Mörkblå,slemmig alginvasion.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Mörkblå,slemmig alginvasion.

    Jag har fått som en mörkblå alginvasion som lägger sig som ett slemmigt lager på mina limnophila och hornsäv, javamossan. Har tagit bort det med handen men det blir nästan värre dagen efter. Göder med Pmdd varje vecka vid mitt vattenbyte. Vad ska jag göra för att bli kvitt det då det har tagit över hela mitt akvarium och växter. Går det att rädda växterna då jag har mycket nu i akvariumet eller är det bara att slänga allt? Snart ger jag upp min hobby som jag har haft i flera år då jag i det andra akvariumet har problem med fiskarna istället!
    Om det ända som gäller är att koka gruset osv vad ska jag då göra av alla yngel och fiskar som jag har i akvariumet?
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Låter som cyano som egentligen är en bakterie, inte en alg. Sök på cyano i forumet så borde det komma upp en massa trådar där du förhoppningsvis hittar några bra tips!
    Min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Koka grus behöver man aldrig göra. Det kommer alltid finnas mikrober och cyanobakterier hur du än gör eftersom dom kommer ner via kranvatten osv.

      Du kan köra ett par doseringar Tetramedica GeneralTonic eller mörklägga helt i 3 dagar (mörklägga = tejpa kartong över hela akvariet, släcka ljuset räcker inte).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Koka grus behöver man aldrig göra. Det kommer alltid finnas mikrober och cyanobakterier hur du än gör eftersom dom kommer ner via kranvatten osv.

        Du kan köra ett par doseringar Tetramedica GeneralTonic eller mörklägga helt i 3 dagar (mörklägga = tejpa kartong över hela akvariet, släcka ljuset räcker inte).

        Men tar fiskarna och speciellt ynglena inte skada då? Vad är mest effektivt och minst skadligt för fiskarna?

        Kommentar

        • cikliden2
          • January 2005
          • 434

          #5
          Har läst lite och om jag mörklägger med att tejpa med sopsäck runt akvariumet och tillsätter Kno3 som jag tror finns i en flaska när jag har pmdd? Funkar det och hur mycket Kno3 ska det vara?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Man tillsätter KNO3 när man har Cyanobakterier för att Cyanobakterier brukar bero på väldigt låga kvävehalter i växtakvarier där växterna trivs extremt bra.

            Men man kan få Cyanoblommning av en massa andra anledningar också, t ex övermatning/för mycket fisk som orsakar ammoniumspik och syredipp. I detta fallet behövs absolut inte extra kväve från KNO3.

            Jag gissar att du hör till det senare fallet så det räcker med mörkläggning.

            Sug ut så mycket cyanoslem du kan innan mörkläggningen eftersom ruttnande Cyano kan orsaka väldigt låga syrenivåer och nitritspikar som är farliga för fiskarna. Se till att ha bra cirkulation och verkar fiskarna stå och kippa efter andan när du kollar till dom varje dag så gör ett vattenbyte.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Man tillsätter KNO3 när man har Cyanobakterier för att Cyanobakterier brukar bero på väldigt låga kvävehalter i växtakvarier där växterna trivs extremt bra.

              Men man kan få Cyanoblommning av en massa andra anledningar också, t ex övermatning/för mycket fisk som orsakar ammoniumspik och syredipp. I detta fallet behövs absolut inte extra kväve från KNO3.

              Jag gissar att du hör till det senare fallet så det räcker med mörkläggning.

              Sug ut så mycket cyanoslem du kan innan mörkläggningen eftersom ruttnande Cyano kan orsaka väldigt låga syrenivåer och nitritspikar som är farliga för fiskarna. Se till att ha bra cirkulation och verkar fiskarna stå och kippa efter andan när du kollar till dom varje dag så gör ett vattenbyte.

              Så jag ska ta bort mörkläggningen varje dag för att kolla till fiskarna, stör det inte proceduren också om jag då även gör ett vattenbyte? Jag trodde att man inte ens fick öppna pga att ljus kom i`?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det tar en stund att fyra igång fotosyntesmaskineriet så det ska vara lugnt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det tar en stund att fyra igång fotosyntesmaskineriet så det ska vara lugnt.
                  Ok tack för all hjälp. Ska göra rent akvariumet imorgon och försöka ta bort det mesta från bladen dvs tvätta av växterna som de står i akvariumet och sedan suga upp det som går. Tejpa igen runt sidorna och låta lufthålen vara längst upp otäckta för syrets skull.
                  Återkommer på onsdag hur det gick!
                  Ska jag göra ett nytt vattenbyte på onsdag igen då?

