Anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Anubias

    Hallå växtexperter! Jag har lite problem med min Anubiasväxt. Har iofs bara haft den i karet i tre dagar, och den såg lite vissen ut när jag köpte den redan.

    När jag köpte den var den gigantisk, så jag kapade den på mitten där nere i tjocka rotstocken, det skulle tydligen gå bra, eller?

    Jag göder med EasyLife's Easycarbo och Profito, ljus är:

    2x 40w aqua-glo eller nåt, med reflektorer. 2x spotlights med 35W hallogenlampa riktat mot ställena där jag har mer växter, där står även anubiasen.

    Bör jag vänta, eller saknar växterna någonting uppenbart?

    Bilder:
    Bifogade filer
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Anubias är en växt som helst inte vill ha så starkt ljus och trivs bättre i skuggan av andra växter.

    Att kapa den vid rotstocken går bra och den ska helst bindas fast på en rot/sten, om du planterar den i sanden kan rotstocken ruttna.

    Att bladen ser lite vissna ut kan bero på många saker, på din växt ser det ut som att en del av bladen kan ha legat ovan vatten ytan i affaren för länge, eller att en algeätande fisk har gnassat på den.
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Bladen kan mycket väl ha legat ovanför vattenytan i affären, tack!

      Går det bra om jag drar upp anubiasen lite ur sanden, så rotstocken är ovanför fast de små rötterna växer ned i sanden?

      Kommer den må bra i mitt ljus, som jag beskriver ovan? mitt kar är ändå 61cm högt så ljuset är inte tokstarkt iaf.

      Tack för bra svar iaf ^^

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Visst kan du dra up den ur sanden också, men som sagt bara inte rotstocken är nedgävd.

        För det mästa brukar den drabbas av alger om den är planterad under starkt ljus om du vill undvika det så kan du sätta den vid en annan högre växt som dämpar belysningen åt den lite.
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Anubias trivs inte "bäst" i skuggan, men däremot *klarar* den skugga ganska bra. Det är en stor skillnad.

          Greger Lindstrands beslutsträd för näringsbrister (http://www.defblog.se/permalink/1674.html ) säger kalium. Innehåller Profito något extra kalium?

          Det är en mycket vanlig näringsbrist i akvarier som har bra fisklast och matas med enbart mikrogödning (Profito?) och kol (EasyCarbo).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Tack för svar båda. Då behåller jag nog växten var den är och drar upp rotstocken lite.

            Står ingenting på behållaren att profito skulle innehålla kalium, så jag antar att det inte gör det. Däremot så är karet nystartat och jag har bara 10 fiskar i det, så "bra fisklast" vet jag inte? ^^

            Jag ska vänta och se om växten tar sig då jag antar att det är för tidigt att säga, men om den inte tar sig vad tycker du jag ska göra defdac? Jag är helt 'grön' på det här området faktiskt

            Återigen tack

            MVH Johan

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              tur att du rättade mig Defdac! Alltid lär man sig något nytt

              Lycka till Johan!
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Däremot så är karet nystartat och jag har bara 10 fiskar i det, så "bra fisklast" vet jag inte? ^^

                Jag ska vänta och se om växten tar sig då jag antar att det är för tidigt att säga, men om den inte tar sig vad tycker du jag ska göra defdac? Jag är helt 'grön' på det här området faktiskt
                Mm.. om det är såpass nytt så var den väl kanske inte helt kry från början och då är det egentligen lite för tidigt att se vilken typ av näringsbrist det är. Det är ju inte omöjligt att den började få kaliumbrist redan i affären där du köpte den.

                Jag vet att svaret är tråkigt, men vill du vara säker på att få med alla näringsämnen är PMDD det enklaste, billigaste och bästa alternativet:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Jo, det blir säkert PMDD om det inte vill ta sig. Dock så är jag inte så het på att byta vattnet en gång i veckan i mitt 350L. Just nu hade jag tänkt att byta vatten om ca 3 veckor (I med fiskar idag så) sen därefter varannan vecka. Har jag förstått det rätt, så måste man byta vatten varje vecka med PMDD för att hålla nivåerna stabila?

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Jag har köpt något som heter Hobby LATERIT som är en kula man petar ner en vid varväxts rot en gång i ½ året och den skall inne hålla både kalium och järn. 99kr för 20 kulor. Tyckte oxå att det verkade lite för meckit med PMDD fast det är antagligen bland det bästa man kan använda.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Just nu hade jag tänkt att byta vatten om ca 3 veckor (I med fiskar idag så) sen därefter varannan vecka. Har jag förstått det rätt, så måste man byta vatten varje vecka med PMDD för att hålla nivåerna stabila?
                      Det underlättar helt klart att göra 50% vb en gång i veckan eftersom man då kan göda för hela akvarievolymen och vara säker på att man aldrig får mer än dubbla doserade mängden (som ändå är väldigt låg).

                      Fördelen är även åt andra hållet att om näringen tar slut redan efter ett par dagar så slipper växterna stå en extra vecka helt utan näring.. Speciellt mikronäringen är ganska flyktig i akvariemiljö eftersom den består av metaller som gärna oxiderar och sedimenterar ibland efter bara några timmar.

                      Det sagt så är det väldigt många som går ner till varannan vecka och hugger upp fulldospulsen i mindre delar som doseras flera gånger under veckorna mellan vattenbytena - och det låter som en metod som skulle passa dig bättre?
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        Jag har köpt något som heter Hobby LATERIT som är en kula man petar ner en vid varväxts rot en gång i ½ året och den skall inne hålla både kalium och järn. 99kr för 20 kulor. Tyckte oxå att det verkade lite för meckit med PMDD fast det är antagligen bland det bästa man kan använda.
                        5 spänn för några gram vanlig hederlig lera är verkligen en lysande affärsidé 8 )

                        Problemet med bottengödningar är dom är väldigt dåliga på att tillhandahålla makroämnen (NPK) eftersom växterna gör av med dessa så väldigt fort. Däremot är lite lera bra som backup vad gäller mikroämnen, typ järn som ändå är så flyktigt i vatten.

                        Men som helhetslösning.. mjaee..
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Jag har haft funderingar på att köpa hem lera och blanda i nutrisi och sedan låta dessa luft torka skulle det fungera? Deffen?
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Jovisst det skulle säkert bli lite extra krut ett litet tag iaf =)

                            Senskebröderna vet jag köper Osmocote-tabletter och bakar in dom i lerbollar.

                            Observera att dessa är potentiella algodlingsbomber när leran inte längre skyddar ammoniumtabletten (tex när man rotar upp växter), men det verkar fungera väldigt bra.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Det sagt så är det väldigt många som går ner till varannan vecka och hugger upp fulldospulsen i mindre delar som doseras flera gånger under veckorna mellan vattenbytena - och det låter som en metod som skulle passa dig bättre?
                              Det skulle ju passa mig perfekt. Jag ska dock vänta och se hur mina växter tar sig med Profito och Easycarbo, jag håller tummarna!

                              Tack för hjälpen.

                              MVH Johan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...