Flytväxts problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ienni
    • September 2007
    • 12

    Flytväxts problem

    Hej, för ett tag sen fick jag flytväxter som snabbt som 17 spred sig och till sist täckte hela ytan. Dom var odödliga, när jag städade blev det inte många kvar men de förökade sig snabbt igen. Men sen helt plötsligt är alla bara borta?! Det finns inte en enda en kvar nu? Jag undrar om det kan bero på att jag har bytt lysrör? Kan det vara så eller är det något fel på vattnet?

    MVH
    Jennie
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Vilka flytväxter?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • ienni
      • September 2007
      • 12

      #3
      Det har jag faktiskt ingen aning om Såhär ser dom ut : http://www.zierschildkroete.de/futter/lemna.jpg

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Kan inte öppna sidan, men gissar på andmat.
        Är grymt svår att utrota, om du inte skaffat fisk som gärna äter det.
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Det är Andmat. Svårt att utrota om man inte har fisk som äter växten. Jag har själv av växten i två akvarium. I det ena växer den så det knakar och man får rensa ofta men i det andra försvinner den. Orsaken till att den försvinner hos mig är att större svärdbärare och platys äter av den väldigt gärna. Jag har hört att åtminstone Sorgmateltetra och Guldfisk (+ Slöjstjärt) också skall äta av den. Så har du skaffat någon fisk som äter av växten på senare tid kan det vara svaret på din fråga. Om dina övriga växter mår bra torde det inte vara fel på vattnet. Andmaten är mycket härdig och inte kräsen med förhållandena.
          h. Johan

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ibland checkar andmaten ut när cyanon drar på - och tvärtom...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • ienni
              • September 2007
              • 12

              #7
              kan det vara att jag har skaffat kopparbarber? Annars har jag inte ändrat någonting förutom lysröret då.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Duktiga kopparbarber i så fall. Men när jag en gång försökte introducera andmat i en burk med praktbarber gick det aldrig vägen. Alla introduktionsförsök åts upp inom några minuter.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...