Växt på rot.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nallef
    • April 2008
    • 107

    Växt på rot.

    Hej jag tänker försöka fästa 2 st Anubias nana på en stor Mopanirot, fungerar det? ungefär hur lång tid kan det ta innan den i så fall har vuxit fast? vilken metod är bäst att fästa växten vid roten? måste rottrådarna gå ner under roten och ner i gruset? många frågor på en gång blev det här, hoppas att det finns någon som vet. Är det något annat som är viktigt i sammband med detta.
    Mvh nallef
    Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Rötterna behöver inte gå ner i gruset om man fäster en planta på en rot. Dock vet jag inte speciellt för just din blomma.

    Du fäster den med en tunn fiskelina, syns knappt. Sen när roten växt sig fast kan du ta bort den. Tackar Dysnomnia (Stavning? ) för informationen.

    MVH Johan

    Kommentar

    • Metalmaid
      • September 2006
      • 815

      #3
      Använd nylontråd för att binda den vid roten.

      Nej rötterna behöver inte gå ner i gruset, men kan du placera den vid en spricka i roten så underlättar det för växten att rota sig.
      Hare bäst...och simma lugnt
      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
      http://mariahalsoforum.forum24.se/
      http://www.helpdesken.forum24.se/

      Kommentar

      • nallef
        • April 2008
        • 107

        #4
        Hrrm blomma?
        Helt seriöst nu finns det någon som vet något om detta? Går det möjligen att använda Echinodorus till att fästa på rötter?
        Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Om du syftade på mig så skrev jag blomma bara sådär, menade växt

          MVH Johan

          Kommentar

          • nallef
            • April 2008
            • 107

            #6
            Ok Johan inte illa menat!
            Men det vore bra om någon som känner till växterna svarar.
            Mvh nallef
            Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              Hejsan!
              jag fäster mina anubias med fiskelina som johanski det är snyggast, man kan också använda sig av gummisnodd men det syns ganska bra då.
              Lättast är om du tar upp roten och sedan knyter fast växten.
              Anubiasen växer fast på cirka två till tre månader.
              Lycka till!!
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • nallef
                • April 2008
                • 107

                #8
                Nu har jag fäst 2 Anubisar på en rot med fiskelina precis som ni sa det gick bra. Men undrar över om jag skall trimma rötterna som spretar ut åt sidorna, en del av dom ville inte följa stockens form.
                Finns det fler växtarter som lämpar sig för att fästas på detta vis.
                Glömde föresten tack för svaren.
                Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

                Kommentar

                • alg_oa1
                  • May 2007
                  • 473

                  #9
                  Rötterna som sticker ut kan du klippa bort, men klipp inte alla på en gång. Jag brukar klippa bort dom som spretar ut mest och klippa bort resten sen när det har kommit nya rötter som växt fast på roten.

                  Anubias bör placeras om möjligt i skuggan av andra växter då det annars lätt börjar växa alger på bladen.

                  Det finns flera andra växter som du kan fästa på rötter.
                  till exempel: Javaormbunke och Javamossa dom fästs enklast på samma sätt.
                  "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                  Kommentar

                  • nallef
                    • April 2008
                    • 107

                    #10
                    Jättehäftigt det här, kommer att prova med fler av dom växterna du föreslår.
                    Tycker att det blir jättebra. Kommer dom vita rötterna att bli gröna med tiden eller förblir dom som dom är? tror du att det funkar med Echinodorus också.
                    Vad mer än rötter är bra att fästa på.
                    Senast redigerad av nallef; 08 June 2008, 16:11.
                    Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

                    Kommentar

                    • alg_oa1
                      • May 2007
                      • 473

                      #11
                      Är lite osäker på om Echinodorusens rötter kan fästa på föremål men jag har aldrig testat så det kanske fungerar, prova.

                      Alla Anubiasens rötter som växer på roten kommer att bli gröna med tiden.

                      Allt hårt fungerar att fästa växterna på, jag har nyligen fäst Javaormbunke runt en stor lerkruka det blev jätte snyggt!

                      Lycka till!
                      Var inte för snabb med att ta bort fiskelinan bara, för då kan växten lossna och man måste göra om hela proceduren!
                      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                      Kommentar

                      • nallef
                        • April 2008
                        • 107

                        #12
                        Jag tror att det blev en snygg kruka. Tänker att man skulle nog göra en grön grotta med ett halvt cocosnöt skal, borde faktiskt funka.
                        Tack för tippsen Johan
                        Mvh nallef
                        Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...