Co2 sänker KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Men om nu pH-controllern är kalibrerad för att ge ett korrekt mätvärde vid ett Kh på minst 4 (som det står i instruktionen) så borde det ju inte vara så lyckat om KH är på 1.
    Konstigt för om man tänker efter lite så är det bättre att KH:t är mindre än vid det förmodade KH man har.

    Vid KH 4 och ph 6.7 har man rekommenderade 24 ppm. Sjunker KH:t till 1 och controllern ser till att hålla pH 6.7 så får man bara 6 ppm CO2. Inte bra för växterna men helt säkert för fiskarna.

    Har man tvärtom ett KH på 2 och beslutar sig öka till KH 4 och sätter pH 6.7 i syfte att få sina 24 ppm CO2 och man av misstag ökat till KH 8 så skulle man få 48 ppm CO2. Inte katastrofalt högt men en och annan kippande fisk lär man nog se.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Puff
      • June 2006
      • 32

      #17
      Hej grabbar, har varit i Skånes djurpark idag med mina barn och inte kunnat följa er diskusion.
      Denna dikusion förvillar mig tyvärr total, två bättre vetande med två olika åsikter. Min fråga är, kan jag förbättra miljön för växterna utan att ta dö´ på mina fiskar genom att köra Co2 trotts mitt låga KH 2-3 och ett pendlande pH på 6,5-7??? eller kör jag säkrast som vanligt med PMDD och Easy carbo och helt enkelt får nöja mig med det resultatet.
      Eftesöker förövrigt en (eller fler) lektioner i vattenkemi, någon som vet vart men vände sig.
      //Inger

      Kommentar

      • Puff
        • June 2006
        • 32

        #18
        Förlåt tre bättre vetande!!!!
        //Inger

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av Puff
          Denna dikusion förvillar mig tyvärr total, två bättre vetande med två olika åsikter. //Inger
          Det är det som är det trevligaste med akvariehobbyn, det finns ingen evig sanning och det kan finnas flera saker som är sätt.
          För varje dag lär man sig något nytt - även om man som jag hållit på i mer än 30 år med akvariefisk
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Min fråga är, kan jag förbättra miljön för växterna utan att ta dö´ på mina fiskar genom att köra Co2 trotts mitt låga KH 2-3 och ett pendlande pH på 6,5-7???
            I "värsta" fallet (KH 3 och pH 6.5) har du helt perfekt CO2-nivå (runt 30 ppm). Ingen fara för fiskarna.

            Jag står dock lite frågande till hur du kan vara så bombsäker på att pH:t bara varierar mellan 6.5 och 7.0?

            Det farliga i din ekvation är inte det låga KH:t utan mäsken och hur effektiv upplösning av gasen är. Kör man mäsk vill man gärna ha lite sämre upplösning och "slösa" lite gas för att inte riskera att mäsken en varm solig dag blir superpigg och gasar ihjäl fiskarna. Då kan inget KH i världen rädda firrarna.

            Därför är KH inget viktig. Däremot är gasmängden du trycker ner i akvariet viktigt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Puff
              • June 2006
              • 32

              #21
              Min avsikt är att inte köra mäsk utan att köpa en färdig anläggning med total koll. Känner att jag behöver den tryggheten som nybörjare. För närvarande betyde fiskarna lika mycket som växterna men framöver vill jag satsa på växterna, iallafall i ett kar. Men som läget är nu vill jag absolut inte kväva mina fiskar om risken finns.
              //Inger

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Då är det relativt lugnt =) Mata på en bubbla/sek in i ytterfiltret och skippa pH-mätningar som jag gör.

                Eller köp pH-controller och nojja över KH-förändringar.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Puff
                  • June 2006
                  • 32

                  #23
                  Snälla defdac, jag har bottenfilter inte ytterfilter, funkar det ändå? Därav har jag bara 50% av akvariet plantert och resten av växterna bundna vi rötter.
                  //Inger

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Har aldrig testat och jag känner på mig att det skulle kunna bildas stora gasfickor som ev skulle kunna stoppa vattenflödet så det är nog ingen jättebra idé.

                    En sk "trappa" brukar jag rekommendera till nybörjare. Garanterad och synbar upplösning men inte för mycket. Finns lite olika modeller, rektangulära eller cylinderformade:

                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Puff
                      • June 2006
                      • 32

                      #25
                      Jag kommer att åka ner till Zoo giganten i Lomma och hoppas att jag där kommer att få med mig greje som funkar. Tack för ert engagemang och kunnande, ennu en dag som givit mig kunskap.
                      //Inger

                      Kommentar

                      Arbetssätt...