PH/CO2/dKH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas-P
    • August 2007
    • 53

    PH/CO2/dKH



    Om jag har ett växtakvarie med en datorstyrd CO2 anläggning och vill lägga mig på PH 6,4 bör jag då sänka vatten hårdheten til 2?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Varför vill du just ha pH 6.4 ??? Man brukar acceptera akvarievattnets KH och sedan tillsätta CO2 tills man når det pH-värde som motsvarar 20-30 ppm CO2 enligt CO2-tabellen.
    Senast redigerad av petnym; 08 July 2008, 11:34.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Niklas-P
      • August 2007
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Varför vill du just ha pH 6.4 ??? Man brukar acceptera akvarievattnets KH och sedan tillsätta CO2 tills man når det pH-värde som motsvarar 20-30 ppm CO2 enligt CO2-tabellen.
      Säg att man vill nå 6-7 i PH som är naturligt för de fiskar man har.

      Och om man kör med osmos karske det skiljer sig lite från gång till gång?

      Hur kalibrerar man in dessa PH datorer?

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Man kalibrerar en pH-kontroller genom att mäta en eller flera referensvätskor med känt pH.

        Om du inte odlar fiskarna så spelar inte pH:t så stor roll att det är värt risken att hålla på att trixa med en massa parametrar på en gång. Bara de ligger i rätt ende av skalan. Risken med att trixa med KH-värdet när du har en pH-kontroller är att du rätt som det är gasar ihjäl dina fiskar pga svängningar i KH-värdet.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Niklas-P
          • August 2007
          • 53

          #5
          Okey då börjar det klarna _lite_ mer... Tack! Lite följdfrågor bara...

          Odla och odla det är alltid intressant att se fiskarnas lek betenden. Och har man tid över att ta vara på något är det alltid kul att följa.

          20-30 ppm CO2 är det för växternas bästa eller för att fiskarna även ska må bra?

          Men om jag gör vattenbyte en gång i veckan med osmos vatten, måste jag då mäta KH efter varje byte? Så jag inte riskerar att jag råkat skicka iväg KH och om det blir för lite eller som du säger ännu värre förmycket CO2?

          Finns det digitala KH mätare? Multimätare?

          Nu känner jag att detta skulle ju hamnat på en annan del av forumet men...

          Kommentar

          Arbetssätt...