Hjälp angående PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Hjälp angående PMDD

    Jag köpte här om dagen PMDD och tänkte sätta igång ikväll med vattenbyte och tillsätta PMDD i akvariumet.

    Men när jag sökte på internet om dosring såg jag att de ska vara 3 ämnen, men jag fick bara två påsar i affären där jag köpte det. Dessa två är:
    KH2PO4
    KNO3
    Jag undrar om jag måste ha det tredje ämnet eller om det går bra med bara dess två?

    Snälla hjälp mig snarast.
    Tack på för hand.
    240L SA
    70L
    54L
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Du behöver en påse Nutri Si

    Var köpte du ditt pmdd någonstans?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      Akvarieaffären här i stan. De sa de använder dessa till leasingakvriumen. Så jag trodde att jag fick allt jag behövde. Jag vet inte om han glömde ge mig ett av medlen eller om de inte har de alls..eftersom att jag inte visste att de skulle vara 3 så frågade jag inte efter de heller.

      Ska jag vänta med dessa tills jag fått tag på Nutri Si? Eller kan jag ha i dessa ikväll?
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        KNO3 och KH2PO4 ger dig främst NPK. N och P har man ofta i tillräcklig mängd i fiskakvarier via deras fiskskit. Det är främst CO2, K och mikroämnen som det snabbt blir slut på i akvarier generellt sett.

        Så jo, det är idé att vänta tills du skaffat en mikrokomponent. Har du någon normal akvariegödning är det sannolikt att den räcker som mikrodel.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Det defdac skriver stämmer garanterat, han har stenkoll på näringsämnen, akvarieväxter och deras ljusbehov.

          Så du säger att din lokala fisklangare kränger sitt eget pmdd?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            KNO3 och KH2PO4 ger dig främst NPK. N och P har man ofta i tillräcklig mängd i fiskakvarier via deras fiskskit. Det är främst CO2, K och mikroämnen som det snabbt blir slut på i akvarier generellt sett.

            Så jo, det är idé att vänta tills du skaffat en mikrokomponent. Har du någon normal akvariegödning är det sannolikt att den räcker som mikrodel.
            Hur är det eg. för oss som har fiskar? Ganska glest befolkat visserligen men de får ju en hyfsat portion mat 1-2ggr/dag

            Ska man fortsätta som vanligt (ca 20ppm co2 + dubbeldos PMDD) eller ska man dra ner på macro och riskera kaliumbrist? Eller kan man i mitt fall köra enkeldos PMDD istället och kombinera med något annat? (Vill påminna om att jag fick diagnosen microbrist på polysperma då jag körde på enkeldos PMDD enbart. Därav kör jag numera dubbeldos)

            Har upptäckt att jag får lite gröna alger i slutet av veckan....

            Detta har jag nu:
            50 % planterat 720L med 40 neon/kardinal, 30 otocinclus, 8 unga diskus, 2 nyckelhål, 2 dorsigerus, 6 små scalarer
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag brukar avråda från att dosera upp individuella nivåer. Det blir bara svajjigt. Stabilt förhållande mellan alla ämnen verkar växtakvarier gilla.

              Mikrobrister är PMDD:s akilleshäl iom att det inte är de bästa kelaten i PMDD-mikrogödningarna. Funkar det inte att dosera dagen efter vattenbytet när pH:t gått ner lite och inte heller att hugga upp dosen så man doserar under hela veckan är det kanske läge att göra som jag gör och skaffa lite Ferrogan eller TMG som man droppar ner lite då och då.

              När jag gör om min torrmix kommer jag förmodligen dubbla eller trippla mängden NutriSi så jag slipper småskvätta Ferrogan då och då.. Känns inte alls stabilt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Förutom dubbeldosen har jag i en enkeldos mitt i veckan glömde jag nämna. Anledningen till denna ngt höga dos är 40-50% vattenbyte för diskusarna.

                Nu i veckan skippade jag macro för denna dos och direkt blev topparna på polysperma gula. (Kaliumbrist?) Däremot fick inte de extra grönalger som brukar dyka upp de 2 sista dagarna. Reflektioner?
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det var en intressant iaktagelse, jag tror isåfall mer på kväve- eller magnesiumbrist men det kanske är högre sannolikhet kalium om du kör Discus.

                  När toppar blir missfärgade misstänker man ju annars direkt spårämnesbrist. Kalium är lättflyttat inom växten har jag för mig så det borde inte vara det - perfekt tillfälle att testa lite olika individuella makrodoser och kolla vad det kan vara. Speciellt kalium är ju tacksamt att testa sig fram till om du har extra K2SO4. Likaså magensiumhalten är ju tacksam att ändra med MgSO4 om du även doserar det individuellt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Det defdac skriver stämmer garanterat, han har stenkoll på näringsämnen, akvarieväxter och deras ljusbehov.

