Varning för Ophipogon jaburan var. ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    Varning för Ophipogon jaburan var. ???

    Köpte i dag en växt som är grov i bladen för att slöistjärtarna inte skall äta upp den . Detta lyckades dom har inte rört den. Men smolket i glädje bägaren är att det är en Ophipogon jaburan var. vilket enl. mina sökningar på google är en sumpväxt och där av inte kommer att överleva i akvariet mer än någon månad. har kontakta odlaren via mail för att se vad de har att säga om växten och dess chanser att leva i ett akvarium. Då jag köpt den som en akvarie växt och inte fått någon information om att det är en sumpväxt. Eller vad tycker/tror/vet ni??
    Senast redigerad av Mick13; 26 June 2008, 20:57.
    In vino veritas, in aqua sanitas

  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #2
    Fått mail från odlaren och de bekräftar att det är en sumpväxt. I detta fall var det en växt från Nygaards de använder sig av en märkning på sina växter på skylten se mail nedan.
    Hej Mick,
    Informationen är helt korrekt. Ophiopogonarterna som finns i några olika varianter, bredbladiga= jaburan, variegata=vitgrön,japonicum=smalbladig och "Kyoto dwarf"=lågväxande är sumpväxter som i olika grad anpassar sig till akvarium, men inte för evigt.Dom har trots det en funktion att fylla. Dekorativt växtsätt och ovanliga färger.Dom kallas också för ciklidgräs eftersom den typen fiskar lämnar dom här växterna ifred. På våra namnstickor finns den här informationen. Akvarieväxter är märkta med blå placeringanvisning och sumpväxter är markerade med grön placeringsanvisning.Det var tråkigt att inte Zoohandlaren upplyste dig om detta.
    mvh
    Ingrid Nygaard

    Så det blir en ambulerande tillvaro för mitt ciklidgräs. En månad i karet och en i förnstret o en vanlig kruka. men det goda med detta är Slöistjärtarna äter inte ciklidgräs =)
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    Arbetssätt...