ljusförhållanden, dålig tillväxt och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    ljusförhållanden, dålig tillväxt och alger

    Hej!

    Som ett brev på posten har jag fått problem med mitt akvarium som jag placerat längs väggen mitt emot fyra panoramafönster. Ljusinsläppet är som ni förstår mycket stort säskilt under vår och sommar. Jag har bara använt en av två lysramper till akvariet men undrar om jag bör börja använda den andra också. Cryptocorynerna sträcker sig nämligen uppåt istället för att krypa längs botten och det är väl ett tecken på att de tycker de får för lite ljus? Det växer vallisneria i ena hörnet och den ligger på ytan över delar av akvariet. Spelar det någon roll för växterna om ljuset kommer uppifrån som från en lysramp eller från sidan som från ljuset utifrån?
    Problemen består i att växterna inte växer så nu har jag ökat pmdd-gödningen till 60 ml av varje vid vattenbyte (en tredjedel av vattnet en gång i veckan). Det har nu börjat spira litegrann. Växterna har inte ansats på länge och var helt svarta av alger (antar jag) så nu har jag gallrat rejält.

    Utifrån detta undrar jag nu:
    Bör jag börja använda den andra lysrampen också?
    Verkar det vettigt att göda så mycket som jag gör?
    Kan växterna må ok utan koldioxid eller måste jag börja med det?
    Är det normalt att det blir fullt med alger på växterna när de inte vuxit och inte ansats på länge, eller är det något annat som jag borde åtgärda?

    Mvh
    Maria
  • Ibanez
    • July 2006
    • 853

    #2
    det är ingen vits att göda så mö när växterna ändå inte växer.. detta göder bara algerna.. det är inte en fördel att ha direkt solljus in i akvarier då detta också bidrar till algförökelse.. http://www.zoopet.com/index.php?opti...=167&Itemid=86

    jag rekar att du gallrar rejält helst nästan bara spara de nya skotten eller de mindra yngre bladen.. tvättar av de växter med mycket alger.. och gör sen ett större vattenbyte..
    det kan vara så att de större växterna skuggar de mindre och därmed ej ger dem tillräcklig med ljus..

    detta med hur många lysrör som skall vara på är jag inte helt 100 på men jag rekar nog att du skall ha på båda.. men detta får vi säkert höra av en mer kvalificerad zoopet nörd
    Era fiskar ger jag mina till frukost..

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Fast jag göder ju just för att de ska växa och det har de faktiskt börjat göra nu sedan jag ökade pmdd- dosen........Verkar vara enda sättet, vet inte hur jag annars skulle få dem att få fart. Ljuset utifrån är enbart av ondo, det vet jag, men det finns ingen annan placering som över huvud taget skulle se vettig ut i vårt vardagsrum. Drar ner jalusin så att det direkta solljuset avvärjs under de timmar då solen ligger på från den sidan. Gallrat hårt har jag just gjort men jag funderar mest över hur jag ska kunna undvika att det blir lika fult igen.

      Någon som har något tips angående lysrören- en eller två ramper?

      Kommentar

      • Lilibet
        • June 2007
        • 346

        #4
        Ursprungligen postat av Björken
        Fast jag göder ju just för att de ska växa och det har de faktiskt börjat göra nu sedan jag ökade pmdd- dosen........Verkar vara enda sättet, vet inte hur jag annars skulle få dem att få fart. Ljuset utifrån är enbart av ondo, det vet jag, men det finns ingen annan placering som över huvud taget skulle se vettig ut i vårt vardagsrum. Drar ner jalusin så att det direkta solljuset avvärjs under de timmar då solen ligger på från den sidan. Gallrat hårt har jag just gjort men jag funderar mest över hur jag ska kunna undvika att det blir lika fult igen.

        Någon som har något tips angående lysrören- en eller två ramper?
        Hur många timmar per dygn har du tänt? Har du reflektorer?
        Den som har flest saker när han dör vinner!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Gallrat hårt har jag just gjort men jag funderar mest över hur jag ska kunna undvika att det blir lika fult igen.
          Som du redan räknat ut, och dessutom sett prov på, så måste man göda för att det ska växa (dvs rakt motsatt det Ibanez säger...). Hur mycket du måste göda kan du avgöra lite på hur de ledsnare växterna ser ut. Tappande av äldre blad, förlust av grön färg, ljusa/gula toppskott osv tyder på att man kan göda lite mer.

          Men trappa upp väldigt sakta. Alger reagerar snabbare på förändringar än växterna gör. Varje förändring du gör i gödningen kan du utvärdera först efter 3 veckor ungefär.

          Ljus är lite svårt att bedöma, jag brukar använda min ljuskalkylator där jag kollar att jag får en total PUR-effektivet på över 70:
          http://82.183.138.227/GTKTest/GTKTest.html

          I ditt fall slog jag in 1.51 längd, 0,51 bredd och 0,7 höjd och då får jag fram att du om du har riktigt superbra reflektorer bör ha runt 125-150 watt totalt.

          Har du inga reflektorer kan du behöva 250-300 watt.

          Jag räknade på Aquarelle som har ett fotosyntetiskt effektivt ljus.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Jag har tänt åtta timmar/ dygn.

            Ja, det rörde sig väl om total brist på tillväxt, enbart bruna blad på javaormbunkar och cryptocoryner (kiselalger???). Först efter rejäl ökning av näring har gröna blad börjat sticka fram ur den bruna massan (som nu är bortgallrad).

