Hur får jag växterna att trivas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Hur får jag växterna att trivas?

    Hej!

    Har ett 63-liters akvarium med en del växter, som inte verkar trivas riktigt bra. Tänkte att de kanske behövde lite gödning (har bara 5 små mollys i) så jag skaffade TMG och EasyCarbo (ganska nyligen) för att se om det gjorde någon nytta. Har planer på att skaffa räkor, så PMDD vill jag inte prova.

    Men nu verkar vallisneriorna tappat sugen, bladen blir bleka och brunaktiga och löses liksom upp. Har förstått att vissa växter inte gillar EC, eller om de får brist på annat när de får tillräckligt med kol? Är lite orolig för att javaormbunken, mossan och anubiasen ska gå samma väg, har läst att de också är känsliga. Men, jag vill ju att alla ska trivas, hur gör man då? Ska jag tillsätta något mer? Mer kväve? Har lite cyano på botten, och lite prickalger (det ser ut som små gröna prickar på glaset iaf) tyder det på någon brist?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Kväve hittar du i PMDD och prickalgerna tyder på för lite fosfat, som också finns i PMDD.

    Vallisnerian gillar inte EasyCarbon av någon okänd anledning resten av växterna bör vara okej vid normal dosering.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Tack för svar! Är som sagt lite tveksam till PMDD eftersom jag läst att det är skadligt för räkor, som jag har tänkt att skaffa... Vad kan det vara de inte tål? Koppar är de ju känsliga för, är det Cu i? Vad består "Nutri-SI"-pulvret av?

      Mätte nitrat igår, lite svårt att avläsa, men ungefär 15ppm fick jag det till... Det är väl i lägsta laget?

      Kommentar

      • NiQitA
        • June 2008
        • 13

        #4
        Ursprungligen postat av Salta Katten
        Mätte nitrat igår, lite svårt att avläsa, men ungefär 15ppm fick jag det till... Det är väl i lägsta laget?
        Högsta menar du väll?
        ____________________________

        NiQitA

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Vad kan det vara de inte tål? Koppar är de ju känsliga för, är det Cu i?
          Jag har alltid trott att det var nitrat och att man skulle undvika högre halter än 10 som NiQitA hintar om.

          Kopparn och andra mikroämnen är kelaterade så dom är ofarliga.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Ursprungligen postat av NiQitA
            Högsta menar du väll?
            Ursprungligen postat av defdac
            Jag har alltid trott att det var nitrat och att man skulle undvika högre halter än 10 som NiQitA hintar om.

            Kopparn och andra mikroämnen är kelaterade så dom är ofarliga.
            Vaa?! Nu blir jag förvirrad... Jag har läst i forumet att nitratnivån ska vara mellan 25 och 50, stämmer inte det? (För växters skull då, inte för räkors) På bipacksedeln på testet står att man ska göra vattenbyten om man har högre än 50... Så jag trodde så klart att 15 var för lågt... Vilket ju verkar ganska logiskt, då jag har ett akvarium med rätt låg belastning och flera växter som verkat lite slöa.

            Att räkor är känsliga för nitrit visste jag, men nitratnivåer för dem kände jag inte till.

            Hur ska man göra då? Vill ju inte att de planerade räkorna ska avlida! Hur gör folk med snygga akvarier med välmående växter och välmående räkor?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag kör Estimative Index (50% vattenbyte en gång i veckan följt av dubbeldos PMDD) och kan då vara säker på att nitratnivån sannolikt aldrig överstiger 10 ppm och i absolut värsta fallet där växterna håller på att dö och därför inte tar upp något nitrat runt 20 ppm. I normalfallet där växterna tar upp nitrat så går koncentrationen asymptotiskt mot 0 ppm.

              Mycket rimliga nivåer även för väldigt nitratkänsliga kritter.

              Du som inte kör fullt flås på växterna kommer naturligtvis bara dosera en vanlig dos PMDD och då kan du halvera alla mina siffror - dvs då får du i värsta fallet 10 ppm nitrat, visserligen inte medräknat nitratproduktionen från räkorna/fiskarna.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Jag kör Estimative Index (50% vattenbyte en gång i veckan följt av dubbeldos PMDD) och kan då vara säker på att nitratnivån sannolikt aldrig överstiger 10 ppm och i absolut värsta fallet där växterna håller på att dö och därför inte tar upp något nitrat runt 20 ppm. I normalfallet där växterna tar upp nitrat så går koncentrationen asymptotiskt mot 0 ppm.

                Mycket rimliga nivåer även för väldigt nitratkänsliga kritter.

                Du som inte kör fullt flås på växterna kommer naturligtvis bara dosera en vanlig dos PMDD och då kan du halvera alla mina siffror - dvs då får du i värsta fallet 10 ppm nitrat, visserligen inte medräknat nitratproduktionen från räkorna/fiskarna.
                Okej, man tillsätter nitrat, men växterna tar upp allt så det finns inget i vattnet när man mäter, rätt uppfattat? Det måste tas upp snabbt då! Är det någon skillnad om man istället kör med TMG eller TMG+, de innehåller väl ungefär samma saker som PMDD?

                Ska testa No3 igen i kväll. Det syns lite skillnad på växterna nu faktiskt, limnophilan har fått nya toppar som inte är beige utan gröna, och vallisnerian får faktiskt också nya blad med starkare färg och lite annorlunda, kraftigare struktur än de gamla. Polysperman har slutat tappa blad längst ner. Fast jag har fått lite mer cyano...

                Tack för hjälpen förresten, alltid kul att få lite mer ingående beskrivningar och lära sig hur saker och ting hänger ihop!
                Senast redigerad av Salta Katten; 28 June 2008, 21:30.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Okej, man tillsätter nitrat, men växterna tar upp allt så det finns inget i vattnet när man mäter, rätt uppfattat? Det måste tas upp snabbt då!
                  Det beror naturligtvis på när du mäter. Mäter du direkt efter ett vattenbyte och därefterföljande PMDD-dosering så får du runt 5 ppm nitrat om växterna tagit upp all nitrat innan vattenbytet.
                  Väntar du sedan med att mäta tills precis innan nästan vattenbyte så är det i bästa fallet 0 ppm nitrat och i värsta fallet mer än de doserade 5 ppm:en om växterna inte tagit upp något och du matat friskt.

                  En lurig grej med växter är att dom kan bli väldigt begränsade om ett enda näringsämne fattas och tar därför inte upp speciellt mycket av några andra näringsämnen. Fattas tex fosfat så kommer växterna heller inte ta upp något nitrat, järn, koppar osv.

                  Det var därför "Estimative Index" uppfanns - man vill dosera *alla* näringsämnen upp till kända nivåer en gång i veckan och då kunna vara helt säker på att inte något endaste näringsämne fattas och därmed göra tillväxten oblockerad. Full fart.

                  I akvarier som körs med "Estimative index" är det oftast bara ljuset och kolet som sätter stopp. Kolet får man via antingen EasyCarbo eller CO2 och i mycket marginell omfattning från en inkörd botten..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...