Göda växter =göda alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Göda växter =göda alger?

    Har funderat på en sak.
    1. Jag skulle vilja få fart på mina växter och fått tipset att göda dem mer, MEN, då måste väl även algerna få mer fart dom oxå..? Och det är ju inte så kul :/

    2. Undrar oxå om EasyCarbo motsvarar t.ex. mäskmetoden vad gäller koldioxiden?
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    EasyCarbo ger växterna koldioxid ja.

    Jadu, jag har gödit med ProFito en gång, började i fredags förra veckan, man ska göda en gång i veckan, dock har jag inte fått några alger vilket jag ville ha, men växterna förökar sig som bara tusan, har fått minst 5 nya skott av de långa gräset som växer på marken och mina flytväxter har fått massa nya skott de med.

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Jag tycker Easy Carbo inte är något bra medel då vissa växter dör om man använder varje dag. (Vattenpest, Vallisneria) Men ja det är Motsvarigheten

      Om du använder PMDD kommer växterna att börja växa mer och konkurrera ut algerna, om du där i mot bara har långsam växande växter så som Anubias göder man algerna mer för att då hinner växterna inte tillgodo göra sig all näring.
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Jag kör EasyCarbo 2 ggr i veckan eftersom fiskarna själv producerar CO2 enligt en akvarie butik.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Alger triggast främst av förändringar i ljus, co2, syre och ammoniumnivåer. Håller man en stabil tillförsel av ljus, CO2, syre och PMDD så får man inte alger om det finns växter i närheten.

          Ammonium kommer från för mycket fisk, övermatning, kvarliggande matrester, kvarliggande död fisk, krukväxtgödningar och i marginell omfattning kvarliggande döda växtdelar.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...