Naturväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciwa
    • March 2008
    • 120

    Naturväxter

    Finns det växter som växer i naturen som jag kan ta och stoppa i mitt akvarium? blommor, löv, vass..
    / C i w a.
    s i m m a l u n g t .
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Absolut, tex vattenpest, hornsärv mfl., dvs vattenväxter.
    Men alla är inte lämpade, främst pga att temperaturen i karet ofta kan vara lite för hög.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Så gott som alla akvarieväxter finns någonstans i naturen... Men det var kanske inte så du menade?
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Ciwa
        • March 2008
        • 120

        #4
        jag kanske menade något som finns hos mig hemma i luleå :S Men så ingen växt är skadlig/giftig för fiskarna ?
        / C i w a.
        s i m m a l u n g t .

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #5
          Dom gånger jag testat att plocka vattenväxter i naturen och stoppa i akvariet har det faktiskt varit från stugan utanför Luleå. Inget jag provat med (utom vattenpest) har överlevt dock. Jag tror att växterna behöver mycket mer ljus och kanske lite kallare vatten än vad vi har i våra akvarier. Hursomhelst gillade mina malar och botior att smaska i sig växterna när de började droppa av så någon nytta gjorde de iallafall.

          I skärgården i Bottenviken (med näst intill sött vatten) finns det en bottentäckande växt som skulle se fantastisk ut i akvarium bara man fick den att klara sig, ser ut som gräs ca 1-2 cm hög och bildar en tät matta.

          Du undrade om något kan vara skadligt för fiskarna; jag tror inte det finns några växter som i sig själva är farliga, däremot finns det alltid en liten risk för att man får in fiskparasiter i akvariet när man tar foder, rötter, stenar, växter osv från vatten där det finns vild fisk.
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          Arbetssätt...