mörkgrönt tjockt ludd på bladen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    • March 2007
    • 213

    mörkgrönt tjockt ludd på bladen

    jag har nån alg i akvariet på två av mina tre växter. anubiasen och en lång smalbladig rackare har denna gröna beläggning som är djupt mörkgrön (inte brun) och luddig. det börjar först som prickar och blir sen heltäckande. har lite mossa i akvariet på ett par bambupinnar och den mossan är även inluddad nu oxå.
    algen verklar beroende av belysningen trotts att det bara är en vanlig lågenergilampa (väldigt liten tank) för där anubians blad överlappar varan är det undre bladet helt rent.
    har även gröna prickar på glaset men de kommer utav lite morgonsol som faller in på karen några timmar.
    vad heter algen jag har på mina blad och var ska jag göra åt den?
    jag har ett par zebrasnäckor som åt av den här algen innan men nu har den lixom tagit överhand och snäckorna kan bara komma åt den låga stabila anubian...de andra är aldeles för vingliga att klättra på
    100L asien projekt
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Låter som någon form av skägg/håralger.

    Alger har i en stabil miljö ingen chans att konkurrera mot vanliga växter
    utan verkar närmast ha programmerats att reagera på instabila eller förändrade förhållande.

    Berätta gärna vilken storlek du har på akvariet, vilken teknik, temperatur osv, ju mer information desto bättre..

    Bilder är alltid uppskattat.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Emman
      • March 2007
      • 213

      #3
      jag ska försöka ta kort på det så fort jag hinner.
      tanken är på ca 45-50 liter och däri bor ett litet stim neontetror och 3-4 platy. jag har ingen doppvärmare utan bara lysrampen som följde med akvariet där det sitter en mångsmal lågenergilampa.
      pump är en fluval 1+
      det står placerat i vardagsrummet och vi har aldrig direkt kallt inne. minns inte vad det brukar ligga på i temp nu bara för det men kan mäta när jag kommer hem.
      har inga extraprylar utan bara vattenberedningsmedel och flytande växtgödning från tetra.
      vattnet vi har är något basiskt runt 8
      100L asien projekt

      Kommentar

      Arbetssätt...