näringsbrist i jordkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    näringsbrist i jordkar

    Hej. Jag har ett ganska nytt 180 liters jordakvarium, med 30 guppies och lite black Mollies. Så fort jag inte använde PMDD så får jag näringsbrister och lite alger börjar dyka upp. Jag trodde att jordbottenkar inte behövde lika mycket tillsatt näring, men det är kanske en missuppfattning? Bladen blir gula och får hål eller ruttnar.
    25% av ytan är täckt av frodig vattenpest. Har jag för många flytväxter som konkurrerar om näringen så att de planterade inte mår bra?
    Några tips?
    Qui audet adipiscitur!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag har också ett pyttelowtech med jordbotten och snäckor som jag aldrig matar. De lowtechs jag haft generellt har fått mycket dåligt med mat - och likaså vuxit lika illa.

    Jag tror därför man generellt grovt underskattar hur mycket matning det krävs om växternas behov ska kunna tillfredsställas av det. Man får komma ihåg att jorden i sig snabbt blir urlakad på näringsämnen och enda sättet man får ner näring är via matningen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Tack. Så ett Lowtech med mycket mat eller mat + PMDD kan få växterna att sprudla. Man kan ju se att ADA folket som kör med såna där specialnäringsbottnar ändå kör med båda näring och c02. Ofta får man ju tipset att med jordbotten så måste man ha massor med flytväxter för att inte få algekatastrof, men jag undrar om inte alla mina flytväxter tar den näring som de övriga skulle behöva. Det tycks gå åt en fulldos PMDD på bara fyra dagar! I ett Lowtech med bara två 30W växtrör utan vattenbyten!
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Se det som en bra erfarenhet och insikt i hur otroligt mycket näring växterna suger upp i vattnet.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Japp! I med gödningen bara! Lustigt nog så har jag ett till Lowtech utan jordbotten. Det kräver bara halva näringen trots samma storlek och starkare rör och i mycket samma växter.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...