Växter till mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Växter till mig

    Hej. Jag tänkte åka in till herkules zoo på måndag och handla in några ny växter. Målet är att fylla ena hörnet i mitt 300 liter med växter only typ. Jag vill ha växter som blir mellan 20-40 cm höga, alla behöver inte vara de, men en iaf. Jag vill max lägga ut 300 kr, och tanken är då att köpa in 3 olika växter.

    Så kom med några roliga tips nu.

    Jag har 2x40 W lampor, 2x40/300 = ca 0,25 W/L. Sedan så göder jag med ProFito och tillsätter även EasyCarbo.

    Mvh Emil

  • Ronja016
    • August 2006
    • 220

    #2
    svärdplantor, valleserina, javaormbunke ? Är några som kan bli stora. Du kan ju även ha någonstängel växt som du gör rill en buske vartefter den växer

    Kommentar

    • Ibanez
      • July 2006
      • 853

      #3
      Ursprungligen postat av beerzon
      Hej. Jag tänkte åka in till herkules zoo på måndag och handla in några ny växter. Målet är att fylla ena hörnet i mitt 300 liter med växter only typ. Jag vill ha växter som blir mellan 20-40 cm höga, alla behöver inte vara de, men en iaf. Jag vill max lägga ut 300 kr, och tanken är då att köpa in 3 olika växter.

      Så kom med några roliga tips nu.

      Jag har 2x40 W lampor, 2x40/300 = ca 0,25 W/L. Sedan så göder jag med ProFito och tillsätter även EasyCarbo.

      Mvh Emil
      varför inte plantagen?? har mkt bra utbud av avkvarieväxter till bra priser!
      Era fiskar ger jag mina till frukost..

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Ibanez, ja på vissa sorter, sist jag var där för 2 veckor sen (handlade min andra nya växter där), så såg de flesta av deras växter förjävligt dålig sköta ut. Har varit där en gång tidigare då såg de skit snygga ut.

        Men jag var på herkules här om dagen och växterna såg fräscha ut så dit ska jag.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          I Zoopets artväxtarkiv kan du få en lista på växter i en viss höjd - finns bla. sökkriterierna 15-30 och 30-50
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Med tanke på ditt låga ljus, skulle jag välja växter som i första hand klarar och trivs i 0.25W/L.
            Javaormbunke klarar det, men är inte så kul.
            Se om du hittar dessa:
            Cryptocoryne wendtii, både green och brown.
            Echinodorus 'Ozelot'

            Bägge är färgklickar och brukar liva upp akvariet.
            Välj dock bort Echinodorus om du har algätande malar.

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Tack för förslagen Anettjet. Dock var de inget som förföll mig.

              Har hittat 3 växter jag är intresserad av, hur tror ni dessa växter skulle klara sig i mitt akvarie:




              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Echinodorus 'Ozelot' Fast denna är bra reservmat till malarna när man är bortrest!
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                Arbetssätt...