            Men hur mycket ljus utifrån är din kalkylator beräknad efter? Jag har väl mer ljus utifrån än de flesta så då kanske det inte stämmer helt? Jag antar att eftersom det följde med två ljusramper är det väl tänkt att det är vad som behövs, men jag kanske behöver mindre med tanke på ljuset utifrån. Å andra sidan har jag växter på ytan som skymmer bort en del ljus i delar av akvariet. Hur vet man om man har reflektorer?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ljus utifrån kan faktiskt ge en del. När jag hade lite för lite ljus över en 300-litrare så såg det alltid bäst ut/växte bäst på sommaren när det fick direkt solljus några timmar på morgonen.

              Fast å andra sidan vill man ju inte att växterna ska stå och titta ut genom frontglasen även om det är lite charmigt på sitt sätt. Jag skulle nog fokusera på det artificiella ljuset och köra med alla rör du har.

              Reflektorer är blanka metallflärpar som sitter bakom eller ovanpå rören.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Jag skulle nog fokusera på det artificiella ljuset och köra med alla rör du har.

                Reflektorer är blanka metallflärpar som sitter bakom eller ovanpå rören.
                Ja, jag trodde väl det, så nej, då har jag inga reflektorer.

                Ja jag ska nog testa att köra båda ramperna ett tag och se hur det hela utvecklar sig. Om växterna ändå inte tar sig får jag väl försöka tillföra koldioxid på något vis men det känns rätt omständigt.

                Tack för hjälpen!

                Kommentar

                • Ibanez
                  • July 2006
                  • 853

                  #9
                  kan lägga till att ja tror att användning av gödning och ej gallrade växter bara skulle ge algerna en fördel då växterna ej får tillräckligt med ljus av andra skuggande växter.. givetvis ökar gödning växternas förmåga att växa.. det e ju tanken..

                  men annars så håller ja helt med dig defdac..
                  Era fiskar ger jag mina till frukost..

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Nu har lite problem här. Mätte just nitratnivån och den låg på tok för högt (40 eller mer). Har visst haft i lite väl mycket gödning. Är detta mycket farligt, dvs måste jag göra ett vattenbyte nu direkt? Jag bytte vatten sent igår kväll och tillsatte gödning så nivåerna kommer väl att sjunka. Nyligen tillsatte jag för första gången Easy Carbo (halv dos för att vara på säkra sidan) och då kommer väl växterna att börja ta upp mer.

                    Sedan undrar jag vad det är fär skillnad på K2SO4 och KH2PO4? Verkar ha fått hem det sistnämnda från butiken men någon gång innan tror jag det var det första...... Vilken är beteckningen för fosfat? KNO3 är väl nitrat? Förvirrad.......

                    Nu vet jag ju inte alls vad mina växter egentligen har brist på.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      40 ppm är helt lugnt för fiskar.

                      Hur mycket doserar du efter varje vattenbyte? Kör du alltid normal eller dubbeldos och runt 50% vattenbyte så kan det aldrig bli för höga halter oavsett vad testen visar.

                      K2SO4 ger dig kalium (K) och sulfat (SO4), KH2PO4 ger dig kalium (K) och fosfat (PO4).

                      Nu vet jag ju inte alls vad mina växter egentligen har brist på.
                      Strunta i det och gör en normal fulldos av allt efter varje vattenbyte - då kan du vara helt säker på att det inte är näringsbrister du ser utan kan istället kolla på ljus/kol.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Tack för det snabba svaret!! Skönt att det antagligen inte är någon fara för fiskarna, fast det kan ju vara mer för testet mäter bara upp till 40.

                        Jag gör vattenbyte en gång i veckan men bara 30%. Sedan har jag överdoserat PMDD (60 ml av varje ämne till 480l) eftersom jag trott jag haft brist och de har börjat växa bättre sedan jag doserat mer. Har nu satt in en lysramp till och börjat så smått med halv dos Easy Carbo för att se om det blir bättre.

                        Spelar det någon roll om man har K2SO4 eller KH2PO4 (sulfat eller fosfat)?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Spelar det någon roll om man har K2SO4 eller KH2PO4 (sulfat eller fosfat)?
                          Ja dessa två får man inte ta fel på. Det beror på att man kan dosera en massa K utan risk för alger eller fiskar, men däremot måste man vara ytterst försiktig med att dosera fosfat.

                          K kan du lätt och ledigt dosera tiotals ppm av, medans du helst bör ligga under 1 ppm dosering av fosfat.

                          Det skulle bli katastrof om du doserade upp tiotals ppm K via KH2PO4 eftersom du skulle få nästan lika mycket fosfat. Tiotals ppm fosfat is a no-no.

                          Detta borde dock ingen kunna riskera om dom inte läser fel i receptet och av misstag tar KH2PO4 istället för K2SO4.

                          Tvärtom är däremot ingen som helst risk. Det enda som händer är att man får pyttelite extra K och inget fosfat alls i receptet.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            #14
                            Ok, då förstår jag. Jag upptäckte precis att det var olika ämnen jag fått i olika påsar, trodde det alltid var samma ingredienser man fick när man köpte pmdd. Men är de båda lika bra att använda sig av förutsatt att man blandar rätt? Hur ska de olika blandas? Jag har tagit 4 krm till 0.5 l vatten av båda (eftersom jag inte sett att det varit olika).

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Om du går in på denna länken så får du lite mer koll på både ppm och mängderna du bör dosera: http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_p...osage_calc.htm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...