Växterna ruttnar trotts PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Växterna ruttnar trotts PMDD

    Jag ahr ett 25-liters akvarium. När jag startade upp det hade jag i ganska mycket växter och hade det igång ett tag innan jag köpte fisk och räkor. Jag har sedan fyllt på med växter som jag hittat i olika akvariebutiker. Jag köpte tre guppisar för jag tänkte att de skulle föröka sig men istället dog de en efter en under 4 månaders tid. Rärkorna lever och verkar må bra. Jag har tre stycken och 2 utav dem har fin färg, den tredje har inte riktigt lika fin färg. Kan det vara en hane kanske? Det enda är att de inte har förökat sig.

    Eftersom räkorna mår bra struntar jag för tillfället i att fiskarna dog. Fast jag vet inte hur jag ska göra när jag vill köpa nya för jag vill ju inte att de oxå dör. Men mitt största problem just nu är att växterna ruttnar och ändå har jag i PMDD. Vad är det för fel om växterna ruttnar? Känns inte kul alls just nu.

    Filtret är ett skunfilter (billigfilter).

    Egentligen vet jag inte om jag ska skriva här eller någon annanstans.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Vad är det för växter? Är det verkligen vattenväxter? Hur mycket växter är det och mycket näring / PMDD ger du dem? Hur stark belysning har dom?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Ja det är verkligen vattenväxter! Den som ruttna är Ceratopteris siliquosa, Ceratopteris cornuta och den andra är en bacopa.

      Jag ger 2 ml. Belysningen är en vanlig glödlampa men så har det varit i 4 månaders tid och det är först nu som de börjat ruttna. Eftersom akvariet är så litet har jag inte hittat något lysrör som passar och glödlampan lyser upp hela akvariet. Faktiskt hände det när jag började med PMDD som jag haft i sedan i början av juni. Det är det jag tycker är så konstigt att de började ruttna när jag började använda PMDD.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Att växterna ruttnar beror i ditt fall på ljusbrist. 60 watts glödlampa över 25 liter ger ungefär hälften så mycket ljus som växtenra behöver för att överleva.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Konstigt då att det har funkat i 4 månader men så fort jag började med PMDD så började de att ruttna. Det är det jag inte riktigt förstår.

          Vad ska jag ha för belysning då?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja dom är tuffa. Dom klarar sig länge under dåliga förhållanden. I detta fallet så är Correlation != Causation vad gäller din PMDD-iaktagelse.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Ja dom är tuffa. Dom klarar sig länge under dåliga förhållanden. I detta fallet så är Correlation != Causation vad gäller din PMDD-iaktagelse.

              Jag förstår inte vad du menar

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Det deffen menar är att det var en tillfällighet att växterna började dö just när du började med PMDD.
                PMDD var inte orsaken, men du fick för dig det eftersom dom började dö när du började med gödningen.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #9
                  Ok. Jag vet ju att PMDD är bra så det kändes väldigt märkligt. Har ni några tips på belysning då? Jag har letat men alla lysrör är för långa och det blir ju inte så snyggt. Har funderat på om man kunde göra något med sådana där små runda lampor men inte riktigt kommit på hur. Är inte så händig och så tycker jag det är svårt att veta om det blir för varmt för täckglaset.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Hade i 3 månader 2st 125cm långa lysrör placerade ovanför ett 75cm långt akvarium enkom för ljusets skull, om du inte tycker det är snyggt så får la du blunda!

                    Cum hoc ergo propter hoc
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Om du inte är sugen på att bygga något eget så är nog det bästa du kan få tag i en 2-lamps ramp som du sedan bestyckar med så stora lågenergilampor som får plats.

                      Normalt brukar det vara max 25-40W i glödlampsramperna men med lite tur får du plats med iaf en 11W lågenergilampa (som motsvarar ~60W glödlampa i ljusmängd)

                      Så med en 2-lampsramp borde du kunna få iaf minst 3ggr mer ljus om du stoppar i 2x11W lågenergi.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...