Hur snabbt resultat med PMDD?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Hur snabbt resultat med PMDD?

    Har hällt i detta i mitt 112 liters idag för första gången.
    Hur snabbt kan jag förvänta mig synbara resultat? (otålig som fan!)
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • stefan s
    • April 2008
    • 104

    #2
    Om du tar en bild på akvariet idag och sen jämför om en vecka så ska du se att du märker skillnad väldigt snart.
    70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
    Min zoon

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Förutsatt att du iaf har bättre än urusel belysning i karet, och att du aldrig använt någon form av gödning tidigare, så lär du se tydlig skillnad innom 2-4v.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #4
        Vårt akvarium tar sig då inte. Är inne på 2a månaden med mäsk och pmdd, inget händer.
        Ljuset vi har är en T5-ramp med 4st rör på 39w vardera till ett 380 liters. Någon skillnad tycker jag ju att det borde varit.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
          Vårt akvarium tar sig då inte. Är inne på 2a månaden med mäsk och pmdd, inget händer.
          Ljuset vi har är en T5-ramp med 4st rör på 39w vardera till ett 380 liters. Någon skillnad tycker jag ju att det borde varit.
          Hur mycket PMDD doserar du?
          Det är ju mycket läggar att dosera för lite än för mycket, speciellt om man tillför Co2.
          Jag kör med utan PMDD och har ganska mycket växter och pytsar nu i 3 dl av varje i mitt 450L, vilket är en hel del över "normaldos".
          När det har stökat med växterna så har i stort sett alltid mer PMDD hjälpt.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

            #6
            Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
            Hur mycket PMDD doserar du?
            Det är ju mycket läggar att dosera för lite än för mycket, speciellt om man tillför Co2.
            Jag kör med utan PMDD och har ganska mycket växter och pytsar nu i 3 dl av varje i mitt 450L, vilket är en hel del över "normaldos".
            När det har stökat med växterna så har i stort sett alltid mer PMDD hjälpt.

            Ja jag tillsätter ju väldigt mycket mindre. Strax över normal dos dvs knappt 1 dl till mitt kar.
            Kanske ska tömma i det sista jag har i flaskorna och se vad som händer.
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
              Ja jag tillsätter ju väldigt mycket mindre. Strax över normal dos dvs knappt 1 dl till mitt kar.
              Kanske ska tömma i det sista jag har i flaskorna och se vad som händer.
              Ja, i o m att du tillför Co2 oxå så blir växterna extra hungriga
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Märker man ingen skillnad när man börjar tillsätta CO2 så är det ljuset som sätter stopp, vilket inte är sannolikt med 4x39 watt över 375 liter om det är bra reflektorer.

                Börjar man tillsätta CO2 och PMDD och det inte händer något så har man antingen sjabblat till CO2-tillförseln (dålig upplösning) eller ljuset (oreflekterat, skuggande ytväxter, skitiga rutor).

                Det blir verkligen en *dramatisk* förändring med CO2 om upplösningen fungerar som den ska. PMDD-doseringen är mindre viktig, speciellt om det är hög fisklast och växterna inte är bleka om topparna..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Whistler84
                  • November 2007
                  • 850

                  #9
                  Jag doserar 20ml av varje flaska två gånger i veckan i mitt 450L, varav en av gångerna är vattenbytesdag då jag byter ca 40%. Det växer så det knakar, och jag har inte CO2.

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    #10
                    Det är väl inte ett måste att ha CO2 om man använder PMDD?
                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av TinaM
                      Det är väl inte ett måste att ha CO2 om man använder PMDD?
                      Nej, men det omvända gäller. Alltså: Om man tillsätter CO2 måste man göda mer...
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ursprungligen postat av Whistler84
                        Jag doserar 20ml av varje flaska två gånger i veckan i mitt 450L, varav en av gångerna är vattenbytesdag då jag byter ca 40%. Det växer så det knakar, och jag har inte CO2.
                        Det låter som trådens sundaste Pmdd dosering...

                        Kommentar

                        • Tamarind
                          • February 2008
                          • 482

                          #13
                          Om man tittar på mina stängelväxter så kan man se exakt när jag började med PMDD, det ser ganska kul ut faktiskt... Mitt på är plötsligt bladen dubbelt så stora, tätare och grönare!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...