Co2 sänker KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Puff
    • June 2006
    • 32

    Co2 sänker KH?

    Jag har mina planer på att börja köra Co2 i mitt 300l kar, det är till 50% panterat och har hittills kört med PMDD dubbel dos vid vattenbyten 1ggr/vecka och easycarbo, rekomenderad dos varje dag. Det funkar ganska bra, om inte annat har algerna förvunnit. Jag bor i Helsingborg och där har vi mycket mjukt vatten 2-3 Kh. Kan jag starta med Co2 med så lågt Kh utan att riskera stora pH svängningar?
    //Inger
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    KH påverkas inte alls av CO2 tillsats. Däremot trycker CO2 ner pH.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Puff
      • June 2006
      • 32

      #3
      Mitt pH ligger på mellan 6,5-7. Bör jag sträva efter ett högre pH innan jag startar med Co2 eller är det bara att köra. Om jag skall höja, hur gör jag det?
      //Inger

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Du kan höja pH genom att höja KH (tex tillsätta CaCO3) eller genom att lufta ur CO2. Ingen av metoderna rekomenderas om du sedan skall tillsätta CO2.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Frågan jag ställer mig är varför du vill tillsätta CO2 om du redan har pH6.5? Jag är ingen växtakvarist, men betyder inte det att du redan har tillräckligt med CO2 i karet?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            man brukar rekommendera att höja kh till minst 4-5 med hjälp av bikarbonat innan man kör co2 annars riskerar man ph kraschar!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Bikarbonat höjer både pH och KH, och sen kan man trycka ner pH't igen med CO2 tillsats utan att KH ändras.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Att ha ett (stabilt) KH värde på 2-3 är inga problem (Jag har det själv). Det är mycket värre att ha ett KH-värde som åker jojo pga olika tillsatser om du dessutom skall tillsätta koldioxid och försöka få fram mängden koldioxid mha KH och pH-värden...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Puff
                  • June 2006
                  • 32

                  #9
                  Tack för alla komentarer, jag kör och ser vad som sker.
                  //Inger

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    man brukar rekommendera att höja kh till minst 4-5 med hjälp av bikarbonat innan man kör co2 annars riskerar man ph kraschar!
                    Det är inte pH:t som dödar, det är för att man gasar/kväver ihjäl fiskarna med CO2 - och det hade du gjort oavsett KH:t.

                    Att du samtidigt får ett väldigt lågt pH om du har lågt KH är bara en korrelation som inte har med orsakssambandet att göra.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det är inte pH:t som dödar, det är för att man gasar/kväver ihjäl fiskarna med CO2 - och det hade du gjort oavsett KH:t.
                      Håller inte helt med. Det är väl snarare som så att de mätutrustningar som vi använder som reglerar att CO2 slås av och på inte är så precisa att de hinner slå av i tid när man sänker pH. Är KH väldigt låg så går det för snabbt och mätutrustningen hinner inte med.
                      Detta är väl också anledningen till att det i bruksanvisningen för en del mätutrustning anges att man inte skall använda den om KH är för låg.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Det är väl snarare som så att de mätutrustningar som vi använder som reglerar att CO2 slås av och på inte är så precisa att de hinner slå av i tid när man sänker pH.
                        Mätutrustningen mäter minst en gång i sekunden och så fort kan du inte sänka pH:t med en CO2-anläggning.

                        Det går utmärkt att använda CO2 nästan helt utan buffert. Rebecka här på forumet vet jag gjorde det och många i utländska forum gör det också.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Mätutrustningen mäter minst en gång i sekunden och så fort kan du inte sänka pH:t med en CO2-anläggning.

                          Det går utmärkt att använda CO2 nästan helt utan buffert. Rebecka här på forumet vet jag gjorde det och många i utländska forum gör det också.
                          Det är möjligt att du har rätt. Jag har inte testat utan ovanstående förklaring fick jag i alla fall av en tillverkare en gång och han menade att det skett flera olyckor pga detta.

                          Det kan ju också vara möjligt att mätutrustningen helt enkelt är mindre exakt om det inte finns någon eller väldigt liten ledningsförmåga i vattnet.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ja och dessutom finns det ju andra pH-förändrande bakteriologiska/kemiska processer som kan göra det lite hårigt med lågt KH. Det är väl inte direkt något man rekommenderar till nybörjare.

                            Generellt sett så ska man dock akta sig att förändra KH, just därför att man sätter pH-controllers ur spel och förändrar man KH:t fel (lite för högt) så kommer setpointen för controllern att bli dödlig.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Generellt sett så ska man dock akta sig att förändra KH, just därför att man sätter pH-controllers ur spel och förändrar man KH:t fel (lite för högt) så kommer setpointen för controllern att bli dödlig.
                              Men om nu pH-controllern är kalibrerad för att ge ett korrekt mätvärde vid ett Kh på minst 4 (som det står i instruktionen) så borde det ju inte vara så lyckat om KH är på 1.
                              Jag kan hålla med om att det säkert inte är så lyckat att slänga i en massa kemikalier för att förändra när man har en CO2-anläggning igång.
                              På den tiden jag körde med CO2 så la jag alltid i kalk i akvariet så att KH steg (även pH så klart) och när det stabiliserat sig så körde jag igång med CO2.
                              Eftersom jag på den tiden också sålde CO2-utrustning så var det också detta som jag rekommenderade folk att göra och jag har aldrig hört någon som råkat ut för problem pga detta.
                              De få "klagomål" som kom in pga att CO2 antagligen tagit livet av fisk - så kunde de alltid härledas till att kunden hade haft extremt mjukt vatten.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...