Vilken växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popp
    • March 2004
    • 22

    Vilken växt?

    Bifogar en bild på mitt akvarium, min fråga är, vad för sorts växt är det som växer i mitten av karet, den dominerade anubiasliknande växten i den övre delen?

    Det ser ut som anubias men den har betydligt större blad och växer fortare, det är helt klart en sumpväxt.

    Tacksam för svar.

    Här är bilden:
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
    Hälsningar Josh
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skulle tro att det är en vanlig Anubias barteri var. nana: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • popp
      • March 2004
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Skulle tro att det är en vanlig Anubias barteri var. nana: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14
      Ja det är möjligt men bladen är ju betydligt större, minst tre gånger större än vanlig anubias?
      Hälsningar Josh

      Kommentar

      • popp
        • March 2004
        • 22

        #4
        Förlåt, dubbelpostning, i den nedre delen har jag vanlig anubias, det är alltså en annan växtart som syns i den övre delen vid ytan, det ser visserligen ut som en och samma växt nerifrån men som sagt det är två olika
        Hälsningar Josh

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag kan svära på att även det är Anubias och troligen då Nana. Men jag kan ha fel, det skulle inte vara första gången.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #6
            Är det kanske Anubias barteri var. barteri då?
            Min zoon

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ja att det är en Anubias barteri råder det nog inte så mycket tvivel om, men den finns ju i olika varianter som tex var. varteri och var. nana som är nämnda. nana är det absolut inte med tanke på storleken. Det kan absolut vara en var. barteri
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...