Tvärstopp...Dåligt växtval?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Tvärstopp...Dåligt växtval?

    Var i djuraffären idag och köpte lite växter och annat till mitt akvarium. En av växterna jag köpte hette Hemigraphis colorata, sökte upp den på zoopet och såg att det kanske inte var ett sådant bra val. På dem som säljer/skickar ut plantornas hemsida stod det däremot inget om hur vida den inte var bra i ett akvarium. En annan jag köpte var också av släktet Spathiphyllum, är denna också dålig, den påminde lite om en echinodorus.
    Help, orolig Vad ska jag göra?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Spathiphyllum är fredskalla, en övervattensväxt. Så du blev helt enkelt dubbellurad av djuraffären.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      I detta fall var det nog att båda var lite ovetande. Men, men den ena kan jag alltid plantera i en kruka eller så kan jag kolla om jag kan byta ut dem mot några andra växter.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        En enkel sak man kan fråga efter är rotsystemet. Unga plantor gäller denna beskrivning på!
        Submersa växter dvs undervattensväxter har oftast fintrådiga rötter och inte så kraftiga.
        Sumpväxter har oftast kraftig rotstock som är väl anpassad till plantering i lera/jord.
        Övervattens växter har liknande rotstock som sumpväxter men flera rotfördelningar.

        Jämnförde mellan undervattens plantor av Indisk Hygrophila, submersa växter vattenkrassula, övervatten fredskalla.

        Defdac- rätta mig gärna om jag har fel.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av ciklidcollector
          Jämnförde mellan undervattens plantor av Indisk Hygrophila, submersa växter vattenkrassula, övervatten fredskalla.

          Defdac- rätta mig gärna om jag har fel.
          Heter inte det nej, men så kan man inte generallisera.
          Däremot skulle man ju kunna säga att man skall vara mer försiktig om man inte vet vad det är för växt om man ser att den har ett grovt rotsystem. (Men det har många submersa växter med, och de flesta av dom går ju att hållas emerst med, men de är ändå ingen sumpväxt)

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Vi kan vända på steken
            Växter med tvåfärgade blad är övervattens växter.
            typ, liljor.
            Oftst så är bladen väldigt tjocka på övervattens växter o skyddade med ett vaxliknande lager.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av ciklidcollector
              Vi kan vända på steken
              Växter med tvåfärgade blad är övervattens växter.
              typ, liljor.
              Jag har en Cryptocoryne i ett av mina kar med en färg på översidan (grön) och en på undersidan (röd). Jag har en Echinodorus där ungefär samma gäller
              Bägge är definitivt undervattensväxter

              Jag tror inte att man kan ställa upp en regel som slår fast om växten är en undervattens- eller en övervattensväxt.
              Vilken regel man än slår fast så finns det mänder av undantag från denna regel.
              Några sådana "indicier" på att växten inte är lämplig i akvarier ges på Zoopets infossida om växtsläkten - här för Hemigraphis http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=78&Itemid=66
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av ciklidcollector
                En enkel sak man kan fråga efter är rotsystemet. Unga plantor gäller denna beskrivning på!
                Submersa växter dvs undervattensväxter har oftast fintrådiga rötter och inte så kraftiga.
                Sumpväxter har oftast kraftig rotstock som är väl anpassad till plantering i lera/jord.
                Övervattens växter har liknande rotstock som sumpväxter men flera rotfördelningar.

                Jämnförde mellan undervattens plantor av Indisk Hygrophila, submersa växter vattenkrassula, övervatten fredskalla.

                Defdac- rätta mig gärna om jag har fel.
                Skönt att se att du är ödmjuk gentemot Defdac iaf, men eftersom jag inte får rätta dig vill jag att du berättar vad du tror som väsentligt skiljer i växtsätt till exempel mellan "Indisk Hygrophila" och "vattenkrassula", när du nämner de arterna gör du skillnad på deras växtsätt och på undervattens och submers.

                Man kan inte bygga fungerande regler på att undersöka tre arter, om en sådan regel skulle fungera bygger den inte på studier, utan extrem tur.

                Många av de växtarter som säljs i butik är odlade emerst, alltså "över vatten", fast de även fungerar bra submerst. De flesta arterna får lite annorlunda växtsätt, så om man skulle lära sig att se skillnad på vilka som vuxit emerst och välja bort dom så har man i en vanlig zooaffär normalt sett upp till några enstaka arter att välja på.

                Sen är ju inte det enda problemet med växter, så i stället för att lära sig konstiga tumregler om vilken växt som kanske är obligat emers så bör de flesta nybörjare försöka hitta de få arter de har stor chans att få att fungera bra.

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Och det lämpligaste sättet för nybörjare att lyckas torde väl då vara att hitta en försäljare som för en gångs skull vet vad dom säljer..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10

                    Ord o inga visor.
                    Köp växter som är för akvariebruk.
                    Givetvis från inköps ställen som kan sin sak.
                    Då jag menade två färgade så menade jag att bladet har två färger på ovansidan.
                    Typ görnt och vitt, inte att bladet på ovan sidan grönt o under sidan rött.

                    Det förekommer submersa växter som faktiskt är två färgade på ovan sidan men det beror på en övergång beroende på ljuskapacitet o näring samt ålder.

                    Rotsystem är en bra sak att titta på.
                    Typ cabomba som submers tar upp sin näring mestadels från bladen(rotsystemet nästan obefintligt).
                    Sagitaria är en sumpväxt egentligen, rotsystemet är anpassat till att fånga näring där av kraftigt.

                    Vattenkrassulla och indiskhygrophelia föll bara ur munnen.
                    Dock så har de växterna liknande växt sätt.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av ciklidcollector

                      Då jag menade två färgade så menade jag att bladet har två färger på ovansidan.
                      Typ görnt och vitt, inte att bladet på ovan sidan grönt o under sidan rött.

                      Det förekommer submersa växter som faktiskt är två färgade på ovan sidan men det beror på en övergång beroende på ljuskapacitet o näring samt ålder.
                      Nu får du det inte lätt.
                      Det är nog bättre att säga som du gjorde i de första meningarna av inlägget, då det finns en hel del akvarieväxter som är tvåfärgade även på ovansidan av bladen såsom en del Cryptocoryne och Svärdsplantor och det har inte att göra med ålder eller ljus, utan de är sådana. Att de Svärdsplantor jag tänker på är tvåfärgade beror på att de är framodlade är lite en annan sak, men iaf.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Aquario
                        • October 2007
                        • 670

                        #12
                        Finns också en hygrophelia som har två färger på ovansidan av bladen
                        112L växt/sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Typ grönt och vitt? Alltså så som Shinnersia rivularis 'Weiss-Grün' och Anubias nana 'variegata', två exempel på akvarieväxter med gröna och vita blad.

                          Cabomba tar upp sin näring där det är enklast för den att ta upp näring, om vattnet är näringsfattigt och bottensubstratet är näringsrikt bildar den rejält rotsystem.

                          Visst ska man stödja sin lokala butik, om de vet vad de säljer och ger bra råd, i annat fall är det bra att hitta någon annan akvarieintresserad som bor tillräckligt nära för att ha samma eller liknande kranvatten och typ köpa/byta överblivna växter med den, eller leta reda på folk som skickar. De växtarter som de flesta hobbyister säljer billigt via internet är lättskötta, och när man ändå sitter vid datorn så kan man ju kolla runt vad flera personer anser om arten.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...