javaormbunke svartnar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    javaormbunke svartnar

    jag tänker möblera om i karet och sätta i en hel del nya växter, men inan jag gör det så vill jag få bukt med de växtproblem jag uppenbarligen har... så inte allt det nya går och dör från mig.

    Min javaormbunke mår inte så bra. Så här http://i25.tinypic.com/214qv46.jpg ser bladen ut. Det kommer det hela tiden nya små friska blad + att den producerar små bäbisar hela tiden, men när bladen blir större så börjar de svartna mellan nerverna, sedan får de hål och sedan rensar jag bort dem.

    Placering på en rot, direkt under lyset (2x30 watt, aquarelle+aqua glo), med en del flytväxter som skärmar av. Just nu har jag inte särskilt mycket växter (i väntan på ommöblering), 150 liter, byter 20 % varje vecka, normaldos PMDD 2 ggr vecka. Temp 27.

    De små ludna algerna som man kan se på det vänstra bladet finns bara på denna växt och på limnophilan. Inga alger förutom dessa ludna saker+en del underliga saker bakom filtermattan (se http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119121)

    Inte heller crypto mår bra, den "smälter" bort. Hygrophilor går det alltid åt fanders med, har provat tre sorter. Flytväxter växer som tusan, liksom limnophila.
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #2
    Moderbladen tynar bort då småplantorna suger näring ifrån dem. Det gör dem hos mig med. Du kanske skulle dra ner lite på gödningen då du inte har så mycket växter längre.

    Svårt det där med växter, själv har jag fått toffsalger på mina javaormbunkar som jag inte blir av med :-(

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Ser endast ut som ålderstecken det där. Rensa bort sånna blad så ska du se att dom nya tar sig och blir fina.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Det låter ju bra. Men den blir rejält gles när man rensar bort allt fult... fast det kanske är som med "vanliga" buskar och krukväxter, att om man gallrar så blir det som är kvar finare? Vi får väl se.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Jag skulle vilja veta hur du tänkt när du gör 20% VB och doserar dubbeldos Pmdd varje vecka?
          Kör du CO2?
          Exakt vad händer med dina hygrophilor? Har du även provat med vanlig polysperma?
          Vet du dina vattenvärden i kranen?
          En bild på karet för att se antal växter hade med varit positivt att se.

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #6
            Jag hade samma problem med mina javaormbunkar. Jag har ansat, det var mycket gles men nu kommer nya blad.

            Jag gjorde så efter at få tips från Anettejt - stor tack

            Kommentar

            • nils_sverker
              • June 2007
              • 395

              #7
              Ursprungligen postat av Anettejt
              Jag skulle vilja veta hur du tänkt när du gör 20% VB och doserar dubbeldos Pmdd varje vecka?
              Kör du CO2?
              Exakt vad händer med dina hygrophilor? Har du även provat med vanlig polysperma?
              Vet du dina vattenvärden i kranen?
              En bild på karet för att se antal växter hade med varit positivt att se.
              Tja, hur jag tänkt - enkeldos gav inget resultat så jag ökade, och 20% efter att ha hört med Haack. Så har jag tänkt.

              Nix CO2, kommer inte att göra det heller.

              Hygrophilorna får hål i bladen och tappar bladen ett efter ett, underifrån. Kommer faktiskt inte ihåg vad de hette, men två olika sorter.

              Kranvärden: dH 8, flourid 1,0 mg/l, ... och så hittar jag inte de andra värdena. Uppsala komun har en så rörig hemsida, omöjligt att hitta det man letar efter.

              Bild kan jag inte få fram nu, och den ger knappast så mycket heller. En java, ett par små anubias, en rödbladig näckrosgrej, kanske femton limnophilastänglar, flytisar på kanske 1/4 av vatenytan, två små gräsliknande saker som står kvar i sina krukor än så länge. Det är nog allt.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Att bara byta 20% är ju ingen nackdel alls, men då går man ner i gödning.
                Du har gjort precis tvärtom. Ovanpå det har du lite växter och lite ljus och inget CO2.

                När du säger att enkeldos inte gav någon effekt, hur länge avvaktade du då?
                Jag skulle tippa på att med dina VB regimer och ditt växtantal så skulle det räcka med en halvdos Pmdd/V.
                Att bara buffra på Pmdd kan sluta illa med så små VB.

                Förbrukade blad av Hygrophilor visar upp vad du beskriver, detta är helt normalt. (vågar jag säga utan att ha sett en bild) Och vad du skulle kunna göra om du vill ha hygrophilor igen är att buffra upp din K2S04 till 5-10ppm/V.
                Hygrophilor älskar kalium...

                Kommentar

                • nils_sverker
                  • June 2007
                  • 395

                  #9
                  Du har säkert rätt. Men som sagt, jag rådgjorde med Haack först. Jaja.

                  Men det skulle inte sitta fel med en förklaring av vad VB och 5-10ppm/V betyder samt vad det innebär att "buffra".

                  Om hygrophilor alltid beter sig som mina så är det nog den fulaste växt man kan ha i ett akvarium. Glömde ta bild i går, men den variant jag har nu som är en dvärgvariant är 6-7 cm hög och har just nu tre blad i toppen, resten är kalt.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Som flera redan sagt i tråden så är det åldern som tar ut sin rätt. Ormbunkar är fenomenala på att återanvända gamla döende blad så dom blir snabbt fula. Eftersom den växer bra så får den förmodligen hyffsat med näring. Det gäller bara att hålla efter den. Detsamma gäller t ex med Bolbitis heudelotti som är en "glasormbunke".
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...