Hinna på vattenytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vytautas
    • June 2003
    • 12

    Hinna på vattenytan

    Hej alla.

    Jag har haft mitt akvarium gående i snart ett år, och har varit väldigt förskonad ifrån alger.
    Lite grand på rutorna bara som jag fått skrapa bort emellanåt.

    Dom sista 3-4 dagarna har jag emellertid fått någon konstig grönaktig halvseg hinna på vattenytan.
    Doppar jag ner exvis ett finger i smeten så blir det alldeles grönt.
    Där vattnet är i rörelse, vid utblåset ifrån pumpen är det OK, men i "lugnare vatten" bildas denna hinnan, med lite grönt skum i hörnena.

    Jag har försökt att "slå sönder" hinnan och suga upp den med exvis hushållspapper, och det funkar, men gör så liten skillnad.

    VAD är detta, och HUR blir jag med det?
    Tanken är för övrigt tämligen ren ifrån alger.
    Jag har aldrig sett detta tidigare.

    Tacksam för tips.

    Mvh

    Vytautas
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det är förmodligen början till Cyanobakterier. De gånger jag fått Cyano har det alltid börjat som en grön oljeaktig hinna på ytan. Har du strilrör kan du testa att slå sönder ytan med det.

    God cirkulation, PMDD med extra kväve och se till att få bort alla stillastående områden hjälper dig att hålla Cyano ledsna. Tetramedica GeneralTonic dödar den effektivt om den blir till större bekymmer. En mer miljövänlig metod är att mörklägga helt 3 dagar och då måste det bli riktigt kolsvart, så svarta plastsopsäckar duger tex inte.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • vytautas
      • June 2003
      • 12

      #3
      Tack för svar.

      Låter bra giftigt i mina öron. Cyan låter inte bra.
      Är det lika farligt som det låter?
      Cirkulationen är ganska bra tycker jag, PMDD har jag kört med sedan förra hösten, men inget extra kväve, hur gör jag det?
      Var får jag tag i Tetramedica GeneralTonic, i Göteborgstrakten eller på nätet?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        De flesta tycker att dom är bra på att fixa bra cirkulation =)

        Kör du PMDD så får du extra kväve eftersom det innehåller KNO3.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Hur stor tank har du och med vilka växter och fiskar, vilken temperatur håller den och vad kör du med för filtrering, märke, modell osv?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • vytautas
            • June 2003
            • 12

            #6
            Det är ett Juwel Rio 240.
            Filtret är det interna som följde med, rätt upp och ner, utan några konstigheter.
            Till skillnad ifrån standard har jag tagit bort kolfltret.
            Växter... Jag och namn...
            Har egentligen bara en, men den växer som en galning.
            En snabbväxande sort med lite "barrliknande" blad.
            EN moderplanta som spridit sig över hela tanken nu. Jag får klippa ur metervis med stänglar varje vecka för att det inte skall gro igen fullständigt.
            Fiskar.
            Ett gäng palettciklider, och några kardinaltetror. Hade några Palty tidigare, men dom har dött ut nu.
            Temperaturen brukar ligga runt 26-27, men nu när värmen slagit till så har det stigit ett par tre grader.
            Byter 25% vatten varje eller varannan vecka och byter den översta filtervadden samtidigt. Suger rent över filtervadden dom veckor jag inte byter vatten, och tillsätter 25ml PMDD veckovis.
            Annars inget speciellt, och det har funkat bra hittills.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Platy är bra på att hålla ytan ren, så jag gissar att du kanske haft dålig cirkulation som orsakat proteinhinna men märkt det först när platyn försvann.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • vytautas
                • June 2003
                • 12

                #8
                Hej.

                Får tacka för alla tips om detta problemet.
                Jag gjorde så här:
                Ett rejält vattenbyte i samband med att jag sög upp så mycket jag kunde av skiten med slangen i vattenytan.
                Sedan en lindrig variant av mörkläggning, jag hade ljuset avstängt en vecka.
                Sedan satte jag in ett gäng nya Platysar, (som jag ju hade innan detta uppstod).
                Så sent som idag är nytan helt ren, utan en skymt av någon hinna.

                MEN...
                Hur vet jag om jag fortfarande har tendenser till cyano?
                Och hur undviker jag att detta händer igen?

                Tack alla.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ursprungligen postat av vytautas
                  Hur vet jag om jag fortfarande har tendenser till cyano?
                  Det har alla alltid ständigt och jämt. Dom lurpassar på rätt läge..

                  Och hur undviker jag att detta händer igen?
                  Alger generellt diggar när man rubbar kvävecykeln, t ex övermatning, för mycket fisk, för flitiga slamsugningar som rubbar balansen i bottnen, för flitiga filterrengörningar, ledsna växter osv.. Så det är bara att hålla koll på det.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...