Hjälp snälla!! Oceaniabakterie - Blågrön slemalg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    Hjälp snälla!! Oceaniabakterie - Blågrön slemalg

    Hej!

    Har kris hemma i akvarierna, (är på semester) fick mail av den som vattnar och matar fisk att det är ett stort algutbrott i mitt finaste akvarie. Har haft den typen av alger innan i ett annat kar, det är enligt en kunnig kille på akvarieaffären Oceaniabakterie - Blågrön slemalg. Inga fiskar äter enl honom den utan det är i stort sett bara medicinering som gäller. Jag får dock inte bort den och nu tar den över allting. Snart tar den över mit intresse för akvarier oxå.

    Är det ngn som känner till detta fenomen och har några handfasta råd? Jag känner mig desperat...

    Tack på förhand!!
    Vänliga Hälsningar Frida
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ett par doser Tetramedica Generaltonic.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Frida Fisk
      • April 2007
      • 114

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Ett par doser Tetramedica Generaltonic.

      Vet du att det (brukar) funkar? Det står inget om blågrön slemalg i beskrivningen?
      Vänliga Hälsningar Frida

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Vet du att det (brukar) funkar?
        Brukar? Det funkar alltid.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Frida Fisk
          • April 2007
          • 114

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Brukar? Det funkar alltid.

          Mot algerna? Det är ju underbart i så fall!! Har du ngt doseringstips? Har testat med Algkiller och ett annat preparat utan effekt.
          Vänliga Hälsningar Frida

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Dosera som det står på flaskan och vänta ett par dygn. Kan behövas en dosering några dagar efteråt igen om inte allt gett med sig.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Frida Fisk
              • April 2007
              • 114

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Dosera som det står på flaskan och vänta ett par dygn. Kan behövas en dosering några dagar efteråt igen om inte allt gett med sig.

              Ska testa omedelbums när jag kommer hem igen!! Tusen tack för tipset!!
              Vänliga Hälsningar Frida

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Genreal Tonic är nog det sätt som har minst nackdelar, det är dock ganska elakt mot finbladiga växter, samt att du möjligen kan få negativ påverkan på filterbakterierna. Men det finns flera:

                Använda Easy Carbo: Nackdel, du får fortsätta med det, eftersom växterna vänjer sig vid det extra CO2-tilskottet, samt att det är giftigt för filterbakterier om du använder mer än dubbel dos.

                Använda malysiska sandsnäckor: Nackdel du har dem kvar även efter att algerna är borta, och det tar lång tid.

                Sätta sådan fart på växterna att de istället tar upp den näring som blågrönalgerna behöver. Nackdel: Du behöver få full koll på näringsstatus, troligen köpa någon form av CO2-tillförsel och kanske också fixa bättre ljus. Men då får du också bonusen att du får megafina akvarieväxter.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Sätta sådan fart på växterna att de istället tar upp den näring som blågrönalgerna behöver
                  Det går inte eftersom cyanobakterier inte bara klarar lägre näringsinvåer än växter generellt, utan även klarar att extrahera kväve ur luften. Att däremot sikta på att alltid ha glada växter är naturligtvis bra eftersom dom kommer se till att hålla alla triggers borta såsom syredippar, ammoniumspikar och att dom dessutom skuggar.

                  När man väl fått Cyanobakterier är dom erkänt svåra att bli av med eftersom dom är sådana fenomenala överlevare. Mörkläggning och GeneralTonic är två garanterat effektiva metoder som inte ger några större nackdelar.

                  Easy Carbo är betydligt mer aggressivt mot en massa olika växter, vilket inte General Tonic är.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Easy Carbo är betydligt mer aggressivt mot en massa olika växter, vilket inte General Tonic är.
                    Sorry för OT, men måste bara fråga vilka växter EC är aggressivt mot, och vad händer med dem?

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      EC är elkt mot de växter som kan ta upp karbonat iställer för koldioxid. Bland de finns Vallisneria och Anubias. Vad problemet beror på har jag dock inte kollat upp? defdac har säkert benkoll på det...

                      Mörkläggning tycker inte jag är något vidare alternativ. Det fungerar i kanske två veckor, sedan är cyanon tillbaka.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Håller med. Mörkläggning är trist, så jag var glad när jag upptäckte GeneralTonic.. Fungistop fungerar hyffsat också.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Frida Fisk
                          • April 2007
                          • 114

                          #13
                          Hej igen på er!

                          Har varit och letat Tetramedica Generaltonic nu i de affärerna som finns häromkring men ingen har det. Tänke beställa det på nätet istället, undrar om det är ngn som har en flaska hemma som kan kolla doseringen? Stod inget på sidan där jag hittade den.

                          En kille i en akvarieaffär idag pratade lite om det, han påstod att det inte var en bakterie, vilket jag hade fattat det som, + att han sa att ett antal vattenbyten skulle göra susen? Kan det ligga ngt i det? Hjälper det till?
                          Vänliga Hälsningar Frida

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Nej det hjälper inte med vattenbyten eftersom Cyanobakterier egentligen är tecken på att man under lång tid haft väldigt låga kvävehalter, dvs haft för "rent" vatten om man generaliserar lite.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Kardanmannen
                              • August 2004
                              • 75

                              #15
                              Håller på med mitt 240l här hemma, har även ja fått äckel cyano i karet, har provat dom flesta "bonna metoderna" men det blir bara bra ett par dagar sen e skiten tebax, Ska nu i veckan när lönen kommer in åka ner till zoo här i stan, Han pratade om typ en stor tee påse med nått mojjs i som man stoppar i pumpen, som drar till sig fosforen??? som orsakar det här fenomenet. Sen efter ett par dagar/vecka skulle man plocka ur den och rengöra den i saltvatten, och sen stoppa i den igen. Inte den blekaste va fan det va för nått, Men den skulle tydligen va top-of-the-line! dyr som as va den oxå till råga på allt! Om ja kommer ihåg så återkommer ja med mer info...
                              540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
                              222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
                              70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...