Temperatur!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snyggen
    • June 2008
    • 71

    Temperatur!

    Jag har en fundering angående tempen i akvariet! Hur stor roll har det för att förhindra algerna på mina växter. Det växer som mossa överallt just nu.
    Blev rekommenderad att ta Tetra Pond av min lokala handlare, för det skulle bara "trilla av".
    Kändes inte riktigt rätt att använda det men jag lyssnade. Blev inget bra... bara grumligt. Har bytt lysrör och håller just nu på och sänker tempen med vattenbyte.
    Har läst att det rekommenderas PMDD men har inte en aning om vad det är eftersom jag är hyfsat ny i branschen.
    Hilfe bitte
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Hej och välkommen!

    Tetra Pond har jag aldrig hört talas om, men skulle tro att det är algborttagningsmedel?

    Algborttagningsmedel ska man helst inte använda, bara som sista utväg.
    Hur ser algerna ut? Är akvariet nystartat? Vad har du för växter?

    PMDD är näring till växterna som oftast behövs till akvarier. Det är det bästa näringsmedlet på marknaden. Om växterna får mycket näring kan dom själva sedan konkurera ut algerna. Men det krävs många snabbväxande växter som Vattenpest, Hornsärv eller någon Hygrophila art.
    PMDD kan du beställa från internet där du också kan läsa mer om det.

    Vad ligger temperaturen på då? Bör ligga runt 24-26 grader över 26 grader kan på skynda algtillväxten.
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      >Och så är det ju aldrig fel med några algätande fiskar!
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • snyggen
        • June 2008
        • 71

        #4
        Tack för svaren! Vad växterna heter vet jag inte, men det är både snabbväxande och långsamma. De snabba hinner inte växa förens de är helt svarta. Har rätt temp och byter vatten 1/v. Nya lysrör och dammersuger ordentligt. Såg att jag hade tänt för länge... ca 12h. Börjar dra ner även det.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av alg_oa1
          Tetra Pond har jag aldrig hört talas om, men skulle tro att det är algborttagningsmedel?
          Tetra Pond heter hela Tetras dammsortiment - det finns pumpar, foder. medicin, växtgödning etc. etc.
          Så att skriva att man använder Tetra Pond ger inte så mycket info.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            #6
            Ett medel för akvarium, som heter EasyCarbo (märket: EasyLife) fungerar väldigt bra för att bli av med alger + att förbättra tillväxten på dina akvarieväxter! Prova Det är inte så farligt dyrt och dina växter kommer må mycket bättre.
            EasyCarbo är som ett komplement till koldioxid, som man tillför till vattnet för att växterna ska växa bättre. Man kan använda detta medel istället och det gör även att algerna mår dåligt/dör.
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • snyggen
              • June 2008
              • 71

              #7
              Ja, jag såg det nu att det heter Tetra Pond hela serien, så jag ska skriva hela namnet. Tetra Pond - AlgoRem.
              Det var ett jävla skit, för det slammade igen alla filter med en grön gegga och gjorde vattnet fullständigt grumligt och jag såg inte nån skillnad på algerna förutom att jag tyckte att det blev mer. Måttligt glad jag är på killen som jobbade i affären. Att det algerna bara skulle rinna av växterna var ju en hyfsad överdrift. Så nu har jag i en veckas tid bytt vatten hällt i AlgoRem och bytt filter, bytt vatten hällt i AlgoRem osv.

              Kommentar

              Arbetssätt...