Protalon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Protalon

    Har ju som bekant slängt upp en liten CO2 reaktor som jag kör via mäsk i ett 40 liter, normal pmdd men jag kör inga firrar i den baljan utan det har bara varit ett testobjekt.

    Akvariet står i fönstret och algtillväxten har varit enorm, både grönalger och trådalger i kopiösa mängder har tagit över herraväldet, allt glas och alla växter, pump osv har haft en tjock beläggning av alger.

    Fick med 2 oöppnade flaskor med protalon 707 när jag tog över 300 liters akvariet, fick en ingivelse och testade, protalon 707 ska enl uppgift inte vara skadligt för fiskar med kan döda snäckor.

    kollade upp protalon och hittade en pdf..

    Kuren ska köras i 7 dagar så runt 2 snåret på eftermiddagen droppade jag i 20 droppar av flaska A och tänkte inte mycket mer på det.

    Knallade in och skulle kolla till akvariet för ett par timmar sedan och jag säger bara sicken chock!

    Det finns inte en levande alg i hela akvariet, rutorna och växter är fria från alger och botten är täckt av en 2-3 cm tjock grågrön matta med döda alger.

    Ska bli intressant att hälla i 5 droppar från flaska A i morgon..

    Och nope, jag tänker nog inte ta några bilder av det akvariet, det ser rent ut sagt för jävligt ut..

    To be continued..
    Senast redigerad av Gaffel; 17 June 2008, 23:16.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    5 nya droppar från flaskan Flacon A slingrade sig giftigt grönt ner i akvariet..

    Det som kan ses på bilden är döda eller döende kanelbullesnäckor samt döda tussar av alger som lagt sig på botten.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Starka grejer..

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Oj. Dör inte växterna också?
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Nope, körde i 5 nya droppar flacon A samt 4 droppar flacon B innan idag och om man glömmer att botten ser ut som ett bombnedslag så börjar akvariet och växterna att se helt normalt ut.. man undrar ena vad dom stoppat ner i dom där flaskorna..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Hur ser geggan på boten av karet ut nu ??
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Lite som repad grönkål efter att man förvällt den, fast färgen är mer åt urtvättad militärskjorta hållet..

              I går och förrgår var vilodagar enl bruksanvisningen men idag börjas det igen med 10 droppar flacon A och 8 droppar flacon B..

              Snäckorna har kolat..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Hur gick det sen, gick det att suga upp grönsoppan från botten?
                Känns det som det är en metod du kan rekomendera??
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Oj, den här tråden hade jag glömt, problemet var att jag hade otroliga mänder med olika alger som verkligen fyllde akvariet och det såg verkligen ut som f-n när protalonet kickade in, alla döda alger täckte allt i ett par cm tjockt lager, dom alger som satt på bakrutan stelnade som ett tjockt pappersark och rullade av glaset.

                  Jag sög alltså upp rubbet och bytte vatten typ femtielva ggr innan jag dunkade i amanos och äppelsnäckor, jag fick ett miniutrbrott av trådalger ett par veckor efter att jag startade upp men det uppskattades av räkorna och dom betade snabbt rent.

                  Att jag testade protalon var för att jag dels fick med det när jag fick papegojträsket men även för att se om det gick att rädda växterna samt om kanelsnäckorna gick att decimera vilket fungerade.

                  Testade senare protalonet på 300 baljan men där gick det inte lika bra vilket jag delvis tror berodde på underdosering.

                  Om jag skulle göra det igen, svar nej!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...