En växt som växer vilt! (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angiiee
    • December 2007
    • 34

    En växt som växer vilt! (bild)

    Köpte en växt för inte så länge sedan, kan bara varit några veckor sedan. Såg bra ut till en början, men nu har den nästan gått lite överstyr.. Den har växt säkert ca 10cm sen jag köpte den och det sticker ut grejer överallt från den.
    Undrar lite vad jag ska göra med den?! Undrar lite vad alla utstickande saker ska vara bra för?! Ser ju onekligen lite mysko ut.

    Försökte ta en bild på hur de ser ut (till en del). Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt växande problem

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser ut som en Hygrophila polysperma med (luft)rötter som sticker ut.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

      #3
      japp håller med ansjo, hade såna i mitt 500 liters och de fick liknande rötter, bara inte lika långa ;P
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

      Kommentar

      • Angiiee
        • December 2007
        • 34

        #4
        Ja, där var den! Kände igen den på namnet :P Så vad jag förstår så är det bara ta bort de utstickande sakerna?!

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av Angiiee
          Ja, där var den! Kände igen den på namnet :P Så vad jag förstår så är det bara ta bort de utstickande sakerna?!
          Nej det bör du inte eftersom dom är en indikation på att näringsförhållandena är för låga i bottensubstratet.

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Nej det bör du inte eftersom dom är en indikation på att näringsförhållandena är för låga i bottensubstratet.
            Ja, näringsförhållandena överhuvudtaget... Det är samma med flytväxter.. De får jättelånga och tjocka rötter när det är ett nystartat kar och sen när det är inkört så tillbakabildas de stora, trådiga rötterna..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • A C-son
              • December 2007
              • 537

              #7
              Faktiskt helt klart en av fördelarna med polysperman att den är så pass "duktig" på att ta upp näringsämnen ur vattnet. Given vid nystart.
              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

              Kommentar

              • Angiiee
                • December 2007
                • 34

                #8
                Ahaa, så pass. Då ska det alltså bli bättre sen när de får tillräckligt med näring.

                Tack för alla svar!

                Kommentar

                Arbetssätt...