                    Så du säger att din lokala fisklangare kränger sitt eget pmdd?
                    Idag var jag ner till affären igen för att kolla om de hade NutriSi. Men jag fick veta att de inte avänder det utan de har något flytande gödningsmedel som de tillsätter, men jag tyckte att den flaskan var alldeles för dyr.

                    Så jag fick istället NutriSi, K2SO4 och MgSO4 av en kompis. Så nu har jag precis gjort vattenbyten i mina två kar och haft i gödning, nu hoppas jag att växter kommer att ta fart

                    Tack för all hjälp
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • Passat
                      • February 2008
                      • 611

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      KNO3 och KH2PO4 ger dig främst NPK. N och P har man ofta i tillräcklig mängd i fiskakvarier via deras fiskskit. Det är främst CO2, K och mikroämnen som det snabbt blir slut på i akvarier generellt sett.

                      Så jo, det är idé att vänta tills du skaffat en mikrokomponent. Har du någon normal akvariegödning är det sannolikt att den räcker som mikrodel.
                      Tack för hjälpen! Då förstår jag lite mer vad det handlar om
                      240L SA
                      70L
                      54L

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Vågar man fråga vad du fick betala för dina KNO3 och KH2PO4 påsar och vad din feskhandlare skulle ha för flaskan med Nutri Si?
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          #13
                          Jag gick till affären för att jag inte visste vad PMDD innehöll och visste inte riktigt hur det fungerade så jag tänkte bara prova och sen tänkte jag att skulle köpa via internet när jag visste lite mer vad det handlade om.

                          Jag fick betala 100 kr får påsarna vilket jag kan tänka mig var dyrt. Men flaskan som de visade mig idag kostade 190 kr för 250 ml.

                          Men när jag var in första gången och frågade efter gödningmedel tog de fram en flaska för 130 på ca 200 ml, det var när jag började prata om PMDD som de vägde upp påsar till mig.

                          Men min tanke var från början som sagt att bara prova och lära mig vad det handlar om. Framöver kommer jag att beställa via nätet.
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Det var en intressant iaktagelse, jag tror isåfall mer på kväve- eller magnesiumbrist men det kanske är högre sannolikhet kalium om du kör Discus.

                            När toppar blir missfärgade misstänker man ju annars direkt spårämnesbrist. Kalium är lättflyttat inom växten har jag för mig så det borde inte vara det - perfekt tillfälle att testa lite olika individuella makrodoser och kolla vad det kan vara. Speciellt kalium är ju tacksamt att testa sig fram till om du har extra K2SO4. Likaså magensiumhalten är ju tacksam att ändra med MgSO4 om du även doserar det individuellt.
                            Jag matar inte mina discus som många andra discusägare om det var det du menade. Jag har inte riktigt den orken
                            Inte kalium då alltså... Eftersom grönalgerna jag tidigare fick uteblev medan topparna blev gula bör väl något av ämnena i KH2PO4 eller KNO3 saknas medan något annat ämne av dessa finnas i överflöd? Utesluter man kalium skulle det väl kunna vara balans mellan P och N? Göder jag dessa 2 får jag lite pälsalger och låter jag bli får jag gula toppar. Kan jag inte ha för mycket N om jag göder men för lite P om jag inte göder? (för mycket P brukar väl ge Cyano?)
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Ursprungligen postat av sme_h
                              Eftersom grönalgerna jag tidigare fick uteblev medan topparna blev gula bör väl något av ämnena i KH2PO4 eller KNO3 saknas medan något annat ämne av dessa finnas i överflöd?
                              Svårt att säga. Kör man ett stort vattenbyte i veckan och doserar allt i kända nivåer så ska det ganska mycket till för att en nivå plötsligt ska sticka iväg okontrollerat.

                              Utesluter man kalium skulle det väl kunna vara balans mellan P och N? Göder jag dessa 2 får jag lite pälsalger och låter jag bli får jag gula toppar.
                              Pälsalger brukar tyda på för låga CO2-halter om man kör med CO2. Dom kan faktiskt trilla av om CO2-halterna blir bra igen.

                              Kan jag inte ha för mycket N om jag göder men för lite P om jag inte göder? (för mycket P brukar väl ge Cyano?)
                              För mycket av något behöver du inte oroa dig för om du gör vattenbyten. För lite av något om du inte göder kan absolut hända.

                              Jag har gett upp att testa att dosra olika individuella nivåer. Fick aldrig någon ordning på akvariet när halterna nästan aldrig var regelbundna.

                              När jag började köra allt konstant med 1 bubbla/sek och bra med ljus från T5:or samt torrmix där alla nivåer är satta i sten så har akvariet gått som en klocka. Det enda som varierar numera är pumpkapaciteten (skitiga slangar syns väldigt tydligt på min 2222:a) och en omdesign då och då och dessa båda variationer kan ge lite alger som är ganska enkla att kontrollera.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...