Hur få fart på växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Hur få fart på växterna?

    Problemhistoria:
    Startade ett 375-liters för ca 7 månader sedan. Sedan dess har alla växter envisats med att inte ta sig som de ska. Efter ett tag har de fått kasserats. Har haft olika svärdsplantor, vattenspikblad, anubias, hygrophilia mm. Ingen tar sig nåt vidare.

    Körde under en period av ca två månader med PMDD och EasyCarbo, men då jag inte märkte nån skillnad har jag kommit av mig med det. JBL's "sju kulor" används.

    Symptom: växter gulnar / "förmultnar" / förtvinar och utvecklar inte något vidare rotsystem.

    Belysning: 2 st Philips Aquarelle TL-D 36W. Är det möjligen för lite för 50cm vatten?

    Vattenvärden är som de ska, förutom fosfat som envisas med att vara långt, långt över normalt. Oklart varför. Det är även endel envisa brunalger i karet.

    Har ärligt talat börjat ledsa lite på detta växtproblem nu. Inte så ekonomisk i längden heller. Djupt tacksam för idéer om vad som kan vara fel och hur man gör för att få fart på det rackarns växtlivet.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Belysningen kan säkerligen vara en del av orsaken. 2x36W i ett 375l kar är väldigt lite för de allra flesta växter (inte så mycket pga höjden på karet, mer med avseende på bottenytan)

    Att fosfaten är hög skulle kunna vara en indikation på att du använt något pH sänkande/stabiliserande medel som använder en fosfat-buffer för att landa pH runt 6,5

    Annars ska du absolut fortsätta med PMDD och också gärna EasyCarbo, där har du förutom ljuset en grundförutsättning för att växterna ska trivas.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Mycket riktigt använde jag tidigare Amtra Trop för att få Ph=6.5. Efter zoopet-tips har jag slutat med det nu. Ph har nu klättrat upp till ca 7.1. Dock var det bara någon vecka sedan jag slutade, så det har inte blivit någon större förändring på fosfatvärdet än.

      Gäller regeln ju starkare ljus desto bättre? Eller kan det bli för mycket så att man istället får en alginvasion? Funderar på att skaffa T5 eller MH (eller kombination) för att få fart på växterna. Jag kikade t.ex. lite på Aquastyle's lösningar. Hur mycket ljus är lagom för ett 375 liters?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Nä, mer ljus är inte alltid bättre, men jag tror att 4x36W är en bra start för ditt kar.
        Med mer ljus går det åt mer näring, inklusive kol, och det är betydligt lättare att halka efter med detta och därför få just alginvasion.

        Gör rejäla vattenbyten den närmsta tiden så du får ner fosfat-nivåerna , men fortsätt att använda övrig näring i PMDD och gärna också EasyCarbo.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • isolapojken
          • November 2004
          • 143

          #5
          OK, tack för svar!
          Ska försöka skaffa ramp så jag kan ha fler lysrör och få lite mer ljus.
          Bara att hoppas på att det styr upp sig till slut... Tack!

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Är ingen expert, men min erfarenhet säger samma sak som experten ovan, fördubbla minst ljuset.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Men som sagt, det är också nödvändigt att fortsätta med gödning.
              Att du inte fick resultat tidigare berode med största sannorlikhet på ljusbrist.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...