Näringsbrist eller ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Näringsbrist eller ancistrus?

    Hej!

    För bara några veckor sedan var allt bra med växterna dom växte och såg välmående ut, men nu börjar det bli raka motsatsen.
    En del av mina Lotusblad blir alldeles ruttna och genomskinliga, min javaormbunkes blad får små hål och blir bruna, min rubin svärdsplanta blir likadan.
    Vet någon vad det här är för fel? Alla växter ser ut att växa i alla fall.
    Kan det vara mina ancistrus som orsakar detta, det ser nästan ut så för på endel blad är det som bortskavt så man ser bladens nerver men på en del ställen på bladen ser det inte ut så. Kan det vara någon av mina Ancistus i alla fall?

    Som lyse har jag 2st Aquarelle med ljusreflektorer, jag göder dubbeldos av PMDD och EC eftersom jag har mycket växter. Jag byter cirka 30% av vattnet varje vecka och slamsuger ovan på sanden.

    Tack på förhand!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Främst näringsbrist! Du behöver nog tillsätta mera växtnäring. Så kan det hända att din ancistrus gnager en del också om han inte får grönsaker.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Med dubbeldos PMDD en gång i veckan är det väldigt osannolikt att det är näringsbrist. EC kan kanske ha negativ inverkan på vissa växter (smältningsymptom), men ser du nerverna är det helt klart en Ancistrus som varit i farten.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Bör jag sluta med EC i så fall? Men ancistrusarna kan väll inte gnaga så att lotusen får liksom ruttna eller genomskinliga blad...eller?
        Har konstaterat att det verkligen ser ut som ancistrusarna har gnagt på endel växter, men javaormbunkarna då? får dom bruna blad för att ancistrusarna har gnagt eller vad beror det på?
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av alg_oa1
          Men ancistrusarna kan väll inte gnaga så att lotusen får liksom ruttna eller genomskinliga blad...eller?
          Ser du nerverna på bladen är det ancistrusen. Annars EC:n.

          får dom bruna blad för att ancistrusarna har gnagt eller vad beror det på?
          Nej du ser nerverna på bladen om det är ancistrusarna.

          Är bladen bruna är dom antingen angripna av kiselalger eller håller på att dö. Javaormbunkars äldre blad blir ofta fula och missfärgade och då får man trimma bort dom om man inte gillar utseendet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #6
            Men vad är bäst att mata ancistrusarna med då? Finns det några andra algeätande fiskar som är lika bra men som inte gnager på växter?
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag är inte intresserad av fisk. Speciellt inte sådana som gnager på mina växter
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Mata ancistrus med grönt, gurka, skalade gröna ärtor osv. så löser sig nog gnagandet.

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Jag är inte intresserad av fisk. Speciellt inte sådana som gnager på mina växter
                  Usch vad jag känner igen mig i dom orden...

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Växtakvariet ser ut som ett slagfält när jag varit på semester och inte kunnat mata ancistrusarna med annat än flingorna i foderautomaten! Men växterna kommer igen efter någon månad! De hämtar sig förvånansvärt fort och ancistrusarna överlever tydligen.
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • alg_oa1
                      • May 2007
                      • 473

                      #11
                      Defdac: Tittade på ditt växtkar och det ser ju minst sagt otroligt ut!!
                      Använder du EC?
                      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Tackar =) Jo jag använder EC, men bara en dubbeldos direkt efter vattenbytet och inte fler gånger under veckan. Så det är mest för att döda alger och ge växterna en liten kolshot medans CO2-nivån byggs upp.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...