
      X/antal dagar
      y/fler antal dagar än X ger...

      summa Y är en bättre investering i långa loppet än X

      bra matte va
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • JeanM
        • June 2008
        • 227

        #4
        Köper det argumentet. Menar du att det kvalitetsmässigt går på ett ut annars?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          På en skala från 1-10 så får du runt 6 ggr bättre tillväxt med EC och 10 med CO2.

          EC är dyrare i längden men har även fördelen att det dödar vissa typer av alger, och är naturligtvis lite smidigare att hålla på med.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det kanske även ska sägas att EC tyvärr även kan få vissa typer av växter att gå ner sig om man doserar friskt (Vallisneria t ex).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • JeanM
              • June 2008
              • 227

              #7
              OK, det börjar klarna. Har köpt EC så jag testar med det några månader så får vi se om jag är motiverad att investera mer sen. Har satsat på Vallisneria så jag får väl ta det försiktigt!

              Kommentar

              Arbetssätt...