HJÄLP behöver växt som tål slöijstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    HJÄLP behöver växt som tål slöijstjärt

    Har bekymmer med att mina slöjstjärtar och en mal av större modell petar isig alla växter i akvariet. Har haft två sorter av vatten pest var av den ena pesten strök med efter tre dagar (bara en tom kruka kvar). Den andra sorten äter dom upp alla äldre bladen på så jag har skott som flyter på ytan med trådarlika stammar efter och ett par stackare som är sitter kvar på botten med stammen bar med ett kort grönt toppskott.
    In vino veritas, in aqua sanitas

  • Destroy
    • October 2007
    • 184

    #2
    Om du vill ha fina växter i ditt akvarium får du nog ta bort dina växtätande saker, eller så får du skaffa plastväxter.

    hoppas de löser sig.
    Fish said to the Ocean:
    'without fishes there is nothing in the Ocean.'
    Ocean reply to the fish:
    without you there is nothing in my life...

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      anubis eller javaormbunke kanske? du får välja växter som är hårda...
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Dels kan man välja hårdare växter, Anubias och javaormbunke är bara ett par exempel på växter som brukar funka tillsammans med slöjstjärtar iaf, vanliga svärdsplantor och vallisneria kan vara mycket lämpliga om slöjstjärtarna fortfarande är så små att växterna har en chans att rota sig och inte blir uppdragna hela tiden, när de väl rotat sig ordentlligt brukar de klara även stora slöjstjärtar.

        Oftast när folk säger att fiskarna äter upp växterna finns ett av, eller båda följande problem;

        #1 Växterna är döende och fiskarna äter loss de döda delarna och eventuella kryp som också äter död/döende växtvävnad, lösningen är att förbättra miljön för växterna, med mer ljus eller näring eller vad det nu kan vara för problem.

        #2 Fiskarna kan vara extremt hungriga, Slöjstjärtar ska (fram till dess att de väger iaf ett hekto) mer än fördubbla sin vikt på 6 månader, annars är det nått som inte stämmer i deras miljö, och om det bara är maten som begränsar tillväxten så att de inte ens fördubblar sin vikt på 6 månader är de garanterat extremt hungriga för det mesta. Hunger botar man självklart genom att mata mer, men tänk på den ökade belastningen på vattnet.

        Jag kan inte uttala mig om malen, eftersom det kan vara "vad som helst", Väl matade malar som äter friska växter hör dock inte till vanligheterna.

        Det finns undantag från de situationer jag nämnt, tillexempel så finns det många fiskar som äter växten andmat även om de inte är särskilt hungriga, och sen finns det fiskar som äter de flesta växter i princip oavsett hur mycket mat de får, till exempel skivtetror, pacus, karp, gräskarp, och vissa av de stora arterna i släktet Tilapia.

        Väl matade slöjstjärtar av måttlig storlek brukar inte vara särskilt besvärliga på växter, bortsett från vissa få växtarter, främst andmat.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ibland funkar olika sorters Cryptocoryne med fisk som gillar att äta växter, kan vara att de kanske smakar skit som de får vara ifred.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Ursprungligen postat av Destroy
            Om du vill ha fina växter i ditt akvarium får du nog ta bort dina växtätande saker, eller så får du skaffa plastväxter.

            hoppas de löser sig.
            Tack för rådet men är lite för fäst vid "Åbäket" den stora malen och Äldsta slöistjärten är sedan kompisen bardomstid som jag ficka akvariet så näää det känns inte juste fiskarna är runt 20 bast.... Plastväxterna tar inte några näringsämnen ur vattnet och det är min tanke att det skall var lite själv gående.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • Wunder
              • September 2007
              • 315

              #7
              Guldfiskar lämnar iallafall Näckros ifred, så förmodligen gör Slöjstjärtar det också. Näckrosor är dessutom mycket kravlösa och snabbväxande, men behöver ganska lång tid för att rota sej.

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                smurfmats<<< Jep misstänkte detta med hårda växter men har inte själv kunskapen om vilka växter som funkar i praktiken och har den erfarenheten att de i zoo affärer vet mindre om vattenväxter och fiskar än jag..... såå då är detta absolut bästa stället att ställe frågorna på och sen handla från den samlade 1000åriga erfarenheten. Skall kolla upp anubis och java ormbunken. Hurpass snabb rotande är dessa ??? För slöijisarna har en viss tendens att rycka i växterna och "Åbäket" gillar att dammsuga bladen på växterna och då rycker han upp dem (om det nu är en han ).
                Senast redigerad av Mick13; 04 June 2008, 20:58. Anledning: Missade skriva vem jag svarade
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Javaormbunken kan du binda fast på en gren eller lavasten med nylontråd tills den växt fast.
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Erik<<< Jop växterna är gammla säkert ett 10 tal år så det är en del alger och annat på dem och inte riktigt så fina och jag gjorde misstaget att kapa rötterna lite när jag palnerade om akvariet på svärdsplantorna.

                    Misstänker att jag har för lite ljus och näring i akvariet, men foder får de så att hungriga borde de inte vara fligor och malchips 1-2ggr om dagen och hackad spenat och/eller grönaärtor utan skal 1ggr i veckan. Som jag skrev ovan är den äldsta slöijisen närmare 20 år den melersta 8-10 år den yngsta köpte vi som ersättning nu i aprill när grand old lady lämnade in hon var 25 år enligt kompisen jag fick akvariet av. Klarade inte stressen av flytten.

                    Skall skaffa växtnäringspreparat och nya växter som får växa till sig lite i ett eget akvarium med vatten från fisk akvariet.
                    Stort tack för tipsen av olika växter och orsaker till vad som kan fela. Håller tråden uppdterad av vad som hänt
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wunder
                      Guldfiskar lämnar iallafall Näckros ifred, så förmodligen gör Slöjstjärtar det också. Näckrosor är dessutom mycket kravlösa och snabbväxande, men behöver ganska lång tid för att rota sej.
                      Är ute efter sanbbrotande växter då som jag nämnt tidigre rycks upp hela tiden. Men blev sugen på en näckros kan ju låta den rota sig i "grönsaksakvariet" som jag tänkte tillskapa. =)
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Förnakrad javaormbuke

                        Ursprungligen postat av MattiasL
                        Javaormbunken kan du binda fast på en gren eller lavasten med nylontråd tills den växt fast.
                        Ja det är inte helt fel med tanke på att fiskarna inte då kan rycka upp dem så lätt. =)
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • Salta Katten
                          • March 2008
                          • 740

                          #13
                          Anubias trivs också fastknuten på en rot eller sten. Du kan läsa mer om växterna på Akvarieväxter - artbeskrivningar, men det kanske du redan sett.




                          Senast redigerad av Salta Katten; 04 June 2008, 21:46.

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #14
                            Salta Katten <<<<<Jo vars var där o kikade lite på de olika tipsen och försökte få in en bild av Åbäket under mitt nick men löste inte det än med bilden =)
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #15
                              Johop,
                              Skall nu till helgen åka till badsjön och skaffa grus till grönskaskaret. Tänkte mig då odla Javaormbuke (Microsum Petrous) på lava sten, Anubis och rädda över lite av vatten pesten och svärdspalnte skott som finns i det stora karet. Min fråga nu är om jag skall sätta Anubisen svärdspaltan i kruka eller om jag skall plantera den direkt i gruset? För tanken är att de skall vara lätta att palntera över i det stora karet sedan.
                              (Jo och som sällskap till växterna tänkte jag ha några körsbärs räkor)
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...