Fästa växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde__
    • February 2008
    • 40

    Fästa växter

    Någon som har ett bra tips på hur man fäster växter bra när man har en slöjstjärt som har en förmåga att dra i dom? Speciellt nu när jag har köpt nya växter så är han helt hopplös och formligen promenerar på mina nerver Jag har försökt att få ner dom långt i gruset, men han lyckas ändå?
    312 l sällskapsakvarium
    Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
    Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kanske byta ut växterna till sådana som växer på stenar och rötter istället, tex Anubias och javaormbunke och fästa dessa med gummiband?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ludde__
      • February 2008
      • 40

      #3
      Vore kanske en bra ide, men jag trivs ju med mina växter som jag har nu, valisneria, vattenpest mm...

      Får väl se hur länge man orkar att hoppa ner i karet varje dag och sätta dom tillrätta tröttnar jag tillslut så är det väl som du säger, andra växter som gäller!

      Tack för svaret
      312 l sällskapsakvarium
      Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
      Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vattenpesten behöver du inte sätta i gruset, den går att fästa ganska bra vid en rot då den även kan fungera som flytväxt.
        Vallisnerian är det värre med, men om du planterar den och sedan lägger stenar över rötterna så det blir lite mer tyngd så kanske den får vara ifred?
        Skulle du nu testa med växter som inte växer i gruset så kan du inreda snyggt med en massa rötter och sten istället.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kardanmannen
          • August 2004
          • 75

          #5
          Kan juh annars fästa rötterna vid en mindre sten och sen gräva över allt med gruset.
          540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
          222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
          70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Slöjstjärtar är svåra att ha med växter. Tuffa växter som javaormbunke och anubias som binds fast på lavastenar eller rötter borde funka.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            Arbetssätt...