                  Kommentar

                  • cikliden2
                    • January 2005
                    • 434

                    #10
                    Nu har jag gjort ett vattenbyte och försökt att ta bort det cyanon som jag såg och fick med. Har nu mörklagt med svart sopsäck runtom och dragit ner alla persienner och har så nu i tre dagar...hm undrar om mina små guppieyngel kommer att klara sig:-(.
                    Har läst runt lite mer på nätet idag och där står det bla att det är bra att inte göra rent karet på drygt 3 veckor och bara då göra rent filtret i ytterfiltret för annars blir det för hårt belastat för att bryta ner allt dött dyano. Är det sant att cyano ofta kommer då man har ett mycket pedantskött akvarium med bra filtrering och regelbundna vattenbyten osv?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ursprungligen postat av cikliden2
                      Har nu mörklagt med svart sopsäck runtom
                      Dra en sopsäck över huvudet så märker du hur genomskinlig den egentligen är, men med även persiennerna neddragna kanske det kan fungera. Jag hade inte chansar, för det är inte direkt skoj att kolla på ett mörklagt akvarium i 3 dagar.

                      Har läst runt lite mer på nätet idag och där står det bla att det är bra att inte göra rent karet på drygt 3 veckor och bara då göra rent filtret i ytterfiltret för annars blir det för hårt belastat för att bryta ner allt dött dyano.
                      Det beror på vad som menas med "göra rent". Vattenbyten kan man göra en gång i veckan om man håller dom under 50% av vattenvolymen. Nyttobakteriestammen kommer inte skadas av det om man inte har väldigt konstigt/aggressivt kranvatten.

                      Gyttjan/slammet som bildas i botten och filter innehåller visserligen nyttobakterier och gyttjan/slammet är dessutom "mat" till nyttobakterierna, men för mycket gyttja/slam kommer sänka syrenivåerna farligt mycket om man även har ett igenkleggat filter.

                      Generellt sett är vattenbyten och rengörning av filter bättre än att inte göra dom. Vill man vara försiktig kan man ta en hink med akvarievatten och skaka rent filtermassan i, men jag kör bara min filterkeramik i lite kallt kranvatten. Linköpings kranvatten (där jag själv bor) är nästan som Osmosvatten, innehåller nästan ingenting.

                      Är det sant att cyano ofta kommer då man har ett mycket pedantskött akvarium med bra filtrering och regelbundna vattenbyten osv?
                      Ja det stämmer. Cyanon är den enda algen som kan överleva i helt kvävefritt vatten, eftersom dom kan dra kväve ur luften (luften består till 78% av kvävgas som kommer ner via cirkulationen i vattnet).

                      Om man går till överdrift med vattenbyten och slamsugning så att det aldrig bildas något slam/gyttja så försvinner "maten" till nyttobakterierna och då får man svajjiga ammoniumnivåer vilket alla alger, inklusive Cyano, går igång på.

                      Men som sagt, håller man vettig nivå på vattenbytena (max 1 gång i veckan max 50% av akvarievolymen) så är det ytterst osannolikt att dom skulle skada nyttobakterierna så mycket att dom inte skulle kunna börja knapra död Cyano.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • cikliden2
                        • January 2005
                        • 434

                        #12
                        Nu är äntligen mörkläggningen över och jag tog bort soppåsarna nyss. All cyano är helt väck och akvariumet är jättefint och rent förutom småsmulat fint bruna "smulor" som ligger på bladen:-)
                        Alla yngel mår också bra och jag matade sparsamt alldeles nyss. Hur ska jag nu gå tillväga, ska jag strunta i att göra vattenbyte nu?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Gör sk "försiktiga" vattenbyten framöver där du ser till att inte peta i bottnen och rota i filtret. Dom brukar nämligen vakna till liv av små ammoniumspikar+syredippar som det gärna blir om man rotar runt i bottnen och filtret.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Wermland
                            • September 2006
                            • 112

                            #14
                            Defdacs...

                            .. tips och råd för oss som är noviser är HELT SUVERÄN!
                            Jag sitter med samma problem och kommer nu att vidta samma åtgärder.
                            Kanon!
                            K.

                            Kommentar

                            • cikliden2
                              • January 2005
                              • 434

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Gör sk "försiktiga" vattenbyten framöver där du ser till att inte peta i bottnen och rota i filtret. Dom brukar nämligen vakna till liv av små ammoniumspikar+syredippar som det gärna blir om man rotar runt i bottnen och filtret.
                              Tycker du att jag ska vänta en vecka from idag innan jag gör nästa försiktiga vattenbyte där jag max byter 40% av vattnet? När ska jag göra rent ytterfiltret nästa gång, gjorde rent det för ca 5 veckor sedan..
                              Ska jag låta det bruna "smulorna" få ligga kvar på växterna?

                              Jag uppskattar också att få så bra svar som jag har fått här angående cyanoninvasionen!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...